اهرم کمبود نقدینگی بر سر تفاهم‌نامه‌های فولادی؟

اهرم کمبود نقدینگی بر سر تفاهم‌نامه‌های فولادی؟

در آستانه سفر رئیس‌جمهوری ایتالیا به ایران، صنعت فولاد کشور با پیشنهادی 4 میلیون یورویی از سوی دوشرکت بزرگ ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌های فولادی و آلومینیومی همراه بود.

 

به گزارش استیل پدیا، در پی این پیشنهاد با نهایی شدن تفاهمنامه‌ای میان طرف‌های ایتالیایی و ایمیدرو و قرار بر تاسیس شرکتی مشترک میان دو طرف، یک طرح 5/ 6 میلیون تنی تولید گندله سنگ آهن و یک طرح ۳ میلیون تنی آهن اسفنجی در ایران اجرایی خواهد شد. اما همکاری ایمیدرو با این دو شرکت بزرگ ایتالیایی در حالی‌که ممکن است اتفاقی خوشایند به نظر برسد، با نگاهی به تجربه‌های این دو شرکت در حوزه تولید گندله با اما و اگرهایی همراه می‌شود.

 

آن‌ طور که کارشناسان می‌گویند، اگرچه ممکن است دو شرکت بزرگ ایتالیایی در تولید آهن اسفنجی سوابق قابل قبولی داشته باشند اما در حوزه تولید گندله به‌عنوان بخش بالادستی صنعت فولاد توان چندانی نخواهند داشت.

 

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که یکی از این دو شرکت ایتالیایی که در راه‌اندازی خطوط تولید نورد تکنولوژی‌های خوبی به ایران وارد کرده است، در راه‌اندازی فاز اول پروژه گندله‌سازی سنگان موفقیت چندانی به دست نیاورده و به نوعی از این پروژه خارج شده است.

 

این اتفاق در حالی با آغاز تحریم‌ها رقم خورده است که بازگشت دوباره ایمیدرو به سوی این شرکت سوال‌هایی را به همراه دارد، سوالی مانند اینکه علت اصلی پذیرش حضور شرکت یا شرکت‌هایی که گفته می‌شود در صنایع بالادستی فولاد همچون مواد معدنی تجربه چندانی ندارند با چه هدفی مورد پذیرش واقع شده است؟

 

یک کارشناس در پاسخ به این سوال کمبود نقدینگی را مهم‌ترین عاملی می‌داند که در نهایت باعث ورود شرکت‌هایی با تجربه محدود به طرح‌های خاص می‌شود.

 

این کارشناس عقیده دارد در شرایط فعلی که دولت با کمبود نقدینگی برای تامین طرح‌های خود همراه است، تنها به وعده‌های تزریق نقدینگی از سوی برخی شرکت‌ها تکیه و با ورود آنها به پروژه‌ها موافقت می‌کند در حالی‌که ممکن است آنها درجه اول‌های دنیا در آن زمینه خاص نباشند اما اتفاقی که ممکن است رخ ‌دهد این است که شرکت‌هایی که به دنبال کسب تجربه در حوزه‌ای جدید هستند، مشتریانی را انتخاب می‌کنند که به علت کمبود نقدینگی پیشنهاد آنها برای حضور در پروژه‌‌هایشان را می‌پذیرند. بر این اساس این کارشناس به خروجی تفاهم‌نامه فعلی خوش‌‌بین نیست.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران