امين سعدي، رئيس هيات مديره ذوب آهن البرز غرب

کاهش واردات به دليل نبود تقاضا است

کاهش واردات به دليل نبود تقاضا است

درخصوص افزايش تعرفه فولاد در سال جاري بايد اذعان داشت که عدد فعلي مناسب است، اما کافي نيست اگرچه در مقايسه با سال هاي اخير مناسب تر است و اميدواريم که روند افزايش تعرفه براساس وضعيت فولاد کشور تداوم داشته باشد.

 

به گزارش استیل پدیا، بايد تاکيد کرد، ميزان تعرفه واردات در برخي از بخش هاي زنجيره فولاد به ويژه در زمينه محصولات مياني ونهايي اصلاح شود تا شاهد افزايش تعرفه واردات در اين بخش ها باشيم تا بتوانند در برابر دامپينگ ساير کشورهاي رقيب به رقابت ادامه دهند و از هرگونه آسيبي در اين خصوص در امان باشند. صنعت فولاد کشور خواستار آن است تا دولت بازار فولاد کشور را به صورت آنلاين و هوشيارانه رصد کند و با توجه به شرايط بازار تصميم گيري و تصميم سازي کند، چراکه شاهد آن بوديم که تصميم گيران اغلب با تاخير واکنش نشان داده اند و اين امر همواره به معضلي در اين حوزه بدل شده است به گونه اي که طي سال هاي اخير به علت عدم به موقع اعمال تعرفه هاي مناسب از سوي دولت، بازار داخل از محصولات خارجي اشباع مي شده است. اميدواريم که دولت براي جلوگيري از واردات بي رويه فولاد از ساير کشورهاي توليد کننده به داخل، تدابير لازم را به کار گيرد تا همچنين جلوي واردات کالاهاي بي کيفيت گرفته شود.
 
از سوي ديگر واردات فولاد بي کيفيت به بازار داخل همواره از چالش هاي اساسي توليد کنندگان داخلي است، چراکه اين گونه محصولات در صنايع مختلف از جمله ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرد و پس از دو تا سه سال تبعات ناشي از استفاده از اين گونه محصولات بي کيفيت خارجي نمايان مي شود که علاوه بر خسارات مالي و جاني به ناچار بايد نسبت به ترميم ضايعات به کار رفته در سازه هاي مختلف اقدام شود که از نظر اقتصادي به صرفه نيست. بر اين اساس، اميد است که دولت با توجه به شرايط بازار داخل نسبت به اعمال تعرفه واردات به سرعت تصميم گيري کند و با رصد بازارها نسبت به وضع تعرفه واردات فولاد اقدام کند.
 
عدد متناسب براي تعرفه واردات فولاد در بخش ها و مقاطع زماني مختلف بايد متفاوت باشد از اين رو ميزان تعرفه کنوني30 تا 35 درصد براي واردات شمش و همچنين40 تا 05 درصد براي محصولات نهايي يک حد مياني جهاني است اما در برخي از کشورها شاهد عدد هاي بالاتري در اين زمينه هستيم. بايد اذعان داشت که تعرفه کنوني واردات فولاد خوب است، اما کافي نبوده و اميدواريم در آينده اين ميزان براساس شرايط بازار داخل از سوي دولت مورد بازنگري قرار گيرد. از سويي امسال به علت کاهش تقاضا براي فولاد و محصولات فولادي در بازار داخل، واردات محصولات خارجي کاهش يافته و اين امر به علت اعمال تعرفه هاي کنوني نبوده است، بلکه به علت عدم تقاضا در بازار بوده است.
 
چنانچه بازار داخل رونق يابد شاهد افزايش و بهبود تقاضا براي مصرف محصولات فولادي خواهيم بود که در آن صورت نياز به واردات نيز بيشتر خواهد شد که انتظار مي رود تصميم به موقع دولت در افزايش تعرفه واردات مانع واردات محصولات فولادي به کشور شود. چراکه هم اکنون واحدهاي فولادي در داخل مي توانند علاوه بر پاسخگويي به نياز داخل، مازاد توليد خود را صادر کنند. در حال حاضر واحدهاي فولادي احداث شده وارد مدار توليد شده اند و به ويژه بخش خصوصي در اين زمينه بسيار فعال است، اما هم اکنون با کمبود مواد اوليه موردنياز اين واحدها نظير آهن قراضه در کشور مواجهيم، چرا که مواد اوليه مورد نياز واحدهاي فولادي که همان ضايعات فولادي هستند و در واحدهاي ذوب مصرف مي شوند، کم هستند از اين رو از دولت تقاضا مي شود که در شرايط کنوني ميزان تعرفه مواد اوليه مورد نياز اين واحد، کاهش يابد و حتي به صفر برسد تا بتوان نسبت به واردات مواد اوليه واحدهاي ذوب اقدام و با فرآوري آنها در داخل ارزش افزوده ايجاد کرد و به اين ترتيب موجب اشتغال زايي در کشور شد.
                                               استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران