سرنوشت سنگ‌آهن در دستان تولید‌کنندگان چینی

سرنوشت سنگ‌آهن در دستان تولید‌کنندگان چینی

سرنوشت قیمت سنگ‌آهن در دستان تولیدکنندگان کوچک و متوسط در چین است و از آنجا که قیمت این ماده خام رشد کرده و در سطوح بالا باقی مانده است احتمال دارد تولیدکنندگان چینی که هزینه تولیدشان بالا است و قبلا به دلیل قیمت‌های پایین، فعالیت خود را متوقف کرده بودند اکنون بار دیگر وارد بازار شوند و این بزرگ‌ترین ریسکی است که رشد قیمت‌ها را تهدید می‌کند.

 

به گزارش استیل پدیا، قیمت سنگ‌آهن از پایان سال ۲۰۱۵ تاکنون یعنی در ۱۳ ماه اخیر، دوبرابر شده و روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت هر تن از این ماده خام در محدوده ۸۰ دلار قرار گرفت.ابتدای هفته قیمت‌ها به بالای ۸۳ دلار رسیده بود، روز جمعه با آنکه خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بود، اما قیمت سنگ‌آهن اصلاح شد. طی هفته‌های اخیر نهادهای تحلیلگر پیش بینی‌های مختلفی درباره تحولات بازار سنگ‌آهن در سال جدید میلادی مطرح کرده‌اند. روز گذشته گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند در گزارشی به عواملی که بر قیمت‌ها تاثیر خواهند گذاشت اشاره کرد. در ادامه مهم‌ترین‌ نکات این گزارش بیان می‌شود.

 

تولید سنگ‌آهن از سوی این گروه طی سه سال اخیر ۶۰ درصد کاهش یافته و اگر آنها بار دیگر وارد بازار شوند ۵۰ میلیون تن بر ظرفیت تولید سنگ‌آهن افزوده می‌شود. طی یک سال اخیر، سیاست‌های حمایتی دولت چین به افزایش تقاضا برای فولاد و سنگ‌آهن منجر شده و زمینه را برای افزایش قیمت سنگ‌آهن فراهم کرده است. آمارها نشان می‌دهد سال پیش میزان تولید فولاد در چین 2/ 1 درصد رشد کرده است. افزایش قیمت سنگ‌آهن در سال گذشته به‌رغم بیشتر شدن تولید از سوی برزیل و استرالیا رخ داده است.

 

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس‌ای و فورتسکیو طی سه سال اخیر بر سهم خود در تامین سنگ‌آهن مورد نیاز چین افزوده‌اند و سهم تولیدکنندگان داخلی کاهش یافته است. حال اگر تولید سنگ‌آهن در چین افزایش یابد قیمت‌ها به زیر ۶۰ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت، البته برخی تحلیلگران معتقدند احتمال کاهش سهم سنگ‌آهن وارداتی از کل سنگ‌آهن مصرفی در چین بسیار کم است زیرا فروشندگان خارجی ارتباط‌های مستحکمی با خریداران چینی دارند. در حال حاضر ۹۰ درصد سنگ‌آهن مورد استفاده در چین از خارج تامین می‌شود.

 

بنا به اعلام دفتر ملی آمار چین، سال پیش تولید فولاد خام در این کشور به ۸۰۸.۴ میلیون تن رسید. در ماه گذشته میلادی تولید فولاد در این کشور با 2/ 3 درصد افزایش نسبت به دسامبر سال گذشته به 21/ 67 میلیون تن رسید. در کوتاه‌مدت امید به مصرف بالای سنگ‌آهن در چین عاملی برای بالا باقی ماندن قیمت هاست اما در میان مدت ممکن است تولید سنگ‌آهن در داخل چین افزایش یابد و این عاملی برای فشار بر قیمت‌ها خواهد بود. موسسه رتبه‌سنجی استاندارد‌اند پورز در تازه ترین گزارش خود، متوسط قیمت هر تن سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در سال جاری میلادی را ۵۵ دلار پیش‌بینی کرده است، قبلا این رقم ۴۵ دلار ذکر شده بود. برای سال ۲۰۱۸ متوسط قیمت‌ها ۵۰ دلار پیش‌بینی شده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران