فولاد سازهای بخش خصوصی از سنگ آهنی‌ها انتقاد کردند

ابلاغیه نسبت‌های قیمتی گندله و آهن اسفنجی عادلانه است

ابلاغیه نسبت‌های قیمتی گندله و آهن اسفنجی عادلانه است

بر اساس مطالعات کارشناسی، سود آوری و ظرفیت در زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی به درستی تقسیم نشده و نامتوازن بودن آن بسیار قابل توجه است بر همین اساس به گفته بسیاری ابلاغیه اخیر نسبت‌های قیمتی گندله و آهن اسفنجی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌تواند.

 

پایداری سود در زنجیره فولاد به واسطه سود آوری متناسب در همه حلقه‌ها را به ارمغان آورد. ضرایب ابلاغ شده ۲۰ و ۴۷ درصدی برای گندله و آهن اسفنجی، حاصل بیش از ۲ سال مطالعه و کارشناسی است و این اقدام مدبرانه وزیر صنعت، معدن تجارت از پشتوانه کارشناسی بالایی برخوردار است.این اقدام به مذاق معدنی‌های بزرگ سنگ‌ آهن خوش نیامده و خواستار تعدیل آن شده‌اند اما فولادی‌ها در جلسه هم‌اندیشی که در محل انجمن فولاد برگزار شد از این تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت حمایت کرده و آن را پیام ۱۳۵ عضو این انجمن دانستند.

 

رکود برای همه، رونق برای همه

 
دبیرانجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اعلام نسبت‌های قیمتی گندله و آهن اسفنجی گامی مهم به‌ منظور ایجاد توازن در زنجیره فولاد است. سید رسول خلیفه سلطانی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به این ابلاغیه اظهار کرد: اینکه یک شرکت سرمایه‌ گذاری به دلیل سهامداری در چند شرکت معدنی، بازار سرمایه را بهانه قرار دهد و بدون توجه به وضعیت بحرانی کارخانه‌های فولاد که اتفاقا آنها هم نقش اساسی در بازار سرمایه دارند، منافع ملی کشور را قربانی منافع بنگاهی کند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

 

وی در ادامه یادآور شد: از مسئولان و تصمیم‌ گیرندگان کشور هم انتظار می‌رود به جای میدان دادن به سهامداران اینچنینی، منافع کل زنجیره فولاد را در نظر گرفته و این اقدام شجاعانه وزیرصنعت، معدن و تجارت که یک تصمیم مهم برای رفع موانع تولید فولاد کشور به شمار می‌رود را مورد تقدیر قرار دهند. خلیفه سلطانی با اعلام شکاف ۲ برابری سود بین شرکت‌های فولادی و معدنی، این سوال را مطرح کرد که سود آوری بالا در بخش معادن که عامل بسیار مهمی در ترغیب سرمایه‌ گذاری در این بخش است، چرا اکتشاف و استخراج شایسته‌ای را به همراه نداشته است.

 

دبیرانجمن تولید کنندگان فولاد ایران در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه شرکت‌های معدنی و سهامداران عمده آنها که در این سال‌ها به سودهای کلان به دلیل انحصاری بودن محصولات شان عادت کرده‌اند، تاب کاهش اندک سود خود به قیمت فعال ماندن کل زنجیره و حفظ اشتغال موجود در حلقه‌های دیگر را ندارند و این در شرایطی است که در یک سال گذشته شرکت‌های معدنی مورد حمایت پی در پی دولت قرار گرفته‌اند. وی در توضیح این مطلب، افزود: مهم‌ ترین آنها تخفیف ۷۰ درصدی پرداخت حقوق دولتی معادن سنگ‌ آهن، تعلیق عوارض صادرات سنگ‌ آهن تا پایان سال و تعلیق پرداخت حق انتفاع یا بهره‌ مالکانه است که تنها درباره تعلیق حق انتفاع یا بهره‌ مالکانه معادن سودی چند صد میلیارد تومانی در هر سال عاید هر کدام از شرکت‌های بزرگ معدنی خواهد شد.

 

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: از اصحاب و صاحبان صنایع ذی‌ ربط انتظار می‌رود نسبت به پشتوانه مطالعاتی این ابلاغیه توجه بیشتری داشته باشند و این انجمن هم آمادگی دارد در جلسات کارشناسی، روشنگری لازم را انجام دهد.خلیفه سلطانی گفت: برخی با روش‌های غیرحرفه‌ای و غیرمنطقی و جوسازی در حال مقابله با ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره منطقی شدن سود در زنجیره تولید فولاد هستند.

 

سیدرسول خلیفه سلطانی در نشست خبری انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه درحال‌ حاضر شرایط سختی بر بازار و صنعت فولاد کشور حاکم است، افزود: در انتهای زنجیره تولید فولاد به دلیل تعداد زیاد واحدهای فعال شاهد شرایط رقابتی هستیم و در این حوزه عرضه بر تقاضا پیشی گرفته اما هرچه در زنجیره تولید فولاد به سمت ابتدای زنجیره می‌رویم از تعداد واحدهای تولید کننده کاسته می‌شود و در نتیجه فضا به سمت انحصار پیش می‌رود.

 

وی با بیان اینکه در شرایط رکودی فعلی انتظار می‌رفت تا دولت در زمینه تنظیم سود در زنجیره تولید فولاد دست به اقداماتی بزند، توضیح داد: در همین زمینه در یک سال گذشته تلاش‌های زیادی از سوی انجمن تولید کنندگان فولاد انجام شد و خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز حدود یک ماه پیش بخشنامه مربوط به تنظیم سود در زنجیره تولید فولاد را ابلاغ کرد. در این بخشنامه در جدولی به نسبت‌های قیمتی دست یافتیم که براساس آن سود منطقی در زنجیره تولید فولاد توزیع شده است.

 

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد اضافه کرد: در این جدول میزان سرمایه‌ گذاری به ازای هر تن تولید گندله، آهن اسفنجی، فولاد خام و محصول نهایی به‌ دست آمده و براین اساس مشخص شده که به هر بخش از زنجیره تولید فولاد چه میزان سود تعلق بگیرد.وی تاکید کرد: نظر ما بر این است که اگر شرایط رکود بر بازار حاکم باشد برای همه زنجیره تولید فولاد چنین باشد و اگر شرایط رونق حاکم باشد نیز به همین شکل.

 

خلیفه سلطانی درباره چگونگی تعیین میزان سود برای هر بخش از زنجیره تولید فولاد نیز توضیح داد: این کار به‌ وسیله یک شرکت حسابرسی مورد تایید سازمان بورس انجام شده و به تایید سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان نیز رسیده است. ما درحال‌ حاضر به صورت جدی پیگیر اجرایی شدن ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه هستیم.او گفت: متاسفانه در حالی که هنوز ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به بار ننشسته، برخی با روش‌های غیرحرفه‌ای و غیرمنطقی و جوسازی‌های خواستار مقابله با آن هستند.


تعیین نسبت قیمتی جدید نیست

 
در این جلسه نماینده شرکت ذوب‌آهن پاسارگاد تعیین نسبت‌های قیمتی گندله و آهن اسفنجی در ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت را موضوع جدیدی ندانست و گفت: سابقه تعیین این نسبت‌ها به سال ۱۳۸۲ از سوی ایمیدرو برمی‌گردد.مهدی مطهری در نشست خبری انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته شرکت‌های آهن اسفنجی در کشور شکل گرفتند و بخش خصوصی وارد این حوزه شد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از یک سال روی تعیین کارشناسی این نسبت‌ها کار کرد و سازمان حمایت و انجمن تولید کنندگان فولاد نیز در این روند حضور داشتند و شرکت‌های حسابرسی نیز براساس صورت‌های مالی شرکت‌ها این بررسی‌ها را انجام دادند و نسبت‌ها به شکل کنونی به‌ دست آمد.

 

وی افزود: شرکت‌های معدنی عنوان کرده‌اند که وزارت صنعت، معدن و تجارت اختیار نرخ‌ گذاری را ندارد اما بحث بر این است که نرخ‌ گذاری انجام نشده بلکه درصد تعیین شده تعیین این درصد و دفاع از صنعت فولاد نیز صددرصد در حیطه وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.


نگرانی از بازنگری دوباره در ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت

 
مدیرعامل مجتمع ذوب‌ آهن فولاد خزر نیز نسبت به بازنگری دوباره در ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تعیین نسبت‌های قیمتی گندله و آهن اسفنجی ابراز نگرانی کرد.
علی اعتماد راد در نشست خبری انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه درخواست فولاد سازان این بوده است که نسبت‌های تعیین شده در ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت رعایت شود که متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده و پیگیر آن هستیم، افزود: در زنجیره تولید فولاد همواره سودهای زیادی نصیب بخش‌های معدنی، گندله و آهن اسفنجی شده و این در حالی است که اگر اغراق نباشد بیش از یک سال است که واحدهای تولید شمش فولاد کار خود را با زیان پیش می‌برند.

 

او نسبت‌های تعیین شده برای قیمت گندله و آهن اسفنجی را باعث رقابت‌ پذیر شدن تولید فولاد ایران در بازارهای جهانی دانست و توضیح داد: متاسفانه در برخی موارد هنوز این بخشنامه اجرا نشده برخی به دنبال به چالش کشیدن آن هستند و خواستار بازنگری در آن شده‌اند که من به عنوان عضوی از انجمن تولید کنندگان فولاد حمایت خود را از این بخشنامه اعلام می‌کنم.

 

مدیرعامل مجتمع ذوب‌ آهن فولاد خزر با تاکید بر اینکه کارخانه‌های معدنی بدون کارخانه‌های فولادی بی‌ معنا هستند، اضافه کرد: باید در زنجیره تولید فولاد سود به طور عادلانه‌ای تقسیم شود و این روند حتی باید بعد از واحدهای تولید شمش و در بخش مقاطع فولادی و محصولات فولادی نیز ادامه یابد و به طور قطع اگر واحدهای تولید شمش فولادی دچار مشکل شوند، واحدهای تولید محصولات و مقاطع فولادی هم به چالش کشیده خواهند شد.


سودهای کلان تولید کنندگان گندله و کنسانتره


مدیرعامل شرکت مجتمع ذوب و ریخته گری فولاد ویان نیز در این جلسه با حمایت از ابلاغیه اخیر مهندس نعمت‌ زاده گفت: شرکت‌های تولید کننده کنسانتره و گندله در ۲ سال گذشته سودهای کلانی را در حساب‌های خود به ثبت رساندند جای تعجب دارد که در مقابل ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم اعتراض می‌کنند.

 
مجتبی حاجی شفیعی با اشاره به اینکه در ابلاغیه اخیر نسبت‌های قیمتی برای گندله و آهن اسفنجی به ترتیب ۲۰ و ۴۷ درصد تعیین شده است، افزود: ما درحال‌حاضر با ۲ هجمه روبه‌رو هستیم، یکی شرایط راکد حاکم بر بازار که فروش محصولات فولادی را بسیار سخت کرده، دیگری هجمه تولید کنندگان گندله و کنسانتره و آهن اسفنجی که با وجود کسب سودهای کلان در ۲ سال گذشته معترض هستند.

- محبوبه ناطق -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران