با از میان رفتن تحریم‌ها

فرآوری محصولات معدنی، هدف‌دار می‌شود

فرآوری محصولات معدنی، هدف‌دار می‌شود

در سال‌های اخیر تحریم بر بسیاری از صنایع و معادن ایران تاثیر گذاشت به طوری که به دلیل محدودیت‌هایی که در کشور به وجود آمد در بسیاری طرح‌ها و پروژه‌ها رکود ایجاد شد زیرا دیگر امکان استفاده از فناوری‌های روز دنیا و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته وجود نداشت.

 

با امید به اینکه تحریم‌ها برداشته شود باید در بخش‌های مختلف محصولات معدنی به‌ویژه بخش فرآوری منتظر تحولات اساسی و چشمگیر باشیم زیرا با ورود دستگاه‌ها و فناوری‌های نوین و حتی ورود سرمایه‌گذاران خارجی امید می‌رود فرآوری مواد معدنی و محصولات با تحولات مناسبی رو به رو شود و تا حد زیادی عقب‌ماندگی‌هایی که در این سال‌ها به کشور تحمیل شده است بر طرف گردد.

 

سرمایه‌گذاران خارجی در معادن ورود پیدا می‌کنند

 
عبدالعلی حقیقی، رییس کمیته فرآوری و تدوین نظام مهندسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تاثیر توقف تحریم‌ها بر فرآوری مواد معدنی می‌گوید: از بین رفتن تحریم‌ها در وهله نخست موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران خارجی در بخش صنایع معدنی و فرآوری ورود پیدا کنند زیرا آنها با بررسی کامل درباره معادن و ذخایری که در آن وجود دارد و براساس شرایط زمانی اقدام به سرمایه‌گذاری در معادن می‌کنند.

 

وی می‌افزاید: سرمایه‌گذاران خارجی نخست به قوانین نگاه می‌کنند و زیرساخت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس با برنامه‌ریزی دقیق و مشخص در معادن سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی بیان می‌کند: اگر شرایط ثبات داشته باشد سرمایه‌گذار برای ورود رغبت پیدا می‌کند. بنابراین باید به آنها اطمینان بدهیم که شرایط تغییر نخواهد کرد و تا زمانی که آنها در معادن مشغول فعالیت هستند ثبات خواهد داشت.

 

وی می‌افزاید: برداشته شدن تحریم‌ها روی قیمت تمام شده محصولات هم تاثیر می‌گذارد در گذشته با ارز ۳ هزار تومان مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز وارد می‌کردیم، که با گذشتن از واسطه‌هایی گوناگون به‌دست ما می‌رسید به همین دلیل قیمت تمام شده کالاها بالا می‌رفت ولی الان اگر فقط همین واسطه‌ها از بین بروند قیمت تمام شده محصولات کاهش خواهد یافت. وی تاکید می‌کند: بسیاری از فناوری‌هایی که ما در سال‌های گوناگون استفاده می‌کردیم قدیمی بودند و دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض داشتند.وی خاطر نشان می‌کند: بسیاری از واحدهای فرآوری تاکنون به خاطر مطالعات و تحقیقات در انتظار به سر می‌برند و نتیجه کار آنها مشخص نبود ولی امید می‌رود با از میان رفتن تحریم‌ها کار این واحدها روی غلتک بیفتد. در این باره بسیاری از مهندسان ایرانی و خارجی می‌توانند با پژوهش‌های گسترده برنامه‌های پیش رو را به سرانجام برسانند. حقیقی عنوان می‌کند: با از میان برداشته شدن تحریم‌ها در آینده نه چندان دور شاهد اتفاقات خوبی در حوزه فرآوری محصولات معدنی خواهیم بود و این مسئله می‌تواند نوید خوبی برای بخش‌های معدنی و صنایع معدنی محسوب شود.

 
وی خاطرنشان می‌کند: در سال‌هایی گذشته برای تمام بخش‌های معدنی ازجمله فولادسازی، آلومینیوم سازی، مس و سرب و روی برنامه‌های مشخص و مدونی داشتیم که در برنامه چهارم توسعه قرار بود به بسیاری از این اهداف برسیم اما متاسفانه تحریم‌ها موجب شد اجرای بسیاری از این برنامه‌ها عقب افتاده و دچار رکود در حوزه‌های مختلف شویم. حقیقی بیان می‌کند: در بخش فولادسازی قرار بود در برنامه چهارم توسعه گندله‌سازی داشته باشیم اما نتوانستیم در این حوزه موفقیتی کسب کنیم و فقط در بخش کنسانتره‌سازی به موفقیت‌هایی رسیدیم و در واقع تمام ظرفیت‌ها و برنامه‌ها در بخش معادن و صنایع معدنی مشخص بود اما متاسفانه هیچ‌کدام از برنامه‌ها محقق نشد.

 

وی تصریح می‌کند: فولادسازی دارای بخش‌های مختلفی است و از معدن تا محصولات نهایی باید کارهایی مختلفی انجام شود و هماهنگ کردن تمام بخش‌ها با یکدیگر و فراهم کردن زیرساخت‌های مانند آب و برق، جاده و حمل‌ونقل کار مشکلی بود که روی آنها برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام شد اما متاسفانه گرفتار شدن در دام تحریم برخی از برنامه‌ها را متوقف کرد. وی تاکید می‌کند: امید داریم با از بین رفتن تحریم تمام کارها با جدیت دنبال شود و به تمام برنامه‌هایی که در بخش‌های مختلفی معدنی و صنایع معدنی قرار بود محقق شود جامه عمل پوشیده شود چرا که کشور معدن خیزی داریم و باید بتوانیم در این حوزه پروژه‌های خوبی را به ثمر برسانیم.

 
فناوری‌های مطرح دنیا را وارد کنیم

 
احمد امینی، مدیرکل فرآوری و کانه آرایی مواد معدنی سازمان زمین شناسی می‌گوید: در سال‌هایی که در تحریم بودیم متاسفانه در برخی حوزه‌ها نتوانستیم ورود پیدا کنیم از جمله در کنفرانس‌های علمی که می‌توانست دانش ما را بالا ببرد که متاسفانه محدودیت‌های موجود در این زمینه مانع از حضور ایران در کنفرانس‌های علمی می‌شد.
وی می‌افزاید: از سوی دیگر نتوانستیم مواد شیمیایی مورد نیاز در حوزه صنایع معدنی را دریافت کنیم در حالی که مواد شیمیایی هم در بخش کانی آرایی و هم در حوزه آنالیز مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

وی تصریح می‌کند: البته در بخش آنالیز ۲ مشکل عمده وجود دارد که یکی مشکل تحریم دستگاه‌ها است که بسیاری از دستگاه‌ها از نرم‌افزارهای به‌روز و استانداردهای لازم و کافی برخوردار نیستند. همچنین به روز کردن ماشین‌آلات از دیگر مواردی بود که در سال‌های اخیر نتوانستیم آن موفقیتی کسب کنیم در حالی که بسیاری از ماشین‌آلات قدیمی بوده و دیگر کارآیی و عملکرد مناسبی نداشتند. ولی در شرایط کنونی امید داریم با از بین رفتن تحریم‌ها بتوانیم از ماشین‌ها پیشرفته و دستگاه‌های مدرن استفاده کنیم.وی تاکید می‌کند: اگر موانع برطرف شود بسیاری از مشکلاتی حوزه‌های صنعت و معدن نیز حل خواهد شد زیرا کشورهای اروپایی که در بحث فناوری‌ها صاحب نام بوده‌اند برای ارائه فناوری‌های نوین ما را با محدودیت روبه‌رو کردند.

 

امینی در پاسخ به اینکه صنایع معدنی ایران با وجود تحریم‌ها دچار چه مشکلاتی شدند بیان کرد: در کارهای تحقیقاتی و آنالیزی باید کارهایی اساسی انجام شود در بسیاری از کشورها اطلاعاتی در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها تبادل می‌شد اما ما به علت شرکت نکردن در این مجمع‌ها نبودن نتوانستیم در بسیاری از موارد از دانش روز دنیا بهره‌مند شویم ولی الان باید محققان و پژوهشگران ایرانی از این فرصت به‌دست آمده استفاده کنند تا بتوانیم قسمتی از عقب‌ماندگی‌های‌مان را جبران کنیم.امینی خاطرنشان می‌کند: کشورهای معدنی صاحب نام دنیا مانند امریکا و کانادا، استرالیا، آلمان، سوئد و افریقای جنوبی از کشورهایی هستند که فناوری‌های برتری دارند و در تولید و فناوری و دستگاه‌های پیشرفته در دنیا پیشقدم هستند. وی بیان می‌کند: برزرگترین دستاوردی که بعد از بین رفتن تحریم‌ها باید به وجوداید این است که بتوانیم مواد شیمیایی را به راحتی به‌دست آوریم و از ماشین آلات پیشرفته دنیا استفاده کنیم و در حوزه تحقیقات عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.تا بدین وسیله بتوانیم در بخش استخراج مواد معدنی، آنالیز و تولید محصولات معدنی موفقیت‌های خوبی کسب کنیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران