انفجار در معدن زغال‌سنگ دیزین کلا

انفجار در معدن زغال‌سنگ دیزین کلا

۱۳ اردیبهشت امسال معدن زغال‌سنگ زمستان یورت گلستان منفجر شد و ۴۳ تن از نیروهای انسانی فعال در این معدن جان خود را از دست دادند.

 

به گزارش استیل پدیا، با گذشت به‌طور تقریبی ۳ ماه از این حادثه بازهم در شمال کشور یعنی استان مازندران و این‌بار در معدن زغال‌سنگ دیزین کلا به دلیل تجمع گاز انفجار رخ داد که تاکنون خبرها از کشته و مجروح شدن ۲ نفر از نیروهای انسانی فعال در این معدن خبر می‌دهند. نبود مسئول فنی در معدن و نبود تهویه، از دلایل اصلی این حادثه بوده است.


جرقه، عامل حادثه

 
مدیرکل معادن غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره علت حادثه معدن دیزین کلا اظهار کرد: انفجار در این معدن به دلیل تجمع گاز و جرقه‌های به وجود آمده به هنگام حفاری بوده است.

 
سیف‌الله امیری به اشاره به گزارش‌های کلی که تاکنون از این حادثه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده، گفت: این انفجار در ساعت ۲۲: ۰۱ شنبه ۱۴ مرداد اتفاق افتاد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به احتمال زیاد معدنکاران در هنگام حفاری به یک مخزن گاز طبیعی رسیدند که به دلیل جرقه‌های ادوات حفاری انفجار مهیب رخ داد.وی ادامه داد: در معدن زغال‌سنگ دیزین کلا، ۱۸ نفر فعال هستند که بر اثر حادثه یک نفر که تبعه افغانی بوده و از شرایط قانونی فعالیت این کارگر در آن واحد معدنی اطلاعی در دست نیست، به دلیل سوختگی بالا فوت کرد و یک نفر دیگر نیز زخمی شده است.


نبود تهویه همچنان قربانی می‌گیرد

 
همان گونه که به یاد داریم معدن زغال‌سنگ زمستان یورت به دلیل نداشتن تهویه دچار حادثه شد در حالی که بعد از این اتفاق وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور رسیدگی و بازرسی از تمامی معادن زغال‌سنگ کشور را داده بود و گفته بود تا حد ممکن معادنی که ایمن نیستند باید تعطیل شوند. این در حالی است که به گفته هادی حمیدیان، رئیس سازمان نظام مهندسی استان مازندران درباره این حادثه گفته است این معدن از تهویه طبیعی استفاده می‌کرده که خلاف قانون است.

 

به گفته حمیدیان، براساس قانون باید تمام واحدهای معدنی زیرسطحی از تهویه موضعی و فن برای جابه‌جایی هوا استفاده کنند زیرا بستر تمام حادثه‌های به وقوع پیوسته در زغال‌سنگ، تجمع گاز است و اگر تهویه مناسبی در معادن برقرار باشد، ضریب وقوع حادثه به شدت کاهش می‌یابد.وی ادامه داد: تجمع گاز و انفجار آن در هنگام کار منجر به رخ دادن تلفات جانی و مالی شد. گرچه این بیم می‌رود که ابعاد حادثه در این معدن بسیار شدیدتر از موردی که پیش آمده، باشد.


نبود مسئول فنی در معدن

 
حمیدیان در ادامه سخنانش گفت: متاسفانه یکی از دلایل اصلی وقوع حادثه در معدن دیزین‌کلا، نبود مسئول فنی در این معدن بود که یک ایراد قانونی وارد بر صاحب معدن به شمار می‌رود چرا که از اسفند سال گذشته، مالک معدن درخواستی برای معرفی مسئول فنی به آن معدن ارائه نکرد و همین موضوع باعث شد گزارشی از این معدن به‌دست ما نرسد. البته باید در نظر داشت که اگر مسئول فنی در این معدن حضور داشت حداقل‌های قانونی در آن رعایت می‌شد و این حادثه تلخ رخ نمی‌داد.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران با بیان اینکه به تازگی بازرسی جامعی از واحدهای معدنی زغال‌سنگ استان انجام شده، گفت: بعد از اتفاق تلخی که برای معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر افتاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور قاطعی در زمینه بازرسی منابع زغال‌سنگ داد که با اهتمام نظام مهندسی معدن ایران در کنار کمبود بودجه‌ای که وجود داشت، از ۵۰ معدن زغال‌سنگ استان بازرسی شد. در واقع بر اساس فرآیند تعریف شده، ارائه گزارش نهایی از این معادن به ۶ ماه زمان نیاز دارد.

 

وی افزود: اما گزارش‌های ابتدایی از معدن زغال‌سنگ حادثه دیده شهرستان نور نشان می‌دهد این معدن به دلیل شرایطی که داشته در فهرست معادنی بود که قرار است پیشنهاد تعطیلی آنها به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود.حمیدیان با اشاره به وضعیت معادن استان گفت: از ۵۰معدن زغال‌سنگ استان ۲۲ معدن فعالیت دارند گرچه هنوز گزارش نهایی از آخرین بازدیدها از سوی کمیته‌ای فنی ارائه نشده، اما براساس تجربه‌ها و گزارش‌های اولیه رسیده می‌توان گفت ۳۰ درصد از معادن فعال در وضعیت ایمن در حال فعالیت هستند و ۴۰ تا ۵۰ درصد از معادن فعال در شرایط حادثه‌خیز قرار دارند که به خاطر وضع بد تهویه یا دیگر مسائل غیرایمنی می‌توانند پیامدهای مالی و جانی را رقم بزنند. وی افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر از معادن نیز به دلیل کمبود تجهیزات و ابعاد کوچک، استفاده از تهویه برای‌شان توجیه مالی ندارد که همین امر می‌تواند موجب حادثه شود.


جرقه، عامل انفجار معدن زغال‌سنگ لاویچ نور

 
معاون معادن و صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: براساس گزارش‌های دریافتی، انفجار معدن زغال‌سنگ روستای دیزین‌کلا در لاویچ شهرستان نور به دلیل جرقه‌ای که هنگام کندن معدن به وجود آمده، به وقوع پیوست. یزدان برسان افزود: به دلیل تجمع گاز متان در معدن و پس از جرقه، این انفجار رخ داده است. در جریان این حادثه متاسفانه یک کارگر افغانی کشته و یک نفر دیگر نیز مجروح شد.

 

به گفته وی، مجروح این حادثه نیز برای ادامه درمان به بیمارستان سوانح و سوختگی شهرستان ساری منتقل شده است. وی با بیان اینکه فعالیت این معدن به دلیل انفجار تعطیل شده است، اظهار کرد: در این معدن ۱۸ نفر مشغول به‌کار بودند.معاون معادن و صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: متاسفانه این معدن ایمنی کمی دارد.برسان تصریح کرد: این معدن سالانه حدود ۶ هزار تن زغال‌سنگ حرارتی تولید می‌کند که بخشی از آن در داخل و بخش دیگر به خارج صادر می‌شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران