نگاهی به روند بازار فولاد در غول فولادی جهان

نگاهی به روند بازار فولاد در غول فولادی جهان

روند صعودی میلگرد در چین که از اواسط اکتبر تداوم داشته، این هفته متوقف و در بازار فیوچرز افت قیمت مشاهده شد. البته فعالان بازار تردید دارند قیمت‌های صادراتی ارزان شود چون هزینه تولید بالا است و موجودی بازار داخلی نیز زیاد نیست.

 

به گزارش استیل پدیا، میلگرد صادراتی 430 تا 450 دلار در هر تن فوب است که هنوز کاهش نیافته است. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، در بازار فیوچرز شانگهای قیمت قرارداد میلگرد از جمعه اخیر 39 دلار افت داشته و قیمت بیلت در بازار چین 6 دلار ارزان‌تر شده است. فعالان بازار معتقدند هنوز زود است در مورد بازگشت قیمت‌ها در نوامبر صحبت کنیم چون دو ماه گذشته معاملات مقاطع چین زیاد نبوده، از این‌رو تقاضا از بازار می‌تواند حمایت کند. موجودی بازار داخلی کم است و کارخانه‌ها می‌توانند قیمت را بالا نگه دارند.

 

افت قیمت در بازار سنگ‌آهن چین

 

پس از افزایش قیمت‌های چشمگیر اخیر سنگ‌آهن، این‌بار این محصول در یک روز 7 دلار افت قیمت را تجربه کرد. سنگ‌آهن خلوص 62 درصد وارداتی از استرالیا با 5/ 6 دلار افت به حدود 70 دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین رسیده است. در بورس دالیان چین نیز قیمت قرارداد سنگ‌آهن از دوشنبه تاکنون 5 دلار ارزان‌تر شده و قیمت میلگرد نیز در بورس شانگهای چین روز گذشته 13 دلار دیگر پایین آمد و در مجموع این هفته تاکنون 39 دلار افت داشته است. در واقع این هفته بازار منتظر افت قیمت سنگ‌آهن بود ولی فولاد و زغال‌سنگ اجازه افت قیمت را به آن نداد.

 

حال بازارهای فیوچرز و نقدی این دو کالا نیز نشانه‌های سقوط را نمایان کرده‌اند. از جمعه گذشته قیمت بیلت در چین 6 دلار از دست داده و زغال‌سنگ دست از روند صعودی برداشته است. موجودی سنگ‌آهن کارخانه‌ها نیز بالا رفته و تقاضا کم شده است. این هفته هر روز بیشتر از دو معامله بسته نشد، در حالی که هفته قبل شاهد 5 معامله در یک روز بودیم. البته فعالان بازار معتقدند این روند نزولی نیز همچون روند صعودی قبلی ماندگار نیست.

 

افزایش تولید فولاد چین در ماه گذشته

 

تولید فولاد چین در ماه اکتبر هم رو به بالا بود. جو مثبت بازار قبل از تعطیلات ملی به رشد تولید کمک کرد. البته ظاهرا در نوامبر تولید پایین آمده است. طبق آمار رسمی این کشور، در اکتبر تولید فولاد خام 5/ 0 درصد بالا رفت و به 68 میلیون و 510 هزار تن رسید. جو بازار اواخر سپتامبر قبل از تعطیلات هفته اول اکتبر خوب بود، از این‌رو اوایل اکتبر تولید رشد خوبی داشت. البته اواخر اکتبر رشد قیمت مواد اولیه موجب شد برخی با کمبود روبه‌رو شده و مجبور شوند تولید فولاد را کاهش دهند، از این رو انتظار می‌رود در نوامبر تولید فولادسازان بزرگ نیز کاهش یافته باشد. بین ژانویه تا اکتبر سال جاری نیز تولید فولاد خام چین 7/ 0 درصد بهبود سالانه داشته است.

 

رشد قیمت ورق تولیدکننده‌های لیدر چینی

 

فولادسازان لیدر چینی از جمله بائواستیل و ویسکو اعلام کرده‌اند قیمت تولیدات ورق دسامبر خود را با توجه به جو مثبت بازار و امید به بهبود تقاضای داخلی و از طرفی افزایش هزینه تولید بالا برده‌اند. به این ترتیب بائواستیل قیمت ورق گرم و ورق تخت خود را 44 دلار در هر تن بالا برده و ورق سرد و گالوانیزه را 29 دلار نسبت به قیمت‌های نوامبر افزایش داده است؛ قیمت انواع ورق تولیدی کارخانه ویسکو نیز 51 تا 58 دلار هر تن افزایش یافته است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران