چشم‌انداز روشن برای بازار فولاد کشور

چشم‌انداز روشن برای بازار فولاد کشور

رکود بازارهای جهانی در بخش تولید و عرضه مواد اولیه و فلزات اساسی یکی از مواردی بود که در دو سال اخیر به رکود داخلی افزود و اکنون رشد قیمت این نوع مواد می‌تواند در خروج از رکود بخش تولید ایران بسیار موثر باشد.

 

به گزارش استیل پدیا، رشد قیمت‌های جهانی در کنار پیش‌بینی رشد اقتصادی احتمالی بالای 7 درصد، سیگنال‌های مهمی در این مسیر محسوب می‌شوند که می‌توانند چشم‌انداز روشنی را پیش روی وضعیت تولید صنایع معدنی و فلزات اساسی کشور برای سال آینده ترسیم کنند.

 

پس از ماه‌ها و حتی سال‌ها رکود معاملات و ضعف قیمت‌ها در بازارهای جهانی شاهد هستیم که این بار کالاهای مهمی در مسیر رشد قیمت قرار گرفته‌اند. افزایش بهای مس در بازارهای جهانی، رشد گام به گام قیمت فولاد، افزایش انتظاری در بازار نفت و تثبیت احتمالی قیمت آن در سطوحی بالاتر از 50 دلار در هر بشکه را می‌توان شواهدی قدرتمند از روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای جهانی به شمار آورد.

 

مقایسه رشد اقتصادی ایران با بازارهای کالایی در جهان با محوریت بازار نفت نشان می‌دهد که قرابت قدرتمندی بین بهای بازارهای کالایی و رشد اقتصادی ایران وجود دارد که همین ویژگی می‌تواند به افزایش رشد اقتصادی کشور و خروج از رکود کمک کند. با توجه به چشم انداز رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی که این بار از رشد احتمالی قیمت نفت نیز تاثیری صعودی می‌پذیرد، می‌توان انتظار داشت که بهبود بازارهای جهانی، به بازار داخلی سرایت کند و به کمک این سیگنال، رشد اقتصادی بیشتری محقق شود.

 

به اعتقاد کارشناسان، نشانه‌های خروج فولاد از رکود را در چشم‌انداز سال آینده تا حد زیادی می‌توان پیش‌بینی کرد، چراکه در بعد داخلی ما شاهد برنامه‌های دولت برای خروج از رکود به‌صورت کلی هستیم. بهادر احرامیان مدیرعامل فولاد یزد از جمله کارشناسان و تولیدکنندگانی است که به روندهای موجود خوشبین است.وی می‌گوید: دولت در تلاش است تا سرمایه در گردش در صنایع پایین‌دست را به حرکت درآورد. از این‌ رو سیاست‌هایی را در پیش گرفته تا از تولید و صنایع داخلی حمایت ‌کند و در میان‌ مدت بتواند رونق را به این صنایع بازگرداند.

 

احرامیان افزود: همچنین از سوی دیگر رونق‌گیری صادرات یکی از نشانه‌هایی است که نوید رونق صنعت فولاد را می‌دهد و صادرات ما در این حوزه به مراتب بیش از پیش شده است. بنابراین با برنامه‌های دولت برای خروج از رکود و گردش سرمایه در صنایع کوچک، صنایع بالادستی همچون فولاد نیز به حرکت درمی‌آید. مدیرعامل فولاد یزد گفت: همچنین در بعد بین‌المللی نیز می‌توان نشانه‌های رونق را دید؛ البته یکی از موضوع‌هایی که در این مسیر تاثیرگذار است، سیاست‌های رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا است که حتی بر تحولات جهانی اثرگذار است.

 

وی افزود: البته پس‌لرزه‌های انتخابات آمریکا در برخی حوزه‌ها به سرعت خودش را نشان داد اما برای برخی حوزه‌های دیگر مانند صنعت فولاد باید منتظر بود که در صورت ثبات به چه صورت خود را نمایان خواهد کرد. بنابراین تا زمانی که موضع رئیس‌جمهوری آمریکا به‌صورت عملی مشخص و سیاست‌های این کشور تبیین و تشریح شود، باید منتظر ماند.مدیر عامل فولاد یزد درخصوص چشم انداز بازار محصولات فولادی معتقد است: افزایش قیمت برخی نهاده‌های تولید که طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی صورت گرفته منجر به رشد قیمت تمام شده فولاد و محصولات فولادی شده است.

 

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت زغال سنگ در استرالیا افزود: در واقع این رشد قیمت از یکی از معادن بزرگ استرالیا به دلیل مشکلات فنی آغاز و منجر به توقف تولید در این معدن شد و از این رو این امر افزایش قیمت جهانی زغال سنگ را به همراه داشت. مدیر عامل فولاد یزد تصریح کرد: از آنجا که چین یکی از وارد‌کنندگان زغال سنگ استرالیا محسوب می‌شود از این رو به دنبال رشد قیمت این ماده معدنی قیمت کک نیز با رشد مواجه شد و فولادسازان برای صرفه جویی در مصرف کک به تقاضای سنگ آهن با عیار بالاتر روی آوردند که این امر موجب افزایش تقاضا از سوی فولادسازان چینی برای این نوع از عیار سنگ آهن و همچنین افزایش قیمت تصاعدی این محصول شد.

 

وی با بیان اینکه تولید فولاد در بازارهای جهانی افزایش نیافته و هیچ تغییری در موازنه بین عرضه و تقاضا ایجاد نشده است، گفت: از این رو در افق سه ماه آینده شاهد کاهش محسوسی در وضعیت قیمت‌های بازار جهانی محصولات فولادی نخواهیم بود و تا زمانی که معادن زغال سنگ تولید خود را افزایش دهند و بتوانند پاسخگوی تقاضای بازار باشند این اتفاق بیش از سه ماه زمانبر خواهد بود.احرامیان خاطرنشان کرد: چنانچه اتفاق خاصی در بازارهای جهانی رخ ندهد، به آرامی سیگنال‌هایی از کاهش قیمت می‌توان مشاهده کرد و می‌توان انتظار داشت که با تاخیر در کاهش قیمت نهاده‌های تولید، شاهد کاهش قیمت نهایی فولاد باشیم.

 

وی با اشاره به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر اقتصاد جهانی گفت: چنانچه با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید در این کشور شاهد نوسانات متغیرهای اقتصاد کلان باشیم این مساله می‌تواند بازارهای جهانی را با چالش جدیدی روبه رو کند.مدیر عامل فولاد یزد درخصوص وضعیت بازار فولاد داخلی تا پایان سال‌جاری افزود: رونق در بازار فولاد داخل دوراز انتظار نیست؛ چراکه به ماه‌های پایانی سال و همچنین ماه‌های انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم و چنانچه سیاست دولت در این مدت باقیمانده کاهش رکود باشد می‌توانیم شاهد رونق اقتصادی از طریق افزایش نقدینگی باشیم.

 

احرامیان با اشاره به افتتاح تعداد زیادی از طرح‌های فولادی و ورود آنها به مدار تولید تا پایان سالجاری تصریح کرد: البته افتتاح این طرح‌ها ممکن است در کوتاه مدت تاثیری در تولید نداشته و تنها ظرفیت را افزایش دهد اما در دراز مدت مصرف سرانه فولاد را افزایش می‌دهد.وی درخصوص عوامل بازدارنده رونق بازار فولاد تا پایان سال جاری افزود: عدم ارائه تسهیلات از سوی سیستم بانکی کشور به پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز از جمله این عوامل است اما چنانچه سیاست دولت رونق اقتصادی در ماه‌های پایانی سال باشد، سیستم بانکی با ارائه تسهیلات می‌تواند تاثیر بسزایی در این رونق داشته باشد.

 مدیر عامل فولاد یزد همچنین مسائل سیاسی ناشی از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید در آمریکا را نیز یکی دیگر از عوامل بازدارنده رونق بازار داخلی فولاد برشمرد و تصریح کرد: طرف‌های تجاری ایران به‌ویژه اروپایی‌ها که پس از برجام با ایران وارد مذاکره شده بودند اذعان کردند با روی کار آمدن ترامپ برخی از ریسک‌های تجاری را متحمل نخواهند شد.

زهرا مسافر


استیل پدیا | مرج خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران