معامله‌گران 3 سال منتظر باشند

پیش‌ بینی تکانه در بازار قیمت فلزات پایه

پیش‌ بینی تکانه در بازار قیمت فلزات پایه

مدیر عامل شرکت فلزات و مواد عنوان کرد: انتظار می‌رود بهبود واقعی بازار فلزات پایه هم از سال 2018 رقم بخورد، یعنی ما در سه سال دیگر می‌توانیم شاهد افزایش قیمت فلزات باشیم.

 

بررسی‌ها از قیمت فلزات پایه در یک هفته اخیر نشان می‌دهد که قیمت این فلزات گرچه نوسان داشته، ولی هنوز قیمت‌ها در سطوح پایین آن قرار دارند. علت چیست و آینده قیمتی این فلزات چطور پیش‌ بینی می‌شود؟

 

در همین مورد، فرشید سلطان‌ زاده، مدیرعامل شرکت فلزات و مواد گفت: قیمت فلزات پایه همواره تحت تاثیر اخبار و نوسانات احساسی بازار، بالا و پایین می شود؛ ولی آنچه مهم است، توازن موجود بین عرضه و تقاضاست.

 

سلطان‌ زاده در ادامه افزود: در حال حاضر بازار تمامی فلزات در شرایط مازاد عرضه قرار دارد. عرضه که از تولید معدنی و بازیافت قراضه تاثیر می گیرد، به دلیل رکود اقتصادی فعلا بیشتر از تقاضا است و همین مساله پایین بودن قیمت ها را رقم زده است.

 

او با اشاره به کاربرد گسترده فلزات فولاد، آلومینیوم و مس در بخش‌هایی مثل صنعت ساختمان، طرح‌های عمرانی، حمل‌ونقل و ساخت ماشین‌ آلات، تصریح کرد: تمامی فلزات مذکور تحت بحران‌های حاکم بر اقتصاد چین، اروپا و سایر مناطق، با بدترین شرایط مواجه هستند. ولی ساختار بازار مصرف سرب و روی متفاوت از دیگر فلزات پایه است و در برخی اوقات افزایش تقاضا برای یک یا چند صنعت خاص ممکن است باعث بهبود بازار این فلزات، علی رغم رکود اقتصادی حاکم بر دنیا شود.

 

او در این مورد توضیح داد که مثلاً تنها بهبود بازار خودرو و موتورهای برقی، به افزایش قیمت سرب بدون توجه به سایر عوامل منجر می شود یا محدودیت مصرف روی به صنعت گالوانیزاسیون و آلیاژسازی، باعث شده این فلز از ابتدای 2011 تاکنون، تنها 20 درصد از ارزش خود را از دست بدهد؛ در حالی که قیمت مس طی این مدت نصف شده است.

 

سلطان‌ زاده به افزایش قیمت بعضی از فلزات در یک هفته اخیر هم اشاره‌ای کرد و گفت: در یک هفته اخیر، انتشار برخی اخبار از تصمیمات بانک فدرال رزرو، منجر به کاهش ارزش دلار در مقایسه با سایر ارزها و رشد نسبی قیمت فلزات شد.

 

او در ادامه در مورد پیش‌بینی از قیمت این فلز در آینده بیان کرد: برآورد من این است که اگر اتفاق خاصی در بازار نیافتد، قیمت‌ فلزات پایه حداقل در کوتاه مدت افزایش پیدا نخواهد کرد و حتی احتمال دارد در سال بعد هم ما چنین شرایطی را شاهد باشیم. انتظار می‌رود بهبود واقعی بازار فلزات پایه هم از سال 2018 رقم بخورد، یعنی ما در سه سال دیگر می‌توانیم شاهد افزایش قیمت فلزات باشیم.

 

سلطان‌ زاده در مورد قیمت فلزات در بازار داخلی نیز یادآور شد: قیمت فلزات پایه در بازار داخل از قیمت دلار در بازار داخل و نرخ‌های مرقوم در بورس فلزات لندن و قیمت‌های منطقه‌ای در مورد فولاد تاثیر می‌پذیرد. ثبات قیمت ارز و افت قیمت‌های جهانی و از طرف دیگر، رکود حاکم بر بازار داخلی باعث شده بازار فلزات در داخل کشور نیز، با بحران جدی مواجه باشد. مصرف‌ کنندگان در بازار داخل از یک طرف تحت تاثیر رکود اقتصادی کشور بوده و از طرف دیگر، منتظر ایجاد تحولات پسا تحریمی هستند و اقدامی نمی‌کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران