صنعت نسوز در انتظار بازنگری تعرفه‌ها

صنعت نسوز در انتظار بازنگری تعرفه‌ها

۹۵درصد از تولیدات نسوز در داخل کشور تولید می‌شود اما موضوع قابل توجه در این صنعت واردات بی‌رویه‌ای است که سبب ضرر تولیدکنندگان داخلی می‌شود. موضوعی که می‌تواند با ایجاد تعرفه‌های تفکیک‌شده در این صنعت ایجاد رونق برای تولیدکنندگان داخلی را به دنبال داشته باشد.

 

دولت از واردات پیشگیری کند

 
به گزارش استیل پدیا، ۹۵درصد از تولیدات نسوز در داخل کشور انجام می‌شود و ۵درصد که وارد می‌شود همراه با صرفه اقتصادی در این صنعت نیست. در این‌باره علی‌حسین زاویه، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: امکان تولید مواد اولیه صنعت نسوز در کشور با چالش‌هایی روبه‌رو است، چراکه ما بخشی از منیزیت را به‌عنوان مواد اولیه به کشور وارد می‌کنیم.

 

همچنین بخشی از آلومینا را نیز به‌صورت ذوب شده وارد می‌کنیم. این در حقیقت مشکلی است که درباره مواد اولیه با آن روبه‌رو هستیم. بنابراین دولت باید سرمایه‌گذاری برای تولید نسوزهای قلیایی با مواد اولیه جایگزین که منابع فراوان در این حوزه داریم را تشویق و تسهیل کند. زاویه در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از نکته‌های بسیار مهم در صنعت نسوز توجه به این نکته است که از ورود مواد بی‌شکل نسوز مثل جرم‌های قابل ریخته‌گری، کوبیدنی و بتن‌های نسوز به داخل کشور به‌شدت پرهیز کرد، چراکه توان تولید ما در این زمینه بسیار بالاست.

 

همچنین کیفیت تولید ما در زمینه آجر به‌ویژه تولید آجرهای منیزیتی که مورد مصرف صنایع فولاد هستند، بسیار بالاست. وی یادآور شد: رکوردهای ما در این زمینه همانند رکوردهای بهترین شرکت‌های دنیاست. بنابراین دولت باید به‌شدت واردات آجرهای شکل‌دار و جرم‌ها را به کشور کنترل کند. همچنین درباره آجرهای سبک به هیچ‌وجه نیاز به واردات نداریم. ولی در برخی از اقلام که شکل‌های خاصی از نسوز هستند نیاز به واردات داریم.

 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه‌هایی که به‌صورت کلیدگردان هستند و از خارج کشور خریداری شده نظیر ۸ مدول احیای مستقیم، حجم عظیمی از نسوز را به همراه خود وارد کشور کرده است.  با این استدلال که ما چاره‌ای نداشتیم و در شرایط خاصی این مدول‌ها را باید از خارج وارد می‌کردیم؛ در حالی که به‌هیچ عنوان این‌گونه نیست و دولت‌های پیشین این اقدام را با بی‌توجهی انجام دادند، اما مسئولیت دولت فعلی دقت برای تعدیل شرایط و بالا بردن سهم ساخت داخل نسوزهاست.

 

زاویه ادامه داد: اگر مذاکره خوبی شود می‌توان از خارج این کالاها را نخرید و به‌جای آن فناوری‌های جدید را وارد کرد و برای نوسازی این صنعت تلاش بیشتری کرد. دولت خودش این ۸ مدول را خریداری کرده است، در حالی‌که این مدول‌ها به کلی در داخل قابل ساخت هستند. بنابراین بازار کسب‌وکار ما را تحت شعاع قرار داده است. در صورتی که می‌توان دانش فنی را وارد کرد و در داخل آن را ساخت. وی گفت: زمانی که به این سیاست‌ها اعتراض می‌کنید مدعی می‌شوند که ما دانش فنی را خریداری کرده‌ایم، در حالی‌که با مذاکره می‌توان دانش فنی را بدون خرید تجهیزات وارد کرد. البته یکی از دلایل این موضوع ارزان بودن ارز و تبدیل ریال است که موجب شده خرید از خارج برای آنها راحت‌تر باشد.


سرمایه‌گذاری در نسوزهای ویژه

 
صنعت نسوز کشور توان تامین انواع آجرهای عایق سبک، آجرهای سنگین، جرم‌ها و بتن‌های نسوز و همچنین پتوهای سرامیکی را دارد که تولید آنها متکی بر منابع مواد اولیه معدنی کشور است و به‌نوعی نسوز ویژه قلمداد می‌شود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توانیم به سمت تولیدات خاص برویم، عنوان کرد: اگر ما به‌دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت نسوز هستیم باید به سمت نسوزهای ویژه پیش برویم، از این‌رو اگر سرمایه‌گذار جدیدی به‌دنبال سرمایه‌گذاری در صنعت نسوز است باید به‌دنبال تولید نسوزهای خاص برود، چون نسوزهای کلی صنعت به مقدار کافی تولید می‌شوند.

 

بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در دادن مجوز تولید برای واحدهای جدید نسوز با انجمن مشاوره کند، چراکه ما در این زمینه با ظرفیت اضافی روبه‌رو هستیم. حدود ۵۸۰هزار تن ظرفیت کشور است، اما نیاز کشور حدود ۳۵۰هزار تن است. پس سرمایه‌گذاری جدید ما باید به سمت نسوزهای خاص پیش برود. وی درباره سطح فناوری تولید نسوز عنوان کرد: کیفیت نسوز تولید داخل برای مصرف در صنایع سیمان و فولاد، رکوردهای مصرف معادل تولید شرکت صاحب‌نام بین‌المللی را دارد و این به آن معناست که در زمینه فناوری این صنعت مشکل خاصی نداریم.

 

اما این دلیل نمی‌شود که بخش سرمایه‌گذاری کشور به سمت فناوری‌های نو و استفاده از نانو برای صنعت نسوز نرود. زاویه ادامه داد: ما خواستار حمایت دولت از صنعت استراتژیک نسوز هستیم و دولت در این زمینه نباید زیان‌های خرید از خارج از کشور را در قالب طرح‌های کلیدگردان دست‌کم بگیرد. دولت باید این موضوع را رعایت کند که مصرف‌کنندگان بخش خصوصی نیز از تولیدات نسوز داخل نیاز خود را تامین کنند و اصول ابلاغی اقتصاد مقاومتی را با همه اهرم‌های در اختیار در عمل دنبال کند.


تفکیک تعرفه‌ای نیاز ضروری نسوز

 
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت مواد نسوز تاکید کرد: موضوع دیگر این است که گمرک تلاش کند برای کمک به فضای کسب و کار، با خرد و تفکیک کردن تعرفه‌ها از واردات برخی تولیدات نسوز غیرضروری پیشگیری کند. باید به گونه‌ای باشد که حقوق دولت، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تضییع نشود. امیدوارم سال آینده این تفکیک تعرفه‌ای برای صنعت نسور محقق شود.


مهمترین مصرف نسوز در فولاد

 
 ۶۵ تا۷۰درصد تولید نسوز در صنایع آهن و فولاد مصرف می‌شود. درباره میزان صنعت نسوز در سطح دنیا، رضا سنگری فعال صنعت نسوز در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: تولید مواد نسوز جهان حدود ۴۰میلیون تن بوده و پیش‌بینی مصرف نسوز برای سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۵ میلیون تن برآورد شده است. سنگری ادامه داد: میزان تولید نسوز در کشور چین ۲۶میلیون تن بوده که ۱۵میلیون آن نسوز شکل‌دار و ۱۱میلیون تن آن نسوزهای بی‌شکل بوده است. وی با اشاره مصرف نسوز جهان در سال گذشته عنوان کرد: به مصرف نسوز جهان در سال گذشته حدود ۳۶ میلیون تن بوده است که از این مقدار حدود۷۰درصد تولید نسوز در صنعت فولاد مصرف می‌شود. در کشور ما نیز حدود ۷۰درصد تولیدات نسوز در صنایع فولادی مصرف می‌شود.

 

سنگری با اشاره به میزان نسوز در داخل کشور عنوان کرد: میزان مصرف میانگین ویژه ذوب آهن اصفهان ۱۳/۴کیلوگرم بر تن و در فولاد مبارکه در کوره قوس الکتریکی ۸۳/۳ و در پاتیل فولاد ۲/۱۶ و در تاندیش۱/۵۳ و در کل فولادسازی ۷/۷۳ کیلوگرم بر تن فولاد بوده است. وی با تاکید بر این نکته که مزیت‌هایی در کشور برای تولید نسوز وجود دارد، خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد با توجه به‌وجود مواد اولیه در کشور با استفاده از دانش فنی مناسب و تجهیزات روزآمد و همچنین نرخ برابری ارز در حوزه نسوز می‌توان صادرات هم داشت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران