اهمیت نگاه حمایتی بانک‌ها به تولید کنندگان فولاد در دوران پسا تحریم

اهمیت نگاه حمایتی بانک‌ها به تولید کنندگان فولاد در دوران پسا تحریم

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: تولید کنندگان فولاد انتظار دارند دولت با موفقیتی که در عرصه رفع تحریم‌ها به‌ دست آورده است به گشایشی در حوزه تولید و صنعت کشور به خصوص صنعت پرمزیت فولاد بپردازد و به گشودن گره‌هایی در تامین نقدینگی و تامین ارز برای قطعات فولادی کارخانه‌های فولادی بپردازد.

 

حمید‌ رضا طاهری‌ زاده افزود: نگرانی‌هایی بابت هجوم واردات محصولات فولادی و خطر دامپینگ وجود دارد که در این وضعیت جدید، لزوم تدابیری همچون افزایش تعرفه واردات و تمهیدات لازم برای افزایش صادرات محصولات فولادی ایران را ضرورت بخشیده است.

 

طاهری‌ زاده افزود: یکی از مواردی که در نظر‌سنجی‌ها در راس دغدغه‌های تولید کنندگان قرار داشته و دولت نیز حساسیت ویژه‌ای روی آن نشان داده است، مسائل بانکی و بدهی تولید کنندگان به بانک‌ها است که انتظار می‌رود دولت توجه ویژه به آن داشته باشد. این مساله در صنعت فولاد به واسطه سرمایه‌ بری بسیار بالای آن اهمیت مضاعف دارد، به‌ طوری که پس از رکود طولانی‌مدت و عمیق بازار فولاد، مشکلات و مسائل بانکی تولید کنندگان فولاد بیشترین فراوانی را در گلایه‌های مدیران فولادی از دولت و مجلس و حتی انجمن دارد.

 

طاهری‌ زاده ادامه داد: وقتی بخش خصوصی فولاد کشور در اوایل و اواسط دهه 80 اقدام به سرمایه‌ گذاری برای تولید فولاد در کشور کرد، تمامی طرح‌های توجیهی پیش‌بینی رشد 6 تا 8 درصدی اقتصاد کشور را داشتند. بر همین اساس هم سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی اقدام به اخذ تسهیلات و قبول نرخ‌های بهره بالا کردند. ضعف بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط مهم‌ ترین‌ عامل در سوق دادن تولید کنندگان به سیستم بانکی بود کما‌اینکه این ضعف همچنان هم ادامه دارد.

 

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد در ادامه افزود: متاسفانه سیستم کلان اقتصادی و تصمیم‌ گیری‌های ناصحیح در سطوح عالی اقتصادی کشور باعث شد رشد اقتصادی کشور به زیر صفر برود، قیمت ارز به یکباره 3 برابر شود، تورم به 47 درصد برسد، تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور تشدید شود و رکود بی‌سابقه، تولید و بازار فولاد کشور را فرا گیرد. در چنین شرایطی کلیه محاسبات اقتصادی مدیران و مالکان واحدهای فولادی به‌طور کامل به هم ریخت به‌ طوری که برخی از عهده بازپرداخت وام‌های خود بر‌نیامدند و عده‌ای هم مجبور به اعلام ورشکستگی شدند.


وی خاطر‌نشان کرد: واضح است که تولید کنندگان فولاد کشور در وقوع وضعیت ناگوار مزبور هیچ نقشی نداشته‌اند اما سیستم بانکی کشور توجهی به این مسائل ندارد. بانک‌ها جریمه‌های مرسوم خود را اعمال کردند و حتی بهره‌های پرداخت نشده را هم مشمول جریمه ساختند و به این ترتیب سرمایه‌ گذار یک واحد فولادی 100 هزار تنی که برای توسعه و آبادانی و اشتغال ساکنان منطقه خود و کسب درآمد متعادل اقدام به احداث چنین کارخانه‌ای کرده بود، حالا با بیش از 5 برابر تسهیلات اخذ شده، یک بدهکار بانکی دارای بدهی معوق محسوب می‌شود!

 

طاهری‌ زاده ادامه داد: همین داستان درخصوص تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای فعال و سایر تسهیلات دریافتی تولید کنندگان صدق می‌کند. انجمن تولید کنندگان فولاد از سال گذشته با تشکیل کارگروه ویژه معوقات بانکی شرکت‌های عضو، برخی از مسائل در این حوزه را پیگیری کرده که خوشبختانه در قانون رفع موانع تولید نمود پیدا کرد اما این موارد به هیچ عنوان کافی نیست. صنعت استراتژیک فولاد کشور به ویژه واحدهای کوچک و متوسط آن نیاز به حمایت بیشتر و جدی‌تر دولت در رفع مشکلات بانکی دارد.

 

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در ادامه تاکید کرد: پیشنهادهایی شامل بخشودگی جرایم دیرکرد پرداخت اقساط تسهیلات و سود جرایم متعلقه، اعطای دوره تنفس به شرکت‌های تولید کننده فولاد کشور جهت بازپرداخت اقساط حداقل به مدت سه سال، پرداخت یارانه به تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولید کننده فولاد به میزان 10 درصد از محل یارانه تولید مصوب بودجه 94، خارج ساختن تولید کنندگان فولاد کشور از لیست بخشنامه‌ها و آیین‌ نامه‌های مربوطه درخصوص عدم ارائه خدمات به بدهکاران بانکی حداقل به مدت سه سال و پرداخت بدهی‌های ارزی اخذ شده تولید کنندگان فولاد از صندوق توسعه ملی یا صندوق ذخیره ارزی بر اساس نرخ ارز در زمان گشایش اعتباردر جهت حمایت از تولید‌ کنندگان از سوی انجمن مطرح می‌شود.


استیل پددیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران