واگذاری‌هایی که به انحصار ختم شده، باید اصلاح شوند

دولت خصوصی‌سازی را متوقف کند

دولت خصوصی‌سازی را متوقف کند

رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است: دولت باید رفتار‌های گذشته خود در خصوصی‌سازی را اصلاح کند.در حال حاضر بدون توانمندسازی بخش خصوصی، واگذاری امور به بخش خصوصی ممکن نیست و از آنجایی که منجر به انحصار می‌شود باید سریعا متوقف شود.

 

محسن جلال‌پور با تاکید بر اینکه آزادسازی بر خصوصی سازی مقدم است، اظهار کرد: خصوصی‌سازی قبل از آزادسازی همان فسادی را به وجود می‌آورد که در گذشته در روسیه به وجود آورد. متاسفانه خصوصی‌سازی بدون آزادسازی هم نتیجه‌اش همان اتفاقی است که الان در کشور ما رخ داده است.

 

او افزود: قطعا باید آزادسازی اتفاق بیفتد و در کنار آن خصوصی‌سازی هم رخ دهد. این دو مکمل هم هستند. بنابراین هر دو اینها باید رخ دهد ولی خصوصی‌سازی مقدم بر آزادسازی است.

 

رئیس اتاق بازرگانی ابراز تاسف کرد: در این شیوه از خصوصی‌سازی در کشور تاکنون رخ داده، مشکلات زیادی پیش آمده است.به طور مثال؛ خصوصی سازی به ایجاد رقابت نه تنها منجر نشده بلکه در بسیاری از موارد به انحصار ختم شده است.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا موافق بازگشت خصوصی سازی‌های گذشته و بازگرداندن برخی شرکت‌ها به دولت است، تصریح کرد: دولت باید رفتارهای غلط گذشته را اصلاح کند. چراکه اصلاح رفتارهای غلط گذشته زمانیکه پی به نادرست بودن آن برده‌ایم، ضرورت دارد. نظر صریح ما در بخش خصوصی این است که دولت واگذاری‌هایی که به انحصار منجر شده است را اصلاح کند.

 

جلال‌پور با بیان این که از آنجایی که بند الف اصل 44 تاکید بر توانمندسازی بخش خصوصی دارد و این اتفاق رخ نداده، اظهار کرد: همین بی‌توجهی منجر به فسادهایی شده که بارها نسبت به این مسایل هشدار داده‌ بودیم. حتی من در اواخر دولت دهم در هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد دادم که خصوصی‌سازی را متوقف کنیم تا بازنگری در این زمینه انجام شود.

 

او با تاکید بر اینکه امروز هم به عنوان کسی که مسوولیت اتاق ایران را بر عهده دارم پیشنهاد می کنم که قبل از توانمندسازی بخش خصوصی و وجود بخش خصوصی واقعی، هر نوع خصوصی‌سازی در کشور متوقف شود، گفت: ادامه این روند در خصوصی‌سازی تنها به ایجاد انحصار منجر می‌شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران