بازسازی خطوط ریلی داخلی ذوب‌آهن اصفهان

بازسازی خطوط ریلی داخلی ذوب‌آهن اصفهان

در استان اصفهان ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای صنعتی و استراتژیک صنایع داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی است. در این راستا با تولید ریل براساس استانداردهای بین‌المللی، بازسازی خطوط ریلی ذوب‌آهن نیز با ریل ملی آغاز شد.

 

به گزارش استیل پدیا، در این‌باره مدیر ارشد تولید شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: با تولید ریل براساس استانداردهای جهانی، همزمان با شروع تعهدات بیرونی، بازسازی خطوط ریلی داخلی ذوب‌آهن نیز با ریلی ملی آغاز شد. به گزارش صمت از اصفهان، تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای صنعتی و استراتژیک صنایع داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی است که حمل‌ونقل ریلی کشور را از نظر تامین ریل به‌عنوان مهم‌ترین گلوگاه توسعه خطوط راه‌آهن، بی‌نیاز و خودکفا کرده است.

 

آثار و برکات این پروژه مهم ملی روزبه‌روز در عرصه‌های مختلف نمایان می‌شود که یکی از آنها، بهره‌برداری از این ریل استاندارد و بسیار باکیفیت در خطوط حمل‌ونقل ریلی سنگین ذوب‌آهن اصفهان است. این مجتمع عظیم صنعتی از چرخه تولید کامل فولاد برخوردار است و وسعت جغرافیایی آن و همچنین تناژ بالای مواد اولیه و محصولات باعث شده از حمل‌ونقل داخلی گسترده‌ای برخوردار باشد که از طریق خطوط راه‌آهن انجام می‌شود. هم‌اکنون این امکان فراهم شده که این خطوط ریلی گسترده پس از سال‌ها به‌وسیله ریل تولیدشده همین شرکت که مبتنی بر استانداردهای جهانی است، بازسازی و اصلاح شود.

مرتضی سالاری، مدیر ارشد تولید ذوب‌آهن اصفهان گفت: این شرکت در سالی که به تدبیر مقام معظم رهبری به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است، با تولید ریل استاندارد موفق شده علاوه بر آمادگی تامین نیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور، نیاز خود به این محصول را نیز مرتفع کند. وی افزود: با تولید ریل براساس استانداردهای جهانی، همزمان با شروع به انجام تعهدات بیرونی، بازسازی خطوط ریلی داخلی ذوب‌آهن نیز با ریلی ملی آغاز شد. سالاری تصریح کرد: بازسازی این خطوط به‌ویژه در بخش‌های سنگین بار بسیار حائز اهمیت بود و هم‌اکنون دغدغه‌های این شرکت از نظر فرسودگی خطوط ریلی برطرف شد.

 
مدیر ارشد تولید ذوب‌آهن با اشاره به اینکه ریل مورد نیاز این شرکت تاکنون از طریق واردات تامین می‌شد، گفت: با توجه به فرسودگی خطوط ریلی ذوب‌آهن از چندی پیش تصمیم بر نوسازی این خطوط گرفته شد و مشکل اصلی، تامین ریل مورد نیاز بود که با توجه به اجرای پروژه تولید ریل ملی در شرکت منتظر ماندیم تا این پروژه به ثمر برسد و با تولید ریل ذوب‌آهن، بازسازیی خطوط ریلی را انجام دهیم که این امر بسیار موفقیت‌آمیز بود.


۱۰۰ کیلومتر، طول خطوط ریلی

 
مدیر راه‌آهن و ترابری ذوب‌آهن نیز در این‌باره گفت: طول خطوط ریلی ذوب‌آهن اصفهان ۱۰۰ کیلومتر است که چندین حمل‌ونقل مهم را برعهده دارد و از جمله بارهایی که از خارج کارخانه به شرکت می‌رسد را به ایستگاه مواد خام منتقل و محصولات نوردی را به انبار منتقل می‌کند. همچنین وظیفه انتقال ذوب از کوره بلند به کارگاه میکسر فولادسازی را عهده‌دار است. عباسعلی قیصری افزود: در حمل‌ونقل ریلی دو عامل بار محوری و سرعت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

در ایستگاه مواد خام و فولادسازی، بار محوری واگن به ۲۵ تن بر محور می‌رسد، یعنی هر محوری که زیر واگن قرار دارد ۲۵ تن بار از طریق چرخ‌ها به ریل منتقل می‌کند. در ایستگاه چدن این بار محوری به ۴۰ تن بر محور می‌رسد. مدیر راه‌آهن و ترابری ذوب‌آهن افزود: استانداردهای جهانی در حمل‌ونقل ریلی ۲۵ تن بر محور است و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و حتی خطوط خارجی بیشتر از این میزان بار محوری حمل‌ونقل نمی‌کنند، اما در عملکرد صنعتی ریل این ارقام متفاوت بوده و افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

 

وی افزود: تاکنون مقداری ریل در خطوطی که بار را از ایستگاه زرین شهر به ایستگاه مواد خام می‌رساند نصب شده که از ۲۵ آبان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. خوشبختانه در این ۴۵ روز این ریل‌ها به کلی سالم بوده و بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد هیچ‌گونه شکستگی، ساییدگی و یا ترکی نداشتند. وی تصریح کرد: ساییدگی یکی از موارد بسیار مهم است که در این مدت شاهد هیچ‌گونه سایشی در ریل نبودیم و کندگی که ناشی از ناهمگن بودن متریال است، مشاهده نشد و به‌طور کلی این ریل در بهره‌برداری نیز سربلند بیرون آمد.

 

قیصری یادآور شد: اگر ریل در مراحل اولیه بهره‌برداری مشکلی نداشته باشد می‌توان به کیفیت آن اطمینان حاصل کرد. محصولات ذوب‌آهن اصفهان از کیفیت قابل توجهی برخوردار است که مرهون سیستم کنترل کیفی بسیار دقیق و بروز آن است که در سطح کشور شاخص است، از این‌رو ریل تولید شده در ذوب‌آهن توانست در بهره‌برداری نیز به خوبی امتحان خود را پس دهد. در واقع این ریل در حمل‌ونقل بار محوری بیش از ۲۵ تن نیز موفق عمل کرد که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

 

وی گفت: بهره‌برداری از ریل در ذوب‌آهن نشان داد این محصول نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و همچون دیگر محصولات از نظر کیفی از سطح بسیار خوبی برخوردار است. قیصری با اشاره به اینکه حمل‌ونقل ریلی ذوب‌آهن از نظر وسعت، تعداد واگن، تعداد خطوط و... نسبت به سایر واحدهای صنعتی از گستردگی بیشتری برخوردار است، گفت: خوشبختانه دانش نصب ریل در ذوب‌آهن بومی‌سازی شده و از تجهیزات مدرن در این‌باره استفاده می‌شود. ضمن اینکه تعمیرات این خطوط نیز با توان داخلی ذوب‌آهن به‌طور کامل انجام می‌شود.


بهره‌گیری از فناوری روز دنیا در تولید ریل ملی

 
مدیر کیفیت ذوب‌آهن نیز با بیان اینکه ریل در دهه‌های گذشته در ذوب‌آهن تولید شده بود اما به‌دلیل نبود تجهیزات لازم ازجمله ماشین صافکاری، در راه‌آهن جمهوری اسلامی قابل استفاده نبود، گفت: در پروژه تولید ریل که با حضور معاون اول رییس‌جمهوری افتتاح شد، با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا این مشکلات حل شد و ریلی که امروز در ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود در آزمایشگاه‌های مختلف خارج کشور و داخل کشور تست شده و کیفیت آن از هر نظر مورد تایید قرار گرفته است.

 

عباس عباس‌زاده افزود: یکی از مزیت‌های مهم ذوب‌آهن، فولاد این شرکت است که از نظر خواص مکانیکی در سطح جهانی دارای اعتبار است و برای تولید ریل بسیار مناسب است. مدیر کیفیت ذوب‌آهن تصریح کرد: هم‌اکنون ریل با کیفیت بالا در ذوب‌آهن در حال تولید است و این محصولات که براساس استاندارد است در خطوط ریلی داخلی ذوب‌آهن در بخش‌های سنگین بار و همچنین در پیچ‌ها مورد استفاده قرار گرفت که فشار بار، چندین برابر قطارهای مسافربری است و بدون هیچ‌گونه مشکلی در حال بهره‌برداری است.

 

عباس‌زاده افزود: کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب‌آهن که تولید ریل در آن انجام می‌شود قادر به تولید تیرآهن بال پهن تا سایز ۳۰ H نیز است که برای ساختمان‌های بلندمرتبه به کار می‌رود و ایمنی ساختمان در برابر زلزله را افزایش می‌دهد. هم‌اکنون در ساختمان‌های بلندمرتبه از تیر ورق استفاده می‌شود که به‌دلیل استفاده از جوشکاری، از استحکام و کیفیت لازم برخوردار نبوده و استاندارد نیست.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران