کرباسیان: 400 هزار تن کنسانتره زغال سنگ به ظرفیت کشور افزوده می شود

کرباسیان: 400 هزار تن کنسانتره زغال سنگ به ظرفیت کشور افزوده می شود

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با بهره برداری از طرح تجهیز معدن زغال سنگ خمرود، 400 هزار تن کنسانتره زغال سنگ به ظرفیت کشور افزوده می شود.

 

مهدی کرباسیان در مراسم امضای رسمی و مبادله قرارداد تجهیز، بهره برداری و فروش محصولات معدنی زغال سنگ خمرود با بیان این مطلب و با ابراز خرسندی از حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه طرح های بخش معدن و صنایع معدنی گفت: معدن خمرود از جمله معادن منحصر به فرد زغال سنگ کشور با ذخیره قطعی 38 میلیون تن و ذخیره زمین شناسی 63 میلیون تن است که با اجرای این طرح، سالانه 750 هزار تن زغال سنگ خام و 400 هزار تن کنسانتره زغال سنگ کک شو به ظرفیت تولید معدنی کشور افزوده می شود.

 
وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری این طرح، 4000 میلیارد ریال است و با بهره برداری کامل معدن خمرود، یک هزار نفر به طور مستقیم و 4 هزار نفر به طور غیر مستقیم وارد عرصه اشتغال می شوند.

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه به رغم وجود معادن فراوان زغال سنگ در کشور اما اکتشافات کافی صورت نگرفته است، تصریح کرد: اکنون در این حوزه، تولید با مصرف همخوانی ندارد و با توجه به نیاز سالانه کشور به 4.3 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ، چنانچه بخواهیم توسعه فولاد سازی کشور را روی سیستم کوره بلند پیش ببریم، نیاز بیشتری برای تولید زغال سنگ خواهیم داشت. از این رو بود که از نیمه دوم سال 92، توسعه حوزه زغال سنگ مورد توجه جدی قرار گرفت و اعلام فراخوان برای تجهیز معدن خمرود از جمله این فعالیت ها بود.
وی ادامه داد: در منطقه طبس نیز، پروژه های جدید زغال سنگ آغاز شده و قرار است تعدادی فراخوان برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام شود.

 
صفر نشدن خام فروشی در همه کشورها

 
کرباسیان با اشاره به اینکه خام فروشی مواد معدنی هیچ گاه به صفر نمی رسد، گفت: کشورهای معدنی نظیر آمریکا، کانادا، برزیل و غیره با توجه به منافع ملی خود علاوه بر فرآوری مواد معدنی با ارزش افزوده بالا، بخشی از مواد معدنی خود را صادر می کنند. چرا که کل محصول تولیدی از مواد معدنی در این کشور قابل مصرف نیست یا در بازارهای داخلی و خارجی نیز خریدار ندارد، اما برای مواد اولیه معدنی تقاضا وجود دارد. وی ادامه داد: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو در بخش سنگ آهن، تا حد امکان جلوگیری از خام فروشی و فرآوری مواد معدنی ا ست.

 
به دنبال فناوری های نو

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ورود فناوری های نو در حوزه معدن و صنایع معدنی و در نتیجه کاهش مصرف انرژی در آن، گفت: امیدواریم با توافق هسته ای، تحریم های ظالمانه برداشته شود و بتوانیم از فناوری های نو در این حوزه بهره بریم. وی ادامه داد: در اجلاس اخیر اتریش که برای توسعه سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران با شرکت های اروپایی برگزار شد، مذاکرات موفقیت آمیزی داشتیم و تاکید کردیم علاوه بر استفاده از برترین ماشن آلات، دانش فنی مهندسی آن نیز در اختیارمان قرار گیرد.

 
حمایت ایمیدرو از بخش خصوصی

 
علی اصغر پورمند، مدیر عامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، در این مراسم با اشاره به 3 محور در رویکرد «توسعه و سرمایه گذاری» ایمیدرو در مدیریت جدید مشاهده می شود، گفت: نخستین محور، اکتشاف است که در مدیریت جدید فعالیت های زیادی در بخش سنگ آهن و زغال سنگ انجام شده و میزان حفاری ها افزایش یافت. محور دوم، آماده سازی معادن است که ایمیدرو در این زمینه فراخوان زیادی برای به کار گیری بخش خصوصی داد. این اقدام علاوه بر سبک تر کردن حجم فعالیت های دولت، موجب استفاده از ظرفیت بخش خصوصی شده است. وی ادامه داد: محور سوم، تعامل قانونمند با بخش خصوصی است که طی 2 سال اخیر، این امر به شکل مناسبی صورت گرفته است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران