اعمال تغییرات قرارداد مسئولان فنی از ۹۶

اعمال تغییرات قرارداد مسئولان فنی از ۹۶

اجرای قوانین تعریف شده برای معادن به منظور حفظ امنیت نیروی انسانی فعال در معادن امروزه در راس برنامه‌های سازمان نظام مهندسی معدن کشور است و تلاش‌های بسیاری برای رسیدن به این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

 

به گزارش استیل پدیا، یکی از اقداماتی که اکنون از سوی این سازمان در کشور به مرحله اجرا رسیده سفر به استان‌های مختلف و دیدار با اعضای سازمان نظام مهندسی معدن، معدنکاران و مسئولان استانی است چراکه اینگونه از نزدیک با مشکلات و چالش‌های بخش معدن هر استان آشنا می‌شوند.

 

آخرین دیدار متعلق به رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور به استان لرستان بود که ضمن دیدار با اعضای سازمان نظام مهندسی معدن این استان از برخورد با تخلف معدنکاران خبر داده و اظهار کرده روند فعالیت مسئولان فنی در معادن باید ساماندهی شود. همچنین تغییر در شرح وظایف و قرارداد مسئول فنی معادن نیز که قرار است از سال آینده اجرایی شود از موارد مهم مطرح شده از سوی نادعلی اسماعیلی دهج بود.

 
شرح وظایف مسئولان فنی معادن

 
رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران گفت: شورای انتظامی نظام مهندسی معدن ایران با تخلفات معدنکاران برخورد می‌کند.

نادعلی اسماعیلی‌دهج در دیدار با رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی معدن در شرح وظایف و قرارداد مسئول فنی تغییراتی ایجاد کرده و به این نتیجه رسیده که در قرارداد مسئولان فنی باید ۲۵ درصد به‌عنوان حسن انجام کار منظور شود، اظهار کرد: بهره‌برداران نمی‌توانند به تنهایی درباره فسخ قرارداد مسئولان فنی اقدام کنند.

 
وی افزود: بهره‌بردار زمانی می‌تواند قرارداد مسئول فنی را فسخ کند که تخلف کرده باشد و با این شرایط بهره‌بردار می‌تواند مسئول فنی دیگری را معرفی کند.

 
رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران اضافه کرد: مطابق قانون، مسئولیت فنی و مهندسی معادن بر عهده مسئول فنی است.

 
وی با تاکید بر اینکه درصورتی‌که در معدنی اتفاقی رخ دهد مسئول فنی باید پاسخگو باشد، بیان کرد: مسئول فنی موظف است درصورتی‌که فرد بهره‌بردار اضافه بر حد تعیین‌شده از معادن برداشت کرده یا خارج از محدوده مشخص‌شده کار کرده، آن را گزارش کند.

 
اسماعیلی‌دهج تصریح کرد: بیشتر اتفاقات رخ‌داده در سطح معادن به دلیل سهل‌انگاری بهره‌بردار و کارگران معادن بوده است.

 
وی با تاکید بر اینکه مسئول فنی باید در معدن حضور داشته باشد و تمامی موارد تخلف را گزارش دهد، بیان کرد: نحوه نظارت مسئولان فنی لرستان در معادن خوب است، این در حالی است که عملکرد مسئول فنی که در معدن حضور نداشته باشد مردود است.

 
برخورد با متخلفان

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه شورای انتظامی نظام مهندسی در صورت مشاهده تخلف در معادن بسیار سریع‌تر از سازمان تخلفات اداری عمل خواهد کرد و حکم این شورا بسیار محکم است، گفت: اگر نماینده نظام‌مهندسی بخواهد در معدن حضور پیدا کند در صورتی‌که با حکم ماموریت سازمان باشد، مشکلی ندارد.

 
وی بحث ارجاع کار به مسئولان فنی معادن در همه استان‌های کشور را نابسامان برشمرد و گفت: این امر بر اساس سلیقه و رفیق‌بازی انجام می‌شود، بر این اساس در راستای ارجاع کار به مسئولان فنی معادن، توجه به ۳ اصل صلاحیت، ظرفیت و عدالت مهم است.

 
وی با اشاره به اینکه عدالت در بحث ارجاع کار به مسئول فنی یک اصل است، افزود: در برخی استان‌ها یک مسئول فنی، مسئولیت نظارت بر ۳معدن معدن را برعهده دارد. این درحالی است که به دور از عدالت است مسئولیت چند معدن به یک نفر داده شود و بقیه مسئولان فنی امکان ارائه خدمات به معادن را نداشته باشند.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران درباره گزارش پایان‌کار نیز گفت: اصل کار برای تهیه این گزارش، نمونه‌گیری است و درصورتی‌که در نمونه‌گیری اشتباهی رخ دهد، از پایه و بنا غلط خواهد شد.

 
تضمین ۲۵ درصدقرارداد

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران از تغییراتی که در شأن شغلی و قرارداد مسئولان فنی معادن کشور ایجاد شده خبر داد که از سال آینده اعمال خواهد شد.

 
به گفته اسماعیلی دهج طبق این تغییرات ۲۵ درصد قرارداد باید از ابتدای کار از سوی بهره‌بردار تضمین شود.
وی با بیان اینکه همزمان با این تغییر، نظارت بر فعالیت مسئولان فنی افزایش می‌یابد، اظهار کرد: این قرارداد جدید اهرمی است که در صورت پرداخت نشدن حق قرارداد مسئولان فنی از جانب بهره‌برداران به کار گرفته می‌شود.

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن با تاکید بر تلاش تمامی اعضای سازمان برای تثبیت ارزش و جایگاه آن در کشور گفت: با توجه به سیاست‌های دولت بنا نیست دولت، بزرگتر شده و نیرو استخدام شود. به همین دلیل در آینده، بسیاری از امور به سازمان قانونمند و شناسنامه‌دار نظام مهندسی معدن واگذار می‌شود.

 
وی فعالیت صادقانه و علمی را ضرورتی انکارناپذیر دانست و افزود: مهندسان سازمان باید به نحوی عمل کنند که پایه فنی سازمان زیر سوال نرود.

 
اسماعیلی‌دهج اظهار کرد: اعضای سازمان نظام مهندسی معدن کشور باید توان علمی و کارشناسی خود را افزایش دهند چراکه در غیر اینصورت بهره‌برداران از به‌کارگیری آنان خودداری می‌کنند.

 
وی آموزش را از اساسی‌ترین برنامه‌های سازمان نظام مهندسی معدن کشور برشمرد و افزود: آیین‌نامه راه‌اندازی بخش پژوهش این سازمان تدوین شده و پس از نهایی شدن ابلاغ می‌شود.

 
تشکیل ۴۵ کمیته کارشناسی در لرستان

 
در ادامه این دیدار، کارشناس رفع موانع تولید لرستان گفت: در کارگروه ستاد تسهیل استان در سال ۹۵ حدود ۴۵ کمیته کارشناسی داشته‌ایم که در این جلسات مشکلات معادن و صنایع لرستان مطرح‌شده است.

 
فرید یاراحمدی افزود: تمامی مصوباتی که در سال ۹۵ در استان لرستان مصوب شد ۵۴۱ مصوبه بوده که از این تعداد حدود ۲۴۰ مصوبه انجام‌ شده، ۱۲ مصوبه از سوی ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف انجام‌ نشده، ۵۷ مصوبه از سوی متقاضیان انجام‌ نشده و ۲۳۲ مصوبه در دست اقدام است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران