افزایش قیمت زغال‌سنگ امیدوارکننده است؟

افزایش قیمت زغال‌سنگ امیدوارکننده است؟

خبرهایی که از گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد به طور عمده حاکی از این است که کسی روی خوش به زغال‌سنگ نشان نمی‌دهد.

 

به گزارش استیل پدیا، در امریکای شمالی و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات با تاکید بر حذف زغال‌سنگ از صنعت معدن به‌دلیل آلودگی‌های زیست‌محیطی آن سعی در جلب افکار عمومی به نفع خود دارد و از سوی دیگر چین از تعطیلی کارخانه‌های زغال‌سنگ و ایجاد یک منطقه عاری از زغال‌سنگ در حوالی پایتخت با هدف دستیابی به هوای پاک خبر می‌دهد، در هند هم هر چند هنوز زغال‌سنگ جایگاه خود را دارد، اما منابع تجدیدپذیر تولید انرژی مانند نور خورشید و باد رقیب توانمندی به‌ شمار می‌آید و دنیا هم ترجیح می‌دهد، هند در مسیر توسعه تا جایی که امکان دارد از زغال‌ سنگ استفاده نکند، آلودگی هوا و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای و به‌دنبال آن گرم شده زمین دلایلی کافی است برای اینکه عطای این کانی پرانرژی به لقای آن بخشیده شود، اما عامل دیگری هم که مزید بر این دلیل می‌شود و بیش از پیش زغال‌سنگ را از میان گود صنعت معدن جهان به حاشیه می‌راند این است که تولید انرژی با گاز طبیعی نسبت به تولید انرژی با زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود.

 
نیمه پر لیوان زغال‌سنگ کجاست؟

 
تا اینجای داستان زغال‌سنگ روسیاه است، اما از این جا به بعد استرالیا به‌عنوان یکی از غول‌های معدنی دنیا که البته همچنان به زغال‌سنگ تمایل دارد، وارد عرصه می‌شود. از استرالیا پیش از این نیز به دلیل جانبداری از حضور زغال‌سنگ و نقض تعهدات خود در نشست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای آب‌وهوایی انتقاد شده بود، اما گویا این انتقادات چندان این کشور را متاثر نکرده و حالا استرالیا از بازگشایی همه معادن زغال‌سنگ خود به لطف رشد دوباره قیمت این کانی خبر می‌دهد. روند رو به رشد قیمت زغال‌سنگ و سنگ‌آهن استرالیا را برمی‌انگیزاند تا پروژه‌های معدنی متوقف شده خود را از سر بگیرند و فعالیت معادنی را که چند ماه پیش از این تعطیل شده بود، دوباره آغاز کنند.

 

هر چند در چند ماه گذشته این اقلام معدنی با قیمت‌هایی به پایینی قیمت‌های ۱۰سال گذشته معامله می‌شدند. در اواسط اکتبر (اواخر مهر امسال) قیمت زغال‌سنگ کک یا همان نوع زغالی که در ساخت فولاد استفاده می‌شود به ۲۳۰ دلار در هر تن رسید، این رقم بالاتر از رقم ۷۵ دلاری است که چند ماه پیش از آن داشت در معاملات رایج بود. در همان زمان قیمت زغال‌سنگ حرارتی که از آن برای سوخت نیروگاه‌ها استفاده می‌شد، به بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن رشد یافت که این رقم رشدی ۲۷درصدی را نسبت به ابتدای اکتبر (اواسط مهر) نشان می‌دهد.

 

در نتیجه رشد و رسیدن به سطح مطلوب قیمت و همچنین افزایش تقاضا در جنوب شرق آسیا غول معدنی گَلنکور، معدن کالینزویل خود را در ایالت کویینزلند در شمال شرق استرالیا بازگشایی کرده و حالا انتظار می‌رود که این حرکت از سوی بزرگترین عرضه‌کننده زغال‌سنگ جهان، حدود ۲۰۰ شغل را در این منطقه ایجاد کند. همچنین انتظار می‌رود حداقل ۷ معدن دیگر تا دو ماه آینده و پیش از تمام شدن امسال میلادی عملیات خود را از سر بگیرند، ۴ مورد از این معادن در کویینزلند و ۳ مورد دیگر در نیوساوت‌ولز استرالیا هستند که در میان آنها معادن کالینزویل و آیزاک‌پِلِینز همان معادنی هستند که شرکت‌های واله و سومیتومو سال پیش آنها را به شرکت استنمورکُل فروختند، نیز دیده می‌شوند.

 
نظر اقتصاددانان و شرکت‌ها چیست؟

 
البته سایت ماینینگ در ادامه گزارش خود آورده که به نظر اقتصادانان این شرایط خیلی طول نمی‌کشد. آلِن اُستلر، اقتصاددان ارشد موسسه اِن‌اِی‌بی (بانک ملی استرالیا) معتقد است که اوج تولید جهانی زغال‌سنگ دو سال پیش بود که این اوج با کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی پاریس روبه‌رو شد که در آن ۱۷۱ کشور جهان متعهد شدند به اعمال اقداماتی با هدف تنظیم کربن موجود در جو، از جمله کاستن از مصرف زغال‌سنگ شدند که این اتفاق منجر به افت قیمت زغال‌سنگ شد. درنهایت شرکت‌های معدنی بسیاری از جمله پی‌بادی‌انرژی، آنگلوامریکن و ریوتینتو هم در تلاشند تا مانده‌های زغال‌سنگ خود را بفروشند، در همین حال بی‌اچ‌پی‌بیلیتون، بزرگترین شرکت معدنی جهان نیز هشدار داد که امکان دارد در آینده نزدیک عرضه زغال‌سنگ کک از تقاضای آن بیشتر شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران