سود هنگفت فولادسازان ساحلی چینی از کاهش قیمت سنگ‌آهن

سود هنگفت فولادسازان ساحلی چینی از کاهش قیمت سنگ‌آهن

کاهش قیمت سنگ‌آهن به ریسمان نجات بعضی از فولادسازان بزرگ چینی تبدیل شده است اما از طرف دیگر زمینه‌ساز افزایش صادرات محصولات فولادی شده که موجب بالارفتن تنش‌های تجاری بین این کشور و کشورهای اتحادیه اروپا و هند خواهد شد.

بر اساس گزارش سایت چایناماینینگ آمارهای رسمی صادراتی نشان می‌دهد که تقاضای داخلی فولاد چین کاهش پیدا کرده و این صنعت با ظرفیت مازاد سنگینی درگیر است. کاهش قیمت‌های سنگ‌آهن کمک کرده تا بسیاری از فولادسازان در سال 2014 عملکرد بهتری از نظر درآمد نسبت به سال 2013 داشته باشند.

چنین وضعیتی به ضرر فولادسازان دیگر کشورها بود که امیدوار بودند در صنعت فولاد چین که بزرگترین فولادساز در جهان است تغییر ساختاری صورت پذیرد. ظاهرا سنگ‌آهن ارزان فولادسازان چینی را تشویق می‌کند که همچنان به تولید خود بیافزایند، چون هزینه‌های آنان بالاست و به دلیل ظرفیت مازاد، این انگیزه قوی در آنها وجود دارد که به صادرات خود ادامه دهند.

سال گذشته میزان صادرات فولاد آلیاژی چین با 50 درصد افزایش به 94 میلیون تن رسید که از دیدگاه سازمان‌های صنعتی غربی هیچ گونه نشانی از عقلانیت در دست اندرکاران چینی این صنعت دیده نمی‌شود.

بنابه گزارش منتشره در خصوص درآمد فولادسازان چینی فقط 3 کارخانه فولادسازی چینی از 18 کارخانه آن تاکنون گزارش کرده‌اند که در سال 2014 متضرر شده‌اند که کمتر از 5 شرکت در سال 2013 است و شش شرکت از 13 شرکت در سال 2013 سودآور بوده‌اند که در سال 2014 به سود خود افزوده‌اند.

شش مجتمع فولادسازی ساحلی چین از جمله رقابتی‌ترین صنایع در جهان بوده‌اند چون از واردات ارزان‌تر سنگ‌آهن نسبت به سایر فولادسازان بیشترین سود و سهم را در
بازارهای داخل و خارج برده و بدست آورده‌اند.

در طول سال گذشته قیمت جهانی سنگ‌آهن 50 درصد کاهش یافت که دلیل آن عرضه بازار سنگ‌آهن توسط شرکت‌های بزرگ معدنی برای گرفتن سهم بیشتر بازار بوده است.

شرکت‌های بزرگ فولادسازی چینی می‌توانند سنگ‌آهن ارزان وارداتی را مستقیم به کارخانه‌های فولادسازی ساحلی خود ارسال کرده، آن را به مشتریان چینی فروخته یا فولاد خود را به خارج صادر کنند.

علاوه بر این قیمت‌های پایین سنگ‌آهن، کارخانه‌های فولادسازی بزرگ ( با ظرفیت بیش از 10 میلیون تن) را تشویق می‌کند تا متعاقبا از منافع آن بهره‌مند شوند. با وجود حذف تخفیف مالیات بر صادرات فولاد حاوی عنصر شیمیایی Boron که موجب افزایش فروش می‌شود، صادرات چین در سه ماهه اول 41 درصد افزایش یافته که باعث افزایش نگرانی از طرف تولیدکنندگان رقیب در سرتاسر جهان شده است.

شرکت پوسکوی کره جنوبی ( ششمین فولادساز بزرگ در جهان) اعلام کرد: پیش‌بینی می‌کند تحت فشار صادرات روسیه و چین قرار گیرد که بر روی قیمت‌های صادراتی تاثیر خواهد گذاشت. اتحادیه اروپا تعرفه‌های ضد دامپینگ بر روی واردات کلاف سرد فولاد ضدزنگ از چین و تایوان اعمال می‌کند.

وزارت بازرگانی هند نیز درنظر دارد علیه چین، مالزی و کره جنوبی برای واردات بعضی از فولادهای نوع صنعتی تعرفه اعمال کند.

چین می‌خواهد از تعداد فولادسازان خود را بیش از 40 درصد تا سال 2017 ( به کمتر از 300 کارخانه) کاهش دهد و نیز در نظر دارد 3 تا 5 فولادساز بزرگ تا سال 2025 داشته باشد. در حقیقت 10 فولادساز بزرگ آن تا 60 درصد تولید را باید در اختیار داشته باشند.

استیل پدیا خبر صنعت معدن فوق را از پایگاه خبری ایمیدرو بازتاب داده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران