در گفتگو با معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی عنوان شد

قیمت‌گذاری نادرست، فعالان معدنی را به خام‌فروشی تشویق می‌کند

قیمت‌گذاری نادرست، فعالان معدنی را به خام‌فروشی تشویق می‌کند

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی قیمت‌گذاری درست مواد معدنی را یکی از سیاست‌های حمایتی دولت از فعالان حوزه معدن دانست.

 

بهروز برنا اظهارکرد: با قیمت‌گذاری قابل رقابت چه از سوی بورس و چه از سوی دولت می‌توان تولیدکننده‌ها را از ضرردهی دور کرد اما در غیر این صورت تولیدکننده‌ها مشتاق خام‌فروشی می‌شوند.

 

او افزود: سال‌هایی که اقتصاد کشور درگیر تحریم‌ها و پیچیدگی روابط اقتصادی بود، روند اکتشافات معدنی کند شد اما در حال حاضر امکانات سازمان زمین‌شناسی را برای عملیات اکتشاف گسترده کنیم. برای اکتشافات‌مان از یک هواپیما استفاده می‌کنیم و این یک فرصت خوبی برای بخش معدن ایران است.

 

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه همین که توانستیم یکی از پنج کشور معدن‌خیزی که دارای امکاناتی مانند هواپیما و هلی‌کوپترهای ملکی است، باشیم جای خوشحالی دارد، گفت: ژئوفیزیک هوایی تکنولوژی است که استفاده از آن ظرفیت‌های معدنی بیشتری را در معرض دید می‌گذارد. خوشبحتانه سازمان زمین‌شناسی در ایران هم توانسته با هواپیماهای ملکی‌ خود حداقل 250 هزار کیومتر خطی اکتشاف داشته باشد.

 

برنا افزود: مراحل اکتشافات ژئوفیزیک در استان قم تمام شده و پس از آن در محدوده آذربایجان شرقی و غربی اقداماتی در حال انجام است.

او همچنین گفت: تقویت بستر توسعه بخش معدن در برنامه ششم دیده شده اما تحقق آنها نیاز به عمل جدی دارد. در حالی که معتقدم می‌توانیم بخش معدن را بیشتر از اینها توسعه دهیم و پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها سال‌های پیش رو را برای صادرات مواد معدنی امیدوارکننده رقم بزنیم.

 

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی در خصوص قیمت‌گذاری مواد معدنی گفت: در این مدت که رکود در صنایع معدنی حکم‌فرما بوده و سایه آن بسیاری از واحدهای معدنی را برای ادامه فعالیت ناتوان کرد، معدنکاری سخت شده و نگاه حمایتی دولت باید بیشتر از گذشته به سمت سیاست‌های فروش معدنکاران معطوف شود.

برنا افزود: هیچ بهره‌بردار معدنی دوست ندارد خام‌فروشی کند، اما باید تمامی جوانب قضیه را در نظر گرفت. خام‌فروشی زمانی صورت می‌گیرد که کشش در آن بخش اقتصادی وجود نداشته باشد و این به معنای این است که اگر مواد معدنی در کشور تولید می‌شود و آن را کسی نخرد، تولیدکننده مجبور است سراغ خام‌فروشی برود.

 

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی خاطر نشان کرد: با قیمت‌گذاری قابل رقابت چه در بورس و چه از سوی دولت می‌توان تولیدکننده‌ها را از ضرردهی دور کرد اما در غیر این صورت تولیدکننده‌ها مشتاق خام‌فروشی می‌شوند. باید در ششمین برنامه توسعه‌ای کشور سیاستگذاری‌های دولت را در راستای تقویت بازارهای داخلی و رشد صادرات هدفگذاری کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران