نمای بازار فولاد بدون روتوش

نمای بازار فولاد بدون روتوش

موتور بازار فولاد باز هم روشن شد و شاهد رشد قیمت‌ها بودیم. به نظر می‌رسد التهابات انتخاب ترامپ هرچند تاثیر واقعی در کوتاه‌مدت بر بازار فولاد داخلی ندارد، اما آتش زیر خاکستر این بازار را مجددا روشن کرده است.

 

به گزارش استیل پدیا، پس از نزدیک به 10 روز از آغاز رشد قیمت‌ها که از اواسط دو هفته گذشته آغاز شد، شاهد هستیم که روز گذشته نیز پتانسیل رشد جدیدی به بازار تزریق شد و قیمت‌ها از سوی برخی تولیدکنندگان اصلی و مطرح در ابتدای فعالیت بازار افزایش یافت و با توجه به اقدامات فعالان بازار، برخی کارخانه‌های فولادی فروش خود را متوقف کردند.

 

همین موارد کافی است که روز شنبه را زمانی برای افزایش مجدد قیمت‌ها به شمار آوریم که هفته‌ای افزایشی را به اهالی بازار نوید می‌دهد. این در حالی است که در بازارهای جهانی نیز قیمت‌های اعلامی در سایت‌ها و موسسات معتبر با افزایش اعلام شده که می‌تواند اهرمی کمکی برای رشد قیمت‌ها در بازار داخلی به شمار بیاید. همین موارد باعث شد تا قیمت‌هایی که بیش از 150 تومان در 10 روز افزایش یافت بتواند به رشد بیشتر امیدوار شود.

 

نگاهی به نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد و برای تحویل از انبار تهران نشان می‌دهد که قیمت‌ها پس از طی یک روند کاهشی مجددا افزایش یافت. به عبارت ساده تر، در هشتم آبان ماه سال جاری بهای هر کیلوگرم میلگرد سایز 8 فولاد قزوین در انبار تهران 1505، سایز 10 و 12 این تولیدکننده نیز 1435 تومان قیمت‌گذاری شد. این در حالی بود که دقیقا از همین زمان شاهد رشد قیمت‌ها بودیم که این روند افزایشی به‌صورت پلکانی، تاکنون ادامه یافته است. در روز گذشته بهای همین کالا یعنی سایز 8 میلگرد قزوین 1710 تومان و سایزهای 10 و 12 نیز 1640 تومان پیشنهاد نرخ شد. به عبارت ساده‌تر در فاصله دو هفته اخیر و 10 روز کاری گذشته، قیمت مصنوعات فولادی در بازار آزاد نزدیک به 14 درصد رشد داشته که رقم بسیاری بزرگی برای این بازار به شمار می‌آید و این رفتار قیمتی را می‌توان چهره واقعی بازار فولاد بدون روتوش دانست.

 

البته این شرایط رو به رشد هنوز هم ادامه دارد یعنی بازار فولاد هنوز هم میل خود را به افزایش قیمت‌ها حفظ کرده است. اعلام موردی نرخ و نیاز به تایید مجدد در قیمت‌های اعلامی، بیم و امید از افزایش بیشتر قیمت‌ها، پایین بودن حجم عرضه‌ها، موجودی محدود انبارها، اعلام قیمت‌هایی بیش از 1700 تومان برای میلگرد نیشابور و ذوب آهن اصفهان از انبار تهران، میل بسیاری از فعالان بازار به خرید مخصوصا آن دسته از فعالان بازار که اصطلاحا از خرید جا مانده‌اند و خودنمایی شکننده سفته‌بازی، فروش به‌صورت کاملا نقدی، پول پیش و واریزی و نگرانی از برگشتن بازار و عقب‌نشینی قیمت‌ها را می‌توان چهره واقعی بازار فولاد به شمار آورد. این در حالی است که به عقیده برخی فعالان بازار بسیاری از محصولات فولادی همچون شمش در کارخانه‌های تولیدی وجود دارد، ولی باز هم عرضه آن محدود بوده و حالت قطره چکانی دارد. این در حالی است که باید به صحت و سقم این ادعا توجه داشت، زیرا نمی‌توان به صراحت از این ادعا دفاع کرد.

 

محمدرضا جورابچی از فعالان بازار فولاد معتقد است هم‌اکنون خرید به‌صورت کم و بیش در بازار صورت می‌گیرد ولی با توجه به شرایط فروش و پرداخت نقدی یا پول پیش، تعداد معدودی از فعالان بازار اقدام به خرید می‌کنند. با توجه به افزایش روزشمار قیمت‌ها و همچنین گفتمان غالب بازار که از رشد قیمت‌ها حکایت می‌کند، برخی فروشندگان تمایل چندانی به فروش ندارند. وی معتقد است عرضه شمش از سوی تولیدکنندگان اصلی به آرامی صورت می‌گیرد که همین رفتار می‌تواند پتانسیل جدیدی برای رشد قیمت‌ها قلمداد شود. این فعال بازار فولاد افزود: هم اکنون بسیاری از معامله‌گران معتقد هستند که قیمت‌ها پتانسیل رشد تا 1700 تومان یا بیشتر را برای تحویل درب کارخانه در شهرستان دارا هستند که برای برخی از مصنوعات فولادی، چنین رقمی محقق شده و با توجه به این شرایط ممکن است قیمت‌ها در بازار آزاد باز هم افزایش یابند.

 

موارد فوق در شرایطی مورد توجه قرار می‌گیرد که در اواخر فعالیت بازار فولاد در روز گذشته باز هم برخی از عرضه‌کنندگان معتبر رشد قیمت‌ها را در لیست‌های فروش خود لحاظ کردند. این رویکرد گام به گام که می‌تواند به رشد بیشتر قیمت‌ها منجر شود خود دلیلی است از برتری تقاضا بر عرضه‌ها که می‌تواند از روند رو به رشد قیمتی حمایت کند. در کنار رشد قیمت‌ها در بازار میلگرد، تیرآهن نیز از افزایش نرخ‌ها بی‌تاثیر نبوده و شاهد افزایش بهای این کالا نیز بوده‌ایم.

 

این در حالی است که تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان برای سایزهای کوچک‌تر در بازار تهران رشد قیمت‌های بیشتری را تجربه کرده، ولی سایزهای درشت‌تر از افزایش قیمت چندانی برخوردار نبوده است. این مطلب نشان می‌دهد که عرضه‌کنندگان اصلی تیرآهن توجه دقیقی به شرایط کلی معاملات در این بازار داشته و بر مبنای حجم تقاضا اقدام به تغییر قیمت‌های پیشنهادی خود می‌کنند. با توجه به چنین رویکردی می‌توان اینگونه استناد کرد که وضعیت بازار تیرآهن در بازار تهران می‌تواند امن‌تر از بازار میلگرد باشد هرچند که رشد قیمت‌های پیشین نیز در این خصوص موثر بوده اگرچه هم اکنون نیز قیمت تیرآهن در سطوح بسیار بالایی قرار دارد.

 

پتانسیلی دیگر برای تغییر در بازار

 

یکی از مهم‌ترین‌ سیگنال‌های افزایش قیمت را باید در معاملات بورس کالا جست‌وجو کرد. امروز 10 هزار تن شمش 5SP با ابعاد 150 در 150 با قیمت 1410 تومان در بورس کالا عرضه می‌شود که در صورت معامله آن شاهد ورود سیگنال بزرگ و قدرتمندی برای افزایش قیمت‌ها به بازار هستیم. در روز گذشته امکان خرید شمش در قیمت‌هایی نزدیک به 1400 تومان در بازار آزاد وجود داشت، ولی عرضه سلف این کالا برای تحویل در پایان آذر خود نگرانی بزرگی را به بازار تزریق خواهد کرد؛ هرچقدر هم که شرایط پرداخت مطلوبی داشته باشد. با توجه به این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا عرضه 10 هزار تن شمش با قیمت پایه 1410تومان مورد معامله قرار خواهد گرفت یا نه. در صورت معامله این کالا و مخصوصا داد و ستد آن با رقابت قیمتی، سیگنالی مهم به بازار تزریق خواهد شد که ممکن است از افزایش بیشتر قیمت‌ها در روزهای پیش رو خبر بدهد. باید نشست، منتظر ماند و دید که این عرضه، با بازار فولاد چه خواهد کرد.

 

نیم نگاهی به جلسات انجمن تولیدکنندگان فولاد

 

جلسات مختلف در بین صنوف و صنایع مختلف فولادی در روزها و هفته‌های اخیر به‌صورت منظم برگزار شده است. تجربه هفته‌های اخیر و مخصوصا قبل از ماه محرم نشان می‌دهد که پس از برگزاری این جلسات، بازار پتانسیل تغییر قیمت‌ها را داشته و البته بخش بزرگی از فعالان صنعتی نیز به مصوبات آن در زمان‌هایی خاص پایبند بوده‌اند. این در حالی است که تبعیت قیمت‌های داخلی از قیمت‌های جهانی، بررسی وضعیت صنایع داخلی و حجم تقاضا در کنار تلاش برای همبستگی بیشتر در زنجیره تولید از مواردی بوده است که در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 

با توجه به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی به کمک افزایش هزینه تولید و رشد بهای زغال‌سنگ و سنگ‌آهن، تلاش‌ها برای بهبود قیمت‌ها در این جلسات شاید شاه بیت مهم‌ترین‌ خروجی این نشست‌ها به شمار می‌آید. همچنین توجه دقیق به بازارهای جهانی نیز بر اهمیت این جلسات می‌افزاید. در هفته‌های پیشین که رشد قیمت‌های جهانی آن گونه که باید و شاید محقق نشده و همچنین جذابیت خرید نیز به‌صورت قدرتمندی ظاهر نشده بود، شاهد رشد جدی قیمت‌ها نبودیم ولی در دو هفته اخیر وضعیت دگرگون شده است.

 

در هر حال تاثیرگذاری قیمت‌های جهانی بر بازار داخلی را می‌توان مهم‌ترین دلیل رشد قیمت‌ها برشمرد که در کنار رشد جذابیت واسطه گری و سفته‌بازی و همچنین افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، شرایط را برای تقویت قیمت‌ها در بازار آزاد فراهم کرده است. به نظر می‌رسد ادامه این جلسات خود سیگنالی برای ادامه مدیریت در بازار به شمار بیاید و می‌تواند بر روند افزایشی قیمت‌ها حداقل از لحاظ روانی تاثیر گذاشته و بازار را برای موفقیت‌های بیشتری آماده سازد.

 

رشد دیرهنگام قیمت‌های جهانی

 

هرچند دیرهنگام، ولی بالاخره رشد قدرتمندانه قیمت فولاد در بازارهای مختلف در اقصی نقاط جهان خودنمایی کرده است. شمش، ورق و اغلب مصنوعات فولادی وارد یک فاز رشد نرخ شده هرچند که بخشی از این افزایش قیمت‌ها را مدیون ترامپ هستند. البته باز هم باید به این نکته اشاره داشت که موفقیت ترامپ تنها پتانسیل‌های رشد قیمتی را فعال کرد و موجب شد تا فعالان صنعتی و نقش آفرینان این بازار، با نگاهی باز به واقعیت‌های بازار بنگرند. هم اکنون بهای ورق و شمش به‌عنوان معرف قیمتی در بازارهای جهانی فولاد به سمت رشد نرخ متمایل شده هرچند که برخی از خریداران هنوز از پذیرش قیمت‌های جدید سر باز می‌زنند ولی گستردگی عرضه فولاد با قیمت‌هایی جدید در نهایت موجب خواهد شد که قیمت‌های بالاتر فعلی مورد پذیرش قرار گرفته و حتی گام‌های بزرگ‌تری برای افزایش قیمت‌ها برداشته شود.

 

بارها به این نکته اشاره کردیم که افزایش قیمت زغال‌سنگ و سنگ‌آهن در نهایت به افزایش قیمت تمام شده مصنوعات فولادی منجر شده و همچنین به رشد بهای مصنوعات فولادی در جهان می‌انجامد. هرچند که در هفته‌های گذشته شواهدی از این رشد قیمت‌ها دیده شد، ولی رشد مقتدرانه آن را باید به انتخاب ترامپ وابسته دانست که باعث ورود جو افزایشی قوی به بازار فولاد شده است. این در حالی است که هنوز رشد قیمت‌ها متناسب با افزایش قیمت تمام شده فولاد نبوده یعنی بازار جهانی فولاد فضا برای رشد قیمت‌های بیشتری دارد. از سوی دیگر با موفقیت ترامپ در انتخابات، قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ باز هم افزایش یافت تا جایی که به رکوردهای کم نظیری دست یافت که این شتاب افزایش قیمت‌ها حداقل در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

هم‌اکنون بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی در ارقامی نزدیک به 80 دلار در هر تن نوسان می‌کند که پس از شکستن رکورد سال جاری به قیمت‌های سال 2012 افزایش یافته و زغال‌سنگ خام نیز در ارقامی نزدیک به 110 دلار در هر تن نوسان می‌کند که بالاترین حد از سال 2012 تاکنون به شمار می‌آید. این موارد که از افزایش تقاضا، امیدواری به دورنمای بازار فولاد، نگرانی از آینده تامین مواد معدنی و برخی بازارسازی‌ها در بازارهای آتی را نشان می‌دهد، می‌توانند به افزایش بیشتر قیمت‌ها فولاد کمک کرده و سیگنال جدیدی برای تقویت قیمت‌ها در بازار داخلی فولاد محسوب شوند. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که این گونه رشد حباب گونه برخی بازارهای مواد معدنی می‌تواند خطرناک و غیرواقعی باشد ولی حتی در صورت تخلیه حباب قیمتی زغال‌سنگ و سنگ‌آهن نیز رشد قیمت فولاد متوقف نخواهد شد.

محمد حسین بابالو


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران