کدام صنایع بیشترین انرژی را می‌بلعند؟

کدام صنایع بیشترین انرژی را می‌بلعند؟

درحالی که در سال 92 میزان مصرف انرژی صنایع 23.9 درصد از کل مصرف نهایی انرژی کشور عنوان می‌شد، طبق آخرین آمار، میزان مصرف انرژی در بخش صنعت 36 درصد است که در رتبه دوم در بین بخش خانگی و کشاورزی قرار دارد.

 

مقایسه ظرفیت تولید، انتقال و توزیع برق از سال 57 تاکنون نشان می‌دهد که با وجود افزایش جمعیت کشور در طول این سال‌ها به دو برابر، ظرفیت تولید برق به 10 برابر افزایش یافته است که نشان از مصرف بالای انرژی در کشور دارد.

 

در این بین صنایع به دلیل پایین بودن کارایی مصرف انرژی در کشور، توسعه صنایع انرژی بر، پایین بودن قیمت های فروش داخلی انرژی، عدم استفاده از تکنولوژی های نوین، بهره برداری نامناسب از ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و فرسوده بودن ماشین آلات و تجهیزات صنعتی جز پرمصرف‌ترین‌های انرژی به حساب می‌آیند.

 

آهن و فولاد بیشترین مصرف انرژی را دارند

بر اساس اعلام سازمان بهره وری انرژی ایران، در این میان صنایع آهن و فولاد بیشترین میزان مصرف انرژی را دارند به‌طوری که این دو صنعت به طور متوسط با 45 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده، پس از آن صنعت سیمان با متوسط مصرف 16 درصد در جایگاه بعدی، صنایع کوچک با مصرف متوسط 15 درصد و مابقی صنایع غیرفلزی همانند شیشه، ریخته‌گری و ... هر کدام به تنهایی 3 الی 4 درصد را به خود اختصاص داده است.

 

همچنین علی‌رغم این‌که کمتر از یک درصد از مشترکین صنعت برق را صنایع تشکیل می‌دهند، اما سهم صنایع از مصرف برق حدود 36 درصد است این مساله تا جایی مورد توجه قرار گرفت که به‌گفته علیرضا احمدی‌یزدی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر، صنایع می‌توانند با همکاری از طریق یکی از سه روش، تغییر شیفت کاری، تعطیلات و تعمیرات سالانه و یا جابجایی تعطیلی روز جمعه با یکی از روزهای هفته، از تسهیلات و پاداش‌های همکاری بهره‌مند شوند.

 

وی با بیان اینکه کاهش مصرف برق موجب کاهش سرمایه‌گذاری در تجهیز صنعت برق شده و سرمایه‌هایی که باید در این حوزه هزینه شود را به سایر حوزه‌های مورد نیاز کشور هدایت می‌کند،اظهار کرد: مدیریت در مصرف باید اولین انتخاب مشترکان صنعتی برق باشد و با توجه به موضوعات استراتژیک در مسیر آینده برق جهان برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید هدفمندسازی شبکه‌های برق، مدیریت مصرف در بهره‌وری، حمل و نقل و توسعه آن بر مبنای برق و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد توجه قرار بگیرد.

 

به‌علاوه اینکه تاکنون اقداماتی چون گردآوری و پردازش اطلاعات انرژی در قالب بهبود کارآیی انرژی در صنایع (حدود 700 واحد صنعتی)، ممیزی انرژی در 170 کارخانه بزرگ کشور، تدوین معیار مصرف انرژی در صنایع و نظارت بر آن، ارائه خدمات مشاوره به واحدهای صنعتی؛ مراکز علمی و تحقیقاتی، مطالعات تدوین نقشه راه بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع و تجهیزات صنعتی و ارائه خدمات مربوط به حمایت های مالی دولت در راستای برنامه ریزی های صورت گرفته انجام شده است اما همچنان مصرف انرژی صنایع بالا است که این امر نیز نیازمند تدبیر و همکاری صنعتکاران کشور است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران