ظرفیت‌های زیادی در فولادسازی‌های ایران وجود دارد

ظرفیت‌های زیادی در فولادسازی‌های ایران وجود دارد

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: گرچه در سال‌های گذشته تهدیدها و تحریم‌ها در بسیاری از صنایع ایران محدودیت و کاستی‌هایی به وجود آورد اما به‌طور قطع موجب شد تولیدکنندگان برای اینکه محصولاتشان را در بازارهای جهانی عرضه کنند فعالیت‌های خود را بیشتر کرده و برنامه‌های گوناگونی را در دستور کار قرار دهند.

 

به گزارش استیل پدیا، بهرام سبحانی افزود: پس از «برجام» و برداشته شدن تحریم‌ها تولید کنندگان باید به فکر ایجاد کارخانه‌ها و محصولات جدید باشند چرا که مشتریان در بازارهای داخلی و خارجی به دنبال تنوع کالاها هستند و تا زمانی که حرکت‌های نو در این صنعت به وقوع نپیوندد نمی‌توانیم شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارجی باشیم.

 

وی درباره فضای بعد از تحریم و برجام در صنعت فولاد ایران افزود: در این خصوص خوش‌بینی‌های فراوانی وجود دارد زیرا فعالان این حوزه بر این باورند که ظرفیت‌های زیادی در فولادسازی ایران وجود دارد که باید به آنها اهمیت داده شود.سبحانی خاطرنشان کرد: فولاد، صنعت پرهزینه‌ای است که نمی‌توان واحدهای آن را با وام‌های یک تا 3 میلیاردی بانکی احداث کرد.

 

از این رو برای این صنعت حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری لازم است بنابراین، این رقم از طریق وام بانکی قابل تامین نیست حتی اگر امکان دریافت چنین وامی وجود داشته باشد با بهره‌های بانکی 27 درصدی دریافت آن به صرفه نخواهد بود.مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: برهمین اساس مجبوریم با فاینانس و وام‌های خارجی کار را پیش ببریم. امیدواریم پس از رفع تحریم‌ها فضای مناسبی ایجاد شده و پای سرمایه‌ گذاران خارجی به کشور باز شود.

 

وی با اشاره به اینکه با توجه به رکود بازار جهانی فولاد آیا افزایش تولید توجیه منطقی دارد، افزود: رکود فعلی مقطعی است و به‌ طور تقریبی در هر دهه یکبار چنین رکودی در بازار رخ می‌دهد. در سال‌های 1381 و1382 نیز دقیقا برای مدتی چنین وضعیتی حاکم شد و قیمت فولاد از حدود 450 به 170 دلار در هر تن رسید.

 

مدیر‌عامل فولاد مبارکه تاکید کرد: رکود حاکم به نوعی یک منحنی سینوسی دارد اما نکته مهم آنکه مصرف فولاد در دنیا با وجود تمام این افت و خیزها همیشه سیر صعودی دارد کما اینکه این رقم از حدود یک میلیارد تن تولید 10 سال پیش به حدود یک میلیارد و 860میلیون تن رسیده که رشدی 60 درصدی را نشان می‌دهد. پیش‌ بینی‌ها هم حاکی از آن است که در 10 سال آینده این ظرفیت به 2میلیارد تن خواهد رسید.

 

سبحانی تاکید می‌کند: در این میان نکته قابل توجه آنکه دوره رکود، بهترین دوره برای ساخت و احیای هر صنعتی به شمار می‌آید و با توجه به اینکه قیمت‌ها در کف قرار دارد شرایط برای این منظور بسیار فراهم است.

 

سبحانی تصریح کرد: برای تولید فولاد دسترسی به منابع سنگ آهن و انرژی از موضوعات مهم است و با توجه به بهره‌ مندی ایران از منابع غنی در این بخش‌ها می‌توان گفت کشور ما از جمله کشورهایی است که برای تولید فولاد ظرفیت‌های مناسبی دارد و اگر ما به گونه‌ای برنامه‌ ریزی کنیم که سرمایه‌ گذاری‌ها در زمان پیک مصرف وارد فاز تولید شوند به‌ طور قطع موفق خواهیم بود.

 

به گفته وی، ما اکنون معادن غنی سنگ‌آهن داریم و تنها در شرق کشور معدن سنگ آهن سنگان با بیش از یک میلیارد تن ذخیره را داریم و در کنار آن معادن یزد و کرمان هم وجود دارند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران