انتقاد سنگ‌ آهنی‌ها از ابلاغیه کاهش ۳ درصدی قیمت گندله

نوریان: افزایش سود شرکت ناشی از بهبود بهره‌ وری است

نوریان: افزایش سود شرکت ناشی از بهبود بهره‌ وری است

در حالی‌که فولاد سازها به‌ویژه بخش خصوصی از ابلاغیه اخیر نسبت‌های قیمتی گندله و آهن اسفنجی وزارت صنعت، معدن و تجارت دفاع کرده و آن را مصوبه‌ای براساس مطالعات کارشناسی، سود آوری و ظرفیت در زنجیره فولاد از معدن می‌دانند که پایداری سود در زنجیره فولاد را به ارمغان می‌آورد، به همان اندازه نیز سنگ‌ آهنی‌ها از کاهش ۳درصدی سود خود و تقسیم آن بین فولاد سازها گله‌ مندند و معتقدند افزایش درآمد معادن سنگ‌ آهن بزرگ نتیجه مدیریت در بهره‌ وری استخراج و برنامه‌های توسعه‌ای آنها است و نباید معدنی‌ها جورکش فولادی‌ها شوند.

 
ضرایب ۲۰ و ۴۷درصدی برای گندله و آهن اسفنجی، که یک ماه پیش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده به مذاق معدنی‌های بزرگ سنگ‌ آهن خوش نیامده و خواستار تعدیل آن شده‌اند چرا که معادن سنگ‌ آهن نیز در شرایط رکود و کاهش درآمدهای صادراتی و با توجه به طلب معادن از فولادی‌ها وضعیت چندان مناسبی نداشتند و از طرف دیگر نیز ملزم به پرداخت حقوق دولتی و بهره مالکانه شده‌اند.

 
در همین زمینه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در یک نشست خبری از این ابلاغیه درباره تعیین نسبت‌های قیمتی گندله و آهن اسفنجی انتقاد کرد و گفت: فولاد سازان به‌ دنبال این هستند که کاهش سود خود را از طریق کاهش دادن سود شرکت‌های سنگ‌ آهنی جبران کنند که این پذیرفتنی نیست.

 

محمود نوریان با اشاره به شرایط نامطلوب صنعت سنگ‌ آهن کشور گفت: در حال حاضر با ۲ معضل رکود داخلی و تحریم‌های خارجی مواجهیم که البته از نظر ما مشکلات داخلی به مراتب شدیدتر از تحریم‌های خارجی است هرچند هنوز این توافق تاثیری در اقتصاد کشور نداشته اما بر خود وظیفه می‌دانیم از تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشور که توانستند توافق اخیر را رقم بزنند، تشکر و قدردانی کنیم.

 
وی با بیان اینکه شرکت چادرملو با وجود مشکلات تلاش کرده و توانسته اهداف خود را نیز محقق و به تعهداتش عمل کند، افزود: چادرملو در حالی توانسته به تعهدات خود عمل کند که به‌ ویژه از سال ۱۳۹۲ با مصوبه مجلس شورای اسلامی در زمینه بهره مالکانه دچار مشکلات زیادی شد و سهامداران این شرکت نیز دچار ضرر و زیان شدند، اما خوشبختانه در این دوران سخت توانستیم به اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود ادامه دهیم.

 

فولاد سازی به روش خانوادگی!

 
نوریان با بیان اینکه برخی فولاد سازان صددرصد بخش خصوصی که به‌ صورت خانوادگی اداره می‌شوند به دنبال سود بیشتر هستند، گفت: این فولاد سازان به جای استفاده از آهن اسفنجی باید از آهن قراضه استفاده می‌کردند و به دلیل اینکه آهن قراضه گران شده رو به استفاده از آهن اسفنجی آورده‌اند و به همین سبب سعی دارند تا قیمت آهن اسفنجی را پایین بیاورند که البته شرکت‌های معدنی با این فشارها به شدت مخالفند.

 
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اضافه کرد: ابلاغیه اخیر، در عمل خصوصی‌ سازی در صنعت سنگ‌ آهن و فولاد کشور را زیر سوال می‌برد. ما به‌ عنوان شرکت‌های سنگ‌ آهنی اگر لازم باشد باید در جای خود به فولاد سازان کمک می‌کنیم اما اینکه قرار باشد به شکل دستوری، قیمت خود را پایین بیاوریم اعتقاد داریم ۳ درصد کاهش در قیمت گندله هیچ مشکلی را از فولاد سازان حل نخواهد کرد.

 

دولت می‌تواند برای حمایت از فولاد سازان به‌جای اینکه از بخش خصوصی هزینه کند و از سود این بخش به فولاد سازان بپردازد در زمینه‌هایی مانند انرژی تخفیفاتی را به فولاد سازان ارائه دهد. اما اینکه از یک بخش خصوصی گرفته شده و در جیب بخش خصوصی دیگری گذاشته شود، اقدام درستی نیست.

 

مخالفت هیات‌ مدیره شرکت‌ها با ابلاغیه

 
نوریان در پاسخ به این سوال که آیا ابلاغیه مربوط به کاهش ۳ درصدی قیمت گندله از سوی شرکت‌های گندله‌ ساز چادرملو و گل‌گهر اجرایی شد یا خیر؟ اظهار کرد: کاهش ۳ درصدی قیمت گندله به ما ابلاغ شده اما این موضوع باید در هیات‌ مدیره شرکت مطرح شود و هیات‌ مدیره درباره آن تصمیم‌ گیری کند و نباید منافع سهامداران را به خطر انداخت.

 

چشم‌ انداز فولادی

 
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو افزود: در حال حاضر بخشی از گندله مورد نیاز فولاد سازان کشور از خارج وارد می‌شود و هنوز نتوانستیم در این زمینه نیاز خود را تامین کنیم، این گمان می‌رود که با اجرای ابلاغیه جدید دولت برای نسبت‌های قیمتی گندله و آهن اسفنجی بخش خصوصی اقدام به تاسیس واحدهای گندله‌ سازی نکند. طبق برنامه چشم‌انداز باید در افق ۱۴۰۴ به تولید ۵۵میلیون تن فولاد برسیم اما این نگرانی هست که برنامه تولید ۵۵میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ امکانپذیر نباشد.

 

تمام عوامل موثر در قیمت‌ها

 
نوریان همچنین درباره اظهارات اخیر دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد درباره برخی جوسازی‌ها علیه ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اعداد و ارقامی که در این گزارش مطرح شده از نظر ما درست نیستند چون بسیاری از عوامل موثر بر قیمت در آن لحاظ نشده‌اند.

 
وی گفت: اینکه ما ۱۰/۵میلیون تن کنسانتره تولید می‌کنیم و بهره‌ وری تولید چادرملو بالاست، به خاطر بهبود روش‌های مدیریتی شرکت است. دنیا، دنیای رقابت است و هر شرکتی باید بتواند با هنر مدیریتی هزینه‌های خود را کنترل کرده و بهره‌ ور باشد در این صورت شرکت‌ها موفق خواهند بود.

 
وی با اشاره به اینکه تعیین یک قیمت واحد برای همه شرکت‌ها به یک شیوه با اصل خصوصی‌ سازی و اصل۴۴ انطباق ندارد، گفت: سود فعلی چادرملو نیز حاصل اجرای طرح‌های متعدد توسعه‌ای در این شرکت است و اگر این طرح‌ها هم اجرا نمی‌شدند امروز چادرملو هیچ سودی نداشت. نوریان تاکید کرد: هیچ‌کس جز اداره دارایی حق ندارد در سود ما به عنوان یک شرکت بخش خصوصی شریک شود.

 

انتظار کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در هزینه‌ها

 

همچنین مدیر امور بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پاسخ به سوال اینکه درباره تاثیر توافق هسته‌ای بر معادن سنگ‌ آهن و حضور و مذاکرات احتمالی دوقلوهای سنگ‌ آهنی با هیات‌های خارجی در ایران گفت: زود است که از حالا به تاثیر توافقات هسته‌ای بیندیشیم بلکه توافق هسته‌ای حداقل از حدود ۶ ماه آینده تاثیرات مثبت خود را بر سنگ‌ آهن و فولاد سازها نشان خواهد داد.

 
محمد برقی با اشاره به اینکه حدود ۶ ماه زمان خواهد برد تا توافق هسته‌ای عملیاتی شود، افزود: در این زمان می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که سوئیفت باز شده و فعالیت‌های بانکی بین کشورها امکانپذیر شود که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و امکان حواله مستقیم پول و گشایش «ال‌ سی» وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه شرکت چادرملو هیچ مذاکره‌ای با هیات‌های خارجی مذاکره‌ کننده بعد از امضای توافقنامه هسته‌ای نداشته، گفت: با این حال با اجرای توافق هسته‌ای انتظار می‌رود به آرامی به شرایط عادی و طبیعی بازگردیم و راحت‌ تر طرح‌های توسعه چادرملو را اجرا کرده و تجهیزات مورد نیاز این طرح‌ها را نیز خریداری کنیم. این در حالی است که در حال حاضر به‌ دلیل وجود واسطه‌ها، هزینه خرید تجهیزات و همچنین ریسک در اجرای طرح‌های توسعه نیز بیشتر می‌شود.

 
وی در ادامه در زمینه تاثیر اجرای توافق هسته‌ای بر کاهش هزینه‌های چادرملو، عنوان کرد: به‌ طور قطع با فراهم شدن امکان حواله مستقیم پول و گشایش ال‌ سی و همچنین کوتاه شدن دست واسطه‌ها، بین ۱۰ تا ۲۰درصد هزینه‌های چادرملو به‌ ویژه در حوزه‌های خرید تجهیزات و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای کاهش می‌یابد.

 
برقی تاکید کرد: چادرملو با مدیریت صحیح توانسته بهره‌وری را در این شرکت افزایش داده و ضمن بومی‌ سازی باعث ارتقای توان ساخت داخل و تولید قطعات با کیفیت در داخل کشور شود و در همین زمینه نیز تاکنون افزون‌ بر ۸هزار قطعه در شرکت چادرملو بومی‌ سازی شده است.

 

پیشرفت مناسب پروژه انتقال آب خلیج‌ فارس

 
مدیر امور اقتصادی و مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در این نشست از پیشرفت مناسب پروژه انتقال آب خلیج‌ فارس خبرداد و گفت: ما برای تولید پایدار فولاد در منطقه یزد و اردکان به آب نیاز داریم که بخشی از نیاز ما به آب از طریق فاضلاب اردکان تامین می‌شود اما برای پایدار ماندن تامین آب، پروژه انتقال آب از خلیج‌ فارس به معادن کرمان و یزد را در دست اجرا داریم که هم‌ اکنون نیز این پروژه از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

 
سید محمود سیدی افزود: شرکت چادرملو تمامی هزینه‌های زیربنایی مورد نیاز خود مانند آب، برق، راه‌ آهن و... را با منابع در اختیار خود تامین کرده است. در پروژه انتقال آب از خلیج‌ فارس ابتدا آب به سیرجان و سرچشمه رفته و از آنجا به سمت یزد و چادرملو روانه می‌شود.

 

اجرای این پروژه به‌ طور کامل توجیه فنی و اقتصادی داشته و مطالعات مربوط به آن نیز انجام شده است. وی در پاسخ به سوال توضیح داد: پروژه در مرحله فاز یک قرار دارد و این فاز مدت‌هاست آغاز به‌کار کرده و در مرحله نخست نصب تجهیزات آب شیرین‌ کن در کنار دریا انجام شده است. وی ادامه داد: روند کار از سرعت مطلوبی برخوردار است و امیدواریم به‌ زودی عملیات لوله‌ گذاری پروژه آغاز شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران