با وجود افزایش هزینه‌های تولید از سال گذشته تاکنون رخ داده است

افت 20 درصدی قیمت شمش فولاد خوزستان

افت 20 درصدی قیمت شمش فولاد خوزستان

در پایان مبادلات هفتگی فولاد در بازار آزاد و بورس کالا قیمت انواع آهن‌آلات با ثبات نسبی همراه شد. روز گذشته قیمت میلگرد، برخی ضخامت‌های ورق، نبشی و ناودانی، محصولات مفتولی و شمش نوسان محسوسی را نسبت به روز ماقبل تجربه نکرد و تنها تیرآهن ذوبی در شاخه‌های سبک و سنگین با رشد اندک قیمت‌ روبه‌رو شد.

معامله‌گران و فعالان بازار ثبات نسبی قیمت اغلب محصولات فولادی در روزهای اخیر را متاثر از کاهش تولید کارخانه‌های فولادی و کمتر شدن حجم عرضه به نسبت قبل و از طرفی برخی اعتقادها مبنی بر به کف رسیدن قیمت‌ها در بازار آهن عنوان کرده و می‌گویند: حتی با وجود آنکه بهای آهن‌آلات مانند گذشته مسیر ریزشی را طی نمی‌کند و از این بابت ادامه سیاست صبر و انتظار خریداران برای معامله ارزان‌تر محصول در آینده تا حدودی موضوعیت خود را از دست داده است، اما کماکان مساله تداوم رکود و نبود تقاضای مصرفی به‌عنوان مهم‌ترین‌ عامل بازدارنده در برابر بهبود روند مبادلات عمل کرده است.

به نظر می‌رسد تا زمانی که محرک‌های واقعی وارد بازار نشود مسیر معاملات همین روند کج‌دار و مریز فعلی را خواهد پیمود و خبری از بهبود قیمت‌ها و رشد حجم خریدها در بازار نخواهد بود.

عرضه 100 هزار تنی شمش فولاد خوزستان
روز گذشته در بورس کالای ایران سه فولادساز عرضه‌کننده تالار محصولات صنعتی و معدنی بودند. کالاهایی نیز که در این روز به تابلوی معاملات آمد شامل شمش، تختال و سبد میلگرد بود.
چهارشنبه فولاد خوزستان 100 هزار تن شمش با آنالیز 5SP در ابعاد 150×150 را ارائه کرد که تا پایان وقت معاملات 52 هزار و 100 تن آن خریداری شد. قیمت پایه این عرضه 1202 تومان در هر کیلو بود. از طرفی شرایط بازپرداخت وجه این کالا حداکثر 90 روزه با سود ماهانه 2 درصد و ارائه اعتبارات اسنادی یا ضمانت‌نامه بانکی عنوان شده که نشان می‌دهد بزرگترین عرضه‌کننده شمش کشور در شرایط رکود بازار مصرف، کماکان روی فروش اعتباری محصول برای دومین سال متوالی تاکید کرده است.
از ابتدای سال 93 تاکنون به رغم افزایش هزینه‌های تولید و اجرای فاز دوم از هدفمندی یارانه‌ها، قیمت پایه شمش فولاد خوزستان متاثر از رکود تقاضا و کاهش حجم تولید کارخانه‌های فولادی و در نتیجه نیاز کمتر آنها به شمش، حدود 20 درصد کاهش یافته است. اولین عرضه شمش این شرکت سال گذشته در تاریخ 19 فروردین ماه با قیمت 1515 تومان در هر کیلو صورت گرفت که هم‌اکنون با گذشت بیش از یک سال این محصول با نرخ 1202 تومان در بورس کالا ارائه می‌شود. از طرفی در مقاطعی از سال گذشته قیمت پایه شمش حتی به 1602 تومان به ازای هر کیلو هم افزایش یافت که نرخ فعلی (1202 تومان) حاکی از تنزل 25 درصدی بهای آن نسبت به بیشینه نرخ شمش در سال گذشته است. روز گذشته فولاد آلیاژی ایران نیز سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 14 تا 25 را با نرخ پایه 1380 تومان در حجم 1380 تن به خریداران عرضه کرد که مورد معامله قرار نگرفت. در نهایت فولاد هرمزگان به‌عنوان آخرین عرضه‌کننده رینگ فولاد 70 هزار تن تختال را با قیمت هر کیلو 1380تومان به تابلو آورد که تنها 17 هزار تن آن خریداری شد. به این ترتیب با محصولاتی که روز گذشته در رینگ فولاد عرضه شد، پرونده این هفته تالار صنعتی با عرضه 188 هزار و 468 تن انواع فولاد و معامله 128 هزار و 418 تن از این محصولات بسته شد. این ارقام در مقایسه با هفته ماقبل حاکی از رشد حجم عرضه و معامله این محصولات بود که به مدد عرضه تناژ سنگین شمش و تختال رخ داد.

استیل پدیا خبر فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب داده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران