گزارشی از بازار آهن آلات

روزهای بی‌رمق معاملات فولاد

روزهای بی‌رمق معاملات فولاد

در شرایطی که با اعلام توافق جامع هسته‌ای برخی انتظار داشتند تا قفل مبادلات فولاد شکسته شود، تنها بازخورد این خبر در کاهش بیشتر قیمت‌ها خود را نشان داد.

 

در شرایطی که با اعلام توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، تکلیف مذاکرات 12 ساله به پایان رسید و به خصوص پس از اعلام این رخداد بزرگ تاریخی برخی انتظار داشتند تا قفل مبادلات فولاد شکسته شود، اما تنها بازخورد این خبر در کاهش بیشتر قیمت‌ها خود را نشان داد.

 

این مساله به خصوص در مورد میلگرد مشهود بود؛ چرا که بازار رقابتی‌تر این محصول نسبت به دیگر آهن‌آلات موجب شده تا در شرایط مازاد عرضه میلگرد در بازار آزاد، هر زمان که خبر یا رویدادی دیگر بازارهای کالایی را نیز تحت فشار کاهش قیمت‌ها قرار می‌دهد بهای میلگرد را بیش از سایر انواع فولاد با ریزش روبه‌رو سازد.

در بازار مقاطع ساختمانی در مورد محصول تیرآهن اما کماکان نمودار قیمتی این محصول با شیب صعودی همراه است و بازارسازی‌ها موجب شده تا از ابتدای سال تاکنون تحت تاثیر هر شرایطی قیمت آن در شاخه‌های سبک و سنگین با روند روبه رشدی همراه باشد.

پس از اعلام توافق هسته‌ای در روز سه‌شنبه هفته قبل، قیمت میلگرد ذوب‌آهن در پاره‌ای موارد تا 20 تومان در هر کیلو با افت روبه‌رو شد. میلگرد نوردکاران بخش خصوصی نیز همین روند نزولی را در قیمت‌های اعلامی طی کرده است. تیرآهن اما با آنکه تنها یک روز با ثبات قیمت همراه شد، اما از اولین روز معاملاتی بازار آهن در هفته جاری بار دیگر مسیر صعودی را در پیش گرفت هرچند درصد تغییرات مثبت آن ارقام اندکی بوه است.

شاید مستقیم‌ترین بازخورد اعلام توافق در کوتاه مدت تنها روی قیمت‌های فروش محصولات فولادی و ریزش آنها بوده و سطح معاملات روز سه شنبه در بازارهای رسمی و غیررسمی تغییر محسوس و مشخصی را نسبت به روزهای پیش از توافق تجربه نکرده است. کارشناسان معتقدند، بهبود سطح مبادلات فولاد تنها در صورتی محقق خواهد شد که بازارهای مصرفی این محصول نظیر ساخت و سازهای مسکونی و پروژه‌های عمرانی راه بیفتد و تا زمانی که این بازارها با تحرک و رونق قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل روبه‌رو نشوند نمی‌توان انتظار داشت خریداران به بازار آهن بازگردند.

 

روز سکوت رینگ فولاد

 
همچنین روز سه شنبه در بازار آهن شاهد افت دوباره قیمت میلگرد بودیم. بهای ورق نیز بین پنج تا 10 تومان تنزل یافت. اما نرخ تیرآهن ذوبی در شاخه‌های سبک و سنگین تا حداکثر 0.4 درصد رشد کرد. در رینگ فولاد بورس کالا نیز به رغم ارائه چندین محصول فولادی، معامله‌ای روی کالاهای ارائه شده صورت نگرفت. ذوب آهن اصفهان با قیمت هر کیلو 1450 تومان سبد میلگرد در سایزهای 12 تا 18 را به تابلو آورد که به رغم ثبت تقاضای 88 تنی اما به فروش نرفت.

 

مجتمع فولاد خراسان نیز سبد میلگرد در سایزهای 14 تا 28 را در قالب نقدی با قیمت 1350 تومان در حجم 1100 تن عرضه کرد که خریداری نشد. فولاد آذربایجان دیگر شرکت عرضه کننده میلگرد در این روز بود که به رغم قیمت پایین محصول ارائه شده از جانب این شرکت (قیمت هر کیلو 1335 تومان) اما 220 تن میلگردی که به تابلو آورد مشتری نداشت.

 در نهایت این شرکت ضایعات مقاطع نوردی را هم در حجم 500 تن با قیمت 800 تومان عرضه کرد که این محصول نیز با بی‌رغبتی خریداران برای معامله روبه‌رو شد.

-حدیث موسوی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران