تکمیل زنجیره تولید یکی از اولویت‌های رشد صنعت فولاد است

تکمیل زنجیره تولید یکی از اولویت‌های رشد صنعت فولاد است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تکمیل زنجیره تولید یکی از اولویت‌های رشد صنعت فولاد است.

 

به گزارش استیل پدیا، محمد شریعتمداری شامگاه سه‌شنبه همراه با رئیس هیات عامل ایمیدرو و مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در شرکت ذوب‌آهن اصفهان و برگزاری جلسه بررسی مشکلات این شرکت افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان تامین اجتماعی و ذوب‌آهن به عنوان مجموعه‌های مرتبط با ذوب‌آهن باید در ۲ ماه نسبت به برنامه‌ریزی‌های عملیاتی و اجرایی برای حل مشکلات ذوب‌آهن تشکیل جلسه دهند.

 

شریعتمداری در نخستین سفر شهرستانی پس از آیین معارفه خود در تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با حضور در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، از نزدیک با روند تولید و مشکلات این کارخانه آشنا شد.وی پس از شنیدن گزارش استاندار اصفهان و مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، با بیان این مهم که با تکمیل زنجیره تولید فولاد بسیاری از مشکلات در بخش تامین مواد اولیه برطرف می‌شود گفت: باید از تمام ظرفیت‌های بومی، منطقه‌ای و ملی برای توسعه و رونق تولید بهره گیریم.

 

وی در ادامه، عمده مشکلات ذوب‌آهن را ساختاری عنوان کرد و افزود: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان مالک این کارخانه باید در حل مشکلات آن جدی بوده و تلاش مضاعفی داشته باشد.شریعتمداری افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه ویژه‌ای به معادن و صنایع معدنی به عنوان یکی از منابع پایدار درآمدی، اشتغال و توسعه دارد.وی ادامه داد: امیدواریم با هم‌افزایی و همکاری وزارت رفاه و صنعت، معدن و تجارت، شاهد شکوفایی این صنعت مهم در کشور باشیم.

 

شریعتمداری در این جلسه که استاندار اصفهان نیز حضور داشت ادامه داد: در این مدت بخشی از برنامه‌ها باید اجرا شود تا مشکلات این واحد تولیدی کاهش یابد. وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی کامل دارد تا برای حل مشکلات ذوب‌آهن، فعالانه عمل کند.

 
وی خاطرنشان کرد: در این راه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید کمک‌ کننده باشد و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.شریعتمداری با بیان اینکه باید با کاهش هزینه‌ها، این واحد را فعال نگه داریم، گفت: این مجموعه دارای مدیرعامل با تجربه‌ای است و تقویت فعالیت اجرایی نیز باید در دستور کار قرار گیرد. ما نیز در حیطه اختیارات‌مان تمام تلاش لازم را انجام می‌دهیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: باید مالک نیز بیش از گذشته به کار ورود کرده و برای برطرف کردن مشکلات اقدامات لازم را به عمل آورد.

 

وی همچنین از ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مجموعه‌های تولیدی در کشور یاد کرد و گفت: نبود توازن در توسعه صنعت فولاد کشور و ذوب‌آهن اصفهان موجب شده این کارخانه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود اما این مسائل حل شدنی است.شریعتمداری با اشاره اینکه چرخه فولاد صنعت کشور نیازمند نگاه کلی‌تر است خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش در تمام مجموعه‌های صنعتی به ویژه در ذوب‌آهن اصفهان باید تکمیل شده و توسعه بخش‌های مختلف آن با برنامه‌ریزی و درایت لازم انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی که مجموعه‌های صنعتی را در اختیار گرفته است باید مسئولیت‌های آن را به طور فراگیر بپذیرد گفت: ایفای مسئولیت‌ها باید از طرف ذوب‌آهن به طور همه‌جانبه انجام شود تا مشکلات این مجموعه تولیدی بیش از گذشته افزایش نیابد.وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: واگذاری‌های غیراصولی به بخش خصوصی در دولت یازدهم متوقف شد و این امر جلوی بسیاری از مشکلات دیگر را گرفت.در این جلسه، رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار اصفهان، مدیرعامل، معاونان و مدیران بخش‌های مختلف کارخانه ذوب‌آهن اصفهان حضور داشتند و به بررسی مشکلات ذوب‌آهن اصفهان پرداختند.


کرباسیان: مشکلی برای تامین سنگ‌آهن ذوب‌آهن نداریم

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: مشکلی برای تامین سنگ‌آهن شرکت ذوب‌آهن اصفهان نداریم.مهدی کرباسیان که همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست بررسی مشکلات آن شرکت سخن می‌گفت، تصریح کرد: برای اعطای کمک و حتی بستن قرارداد تامین سنگ‌آهن برای ذوب‌آهن آمادگی داریم.وی پیشنهاد داد: می‌توانیم قراردادی به مدت ۱۵ سال برای تامین سنگ‌آهن آن شرکت منعقد کنیم.در این نشست احمد صادقی مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان خواستار همکاری دولت برای رفع مشکلات این شرکت شد.براساس جمع‌بندی انجام شده، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: باید طرفین از بخش‌های معدن، شرکت ذوب‌آهن و دولت به مفاهمه برسند تا بتوان از مشکلات ایجاد شده عبور کرد. شریعتمداری برای این موضوع، دو ماه فرصت تعیین کرده است.


واگذاری ذوب‌آهن در ۳ دقیقه پایانی

 
حجت الله میرزایی، معاون اقتصادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این نشست به اقدامات انجام شده در این وزارتخانه با هدف برون رفت از مشکلات پرداخت و گفت: تحمیل نیروی انسانی مازاد و برخی سیاست‌های نادرست در دولت نهم و دهم به‌ویژه در واگذاری در قالب اصل ۴۴ باعث بروز مشکلات در این کارخانه شده است.میرزایی افزود: واگذاری ذوب‌آهن همانند ۶۰ درصد از واگذاری‌ها در ۳ دقیقه آخر زمان واگذاری‌ها در دولت گذشته و بدون برنامه انجام شد.

 

وی افزود: این کارخانه بر اساس استاندارد تولید به ۶ تا ۷ هزار نیروی انسانی نیاز دارد که اکنون افزون‌بر ۱۶ هزار نفر در آن استخدام شده‌اند و اشتغال دارند.وی ادامه داد: مشکلات ذوب‌آهن اصفهان را نباید به عنوان یک بنگاه اقتصادی دید بلکه با دید اجتماعی باید درصدد رفع مشکلات آن برآییم.وی با بیان برخی اقدامات این وزارتخانه در رفع مشکلات آن افزود: از محل فروش اموال و املاک مازاد تاحدودی مشکلات را حل کرده‌ایم.وی افزود: در زمان تحویل این کارخانه با ۸۷۰ میلیارد بدهی روبه‌رو بودیم که با اصلاح ساختارها و فرآیندها به طرف سوددهی حرکت می‌کنیم.

 

وی افزود: با تمام مشکلات این کارخانه، نماد ذوب‌آهن در بورس بالاترین ارزش را دارد.میرزایی در ادامه، خواستار بازشدن ال_سی برای پرداخت هزینه خرید زغال‌سنگ از زرند کرمان شد و گفت: درصورت موافقت با این مهم، ضمن اشتغال ۷ هزار نفری در زرند کرمان، شاهد تامین ماده اولیه این کارخانه و پرداخت به موقع حقوق کارکنان خواهیم بود.


بسته پیشنهادی ذوب آهن

 
استاندار اصفهان نیز در این بازدید، خواستار توجه به ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یک صنعت قدیمی و تاثیرگذار در ایران و اصفهان شد و گفت: امیدواریم با بررسی بسته پیشنهادی این شرکت برای خروج از بحران، هرچه زودتر شاهد دوران طلایی تولید در این بنگاه بزرگ اقتصادی باشیم.


نقدینگی و تامین مواد اولیه دو مشکل اصلی

 
احمد صادقی، مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان در این دیدار در سخنانی با اشاره به ظرفیت اسمی ۵/۴ میلیون تنی این کارخانه گفت: متاسفانه با توجه به تامین نشدن نقدینگی و تامین نشدن مواد اولیه به‌ویژه سنگ‌آهن که از بافق یزد تامین شده است، این کارخانه با ظرفیت سالانه ۵/۲ میلیون تن فعالیت می‌کند.احمد صادقی افزود: با راه‌اندازی واحدهای فولادی در محدوده یزد، مواد اولیه به این کارخانه داده نمی‌شود و باید دیدگاه بومی را در تامین زنجیره فولاد به دیدگاه ملی تعمیم دهیم.

 

صادقی به مشکلات مالی و بدهی‌های بانکی این کارخانه اشاره کرد و گفت: یکسری اقدامات در قالب فعالیت‌های مدیریتی، صرفه‌جویی، بهبود عملکرد و جلوگیری از فساد برای افزایش حاشیه سود تولید در این شرکت انجام شده که باعث شده نرخ تمام شده محصولات تولیدی از ۱۸۷۰ تومان به ۱۲۵۰ تومان کاهش یابد و نقش مهمی در سودآوری شرکت داشته است.وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده امیدواریم تا ۶ماه آینده شاهد سوددهی تولیدات این شرکت و جبران ضرر و زیان‌های انباشته شرکت باشیم.

 

صادقی با اشاره به نرخ سود بالای بانکی و بدهی‌های بانکی این کارخانه گفت: بسیاری از بدهی‌های بانکی را تهاتر کرده‌ایم و امیدواریم با موافقت افزایش سرمایه شرکت، شاهد رشد تولید و تامین نقدینگی در شرکت باشیم.مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان در ادامه به ارائه بسته پیشنهادی این شرکت به معاون اول ریاست‌جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف برون‌رفت از مشکلات این کارخانه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امیدوارم با بررسی این بسته در دولت جدید، شاهد رونق تولید و شکوفایی دوباره این کارخانه باشیم.

 

صادقی افزود: برای تامین نقدینگی سرمایه در گردش این کارخانه، نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی هستیم.گفتنی است در جریان بازدید مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران، استاندار اصفهان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، دکتر حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و کارشناسان ذوب‌آهن اصفهان حضور داشتند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران