یک عضو انجمن تولید کنندگان فولاد خبر داد: شرکت های بزرگ دولتی با وجود بدهی فعالند

بخش خصوصی نیمه فعال یا تعطیل

بخش خصوصی نیمه فعال یا تعطیل

یک عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران معتقد است: امروز بسیاری از شرکتهای بزرگ دولتی با وجود بدهیهای سنگین در زمینه تامین مواد اولیه، سوخت و انرژی یا تامین اجتماعی، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند، درحالی که واحد تولیدی بخش خصوصی بدلیل بدهی، نیمه فعال یا تعطیل شده است.

 

سید رضا شهرستانی اظهار داشت: شرایط کنونی برای بخش فولاد سازی کشور حاد شده و این امر در ارتباط با کارخانه های ذوب فولاد بسیار نگران کننده است که دولت باید تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کند.

 
وی افزود: ابلاغیه تیرماه امسال از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط به شیوه تعیین نرخ گندله و آهن اسفنجی در واقع برای تولید کنندگان بخش خصوصی، نقش تاثیرگذاری ندارد.

 
وزارت صنعت، معدن تجارت طی بخشنامه ای در تیرماه گذشته شیوه تعیین قیمت گندله و آهن اسفنجی را مشخص ساخت و براساس آن برای متعادل سازی قیمت تمام شده آهن اسفنجی در جهت قیمت های جهانی و توزیع عادلانه سود در چرخه فولاد و با توجه به گزارش نهایی موسسه حسابرسی و خدمات مالی مورد تایید بورس، قیمت فروش گندله آهن (با خلوص) 66 درصدی در سال جاری برای مصرف واحد های فولادی کشور 20 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شد.

 
واحدهای فولاد سازی دریافت کننده سهمیه نیز در صورت تولید آهن اسفنجی مازاد بر نیاز خود، اجازه صادرات محصول تولیدی از این محل را نداشته و باید آن را به واحدهای مصرف کننده داخلی و با قیمت 47 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان برای آهن اسفنجی با متوسط 91 درصد (خلوص) متالیزاسیون عرضه نمایند.

 
شهرستانی یاد آور شد: شرکت ذوب آهن اصفهان قیمت هر کیلوگرم بیلت تولیدی خود را از هفته گذشته به میزان 50 تومان کاهش داده که این امر پیامد افت قیمت پنج درصدی را به دنبال دارد و در واقع در شرایط فقدان تقاضا در بازار صورت گرفته است.

 
به گفته شهرستانی، فعالیت شرکت ها و کارخانه های فولاد ساز بخش خصوصی، بدلیل عدم امکان رقابت با رقبای دولتی، در بازارهای داخل و خارج همواره به عنوان یک موضوع جدی مورد اختلاف فعالان بخش خصوصی است به طوری که فعالان این بخش همواره معتقدند برخورداری از حمایت های مالی و قانونی باعث می شود تا فضای رقابتی یکسانی بین تولید کنندگان وجود نداشته باشد.

 
وی اضافه کرد: قیمت ورق طویل درمقایسه با میلگرد در هر کیلوگرم حدود 350 تومان تفاوت نرخ دارد، درحالی که مواد اولیه یکی است و باید در این زمینه بررسی لازم صورت گیرد.

 
شهرستانی در ارتباط با بازار صادراتی فولاد کشور، اظهار داشت: کشورهای اوکراین، چین، روسیه و هند به عنوان رقبای ایران محسوب می شوند و درحالی که قیمت انرژی و سنگ آهن در بازار جهانی کاهش یافته، تولیدات آنها باقیمت پائین تر صورت می گیرد، این درحالی است که برای تولید کنندگان داخلی قیمت ها نه تنها کاهش نداشته، بلکه به مراتب بالاتر رفته و شرایط دشواری را پیش روی فعالان این بخش قرار داده است.

 
وی یادآور شد: دولت کشورهای رقیب از صادرکننده محصولات حمایت های لازم را به عمل می آورند، اما در ایران پشتیبانی لازم صورت نمی گیرد و مالیات بر ارزش افزوده نیز مطالبه می شود.

 
مدیرعامل شرکت تولید لوله و اتصالات چدنی (کلاچ) تصریح کرد: چنانچه بخواهیم در بازارهای صادراتی حضور فعال داشته باشیم، تولید باید از حمایت دولت برخوردار باشد زیرا تحولات جهانی واحدهای بخش خصوصی را بشدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

 
وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال جاری دستیابی به 18 میلیون تن فولاد خام را پیش بینی کرده و در سال گذشته با رشد هفت درصدی نسبت به سال 92 به رقم 16.6 میلیون تن فولاد خام دست یافتیم.

 
ایران به عنوان چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و قرار است در افق 1404 ظرفیت فولاد کشور از رقم 22 میلیون تن فعلی به 55 میلیون تن برسد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران