فولاد در وضعیت قرمز

فولاد در وضعیت قرمز

گروه فلزات اساسی به عنوان یکی از گروه‌های پیشرو بازار سرمایه با ارزش بازار به نسبت بالا هستند. شرکت‌های این گروه به مانند گروه‌های بانک و خودرو از شرایط تحریمی آسیب بسیار زیادی ندیدند.

 

البته چند شرکت تازه تاسیس مثل هلدينگ صنايع معدني خاورميانه از وضعیت تحریمی به دلیل واردات ماشین آلات متضرر شد. تقاضای داخلی برای فلزات و همچنین طرح های عمرانی به مانند مسکن مهر، این شرکت ها را در وضعیت خوبی در شرایط تحریمی نیز قرار داد.

 

اما در حال حاضر و با فرض شرایط رفع تحریم، این صنعت با مشکلات زیادی روبرو است. کاهش بسیار زیاد بهای جهانی فلزات و مازاد عرضه در بازار های جهانی و همچنین دامپینگ چین در صنعت فلزات و به خصوص فولاد، این صنعت را با بحران جدی روبرو کرده است. از دلایل دیگر کاهش طرح های عمرانی و رکود بخش مسکن که تقاضای ایین گروه را تا حد زیادی کاهش داده است.

 

فولاد

 

نمودار فوق قیمت هرتن فولاد را بر اساس دلار آمریکا در بورس فلزات لندن بیان می‌کند، همان‌گونه که مشاهده می‌کنید روندی صعودی آغاز شده در تابستان سال 1392، در زمستان همان سال ارزش هر تن فولاد را به 500 دلار افزایش داد، پس از آن شروع روند کاهشی قیمت فولاد که تا به امروز شاهد آن هستیم به وجود آمد. از ماه گذشته با کاهش 150 دلاری، رقم بسیار تعجب برانگیز 150 دلار به ازای هر تن فولاد به ثبت رسیده است.

 

این روند چنان بحرانی در این صنعت ایجاد کرده است که اتحادیه تولیدکنندگان فولاد کشور برای نجات از این وضعیت، درخواست برقراری تعرفه 40 درصدی بر روی واردات فولاد را داشته است.

این روند دو دلیل عمده داشت که یکی کاهش قیمت مواد اولیه این صنایع در جهان و کشور و دیگر عرضه بیشتر از حد سنگ آهن و فولاد توسط تولییدکنندگان جهانی و به خصوص چین است. این روند برداشت از بسیاری از معادن را قبل از به پایان رسیدن ذخایر آن متوقف کرده است.

 

این روند نگران‌کننده در صورت‌های مالی سه ماهه ابتدایی شرکت‌ها مشهود است، فولاد مبارکه اصفهان که در ابتدا سال پیش‌بینی سود هر سهم خود را 508 ریال ارائه کرده بود، در گزارش‌های مالی سه ماهه اول خود آن را به 205 ریال کاهش داد. فولاد خوزستان نیز با پیش‌بینی 801 ریال به ازای هر سهم، آن را در پیش بینی سه ماهه خود 334 ریال کاهش داده است. این کاهش بیش از 50 درصدی در پیش‌بینی سود هر سهم این دو شرکت پیشرو در زمینه فولاد، زنگ خطری بزرگی برای سهامداران این گروه می‌باشد و پیش بینی‌بینی می‌شود این روند کاهشی نیز در پیش‌بینی سود ادامه داشته باشد.

 

البته دریچه‌های امیدی نیز در این صنعت با سابقه در کشور وجود دارد و آن هم رونق فعالیت‌های عمرانی پس از تحریم در کشور است. از طرف دیگر مازاد عرضه جهانی در این صنعت با بسته شدن برخی از معادن آهن و کاهش تولید این محصول در چین قدری کاهش یافته است. صنعت خودرو سازی هم در صورت رونق دوباره کمک شایانی به این صنعت خواهد نمود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران