وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با یک هیات اروپایی خبر داد

انتقال فناوری و نوسازی، محور همکاری با آلمانی‌ها

 انتقال فناوری و نوسازی، محور همکاری با آلمانی‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در دیدار با زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های مشترک و انتقال فناوری‌های جدید در بخش صنعت را مورد بررسی قرار داد.

 

این هیات آلمانی به همراه ۱۰ شرکت از بزرگترین شرکت‌های آلمانی و تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک در ایران حضور پیدا کرد. مهندس محمدرضا نعمت‌زاده پس از دیدار با همتای آلمانی در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه بر انتقال فناوری و سرمایه‌ گذاری مشترک با آلمان تاکید شده و انتظار داریم تا همکاری‌هایی در این زمینه‌ها انجام شود. وی افزود: آلمان نیز علاقه‌مند به از سرگیری روابط گذشته خود با ایران است که بر این اساس عمده شرکت‌های آلمانی و مقامات عالی‌رتبه وزارت اقتصاد این هیات را در این سفر همراهی می‌کنند. 

 

این درحالی است که پیش از این نیز چند گروه از صنایع مختلف آلمان به ایران سفر کرده و با بخش خصوصی صنعتی ایران وارد گفت‌وگو شده‌اند. مهندس نعمت‌زاده درباره هدف گذاری صادراتی ایران در روابط تجاری خود با آلمان گفت: در برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت صادرات غیرنفتی و صادرات صنعتی تا ۱۰ سال آینده پیش‌بینی شده که در آینده منتشر خواهد شد؛ بنابراین برای هرگونه هدفگذاری در این زمینه زود است. 

 

وی درباره گفت‌وگوهای انجام‌ شده درباره سرمایه‌ گذاری و احداث خطوط تولید مشترک نیز اظهار کرد: در جلسه مشترک با آلمان‌ها بیشتر برای سرمایه‌ گذاری‌ها و انتقال فناوری‌های جدید و نوسازی خطوط تولید مذاکراتی شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آینده صنعت خودرو براساس چشم‌اندازهای پیش‌بینی شده گفت: در این ۲سال تلاش شد تا رکود نسبی حاکم بر بخش قطعه‌سازی را به‌ تدریج ترمیم کنیم؛ براین اساس امسال تولید ۱/۴ میلیون خودرو در برنامه دیده شده که با ایجاد روابط با شرکت‌های صنعتی غربی به طور قطع می‌توانیم صادرات خودرو را به‌ ویژه در زمینه فناوری‌های جدید، تحکیم بخشیم که در این رابطه با هیات آلمانی نیز رایزنی‌هایی انجام شده است.

 

مهندس نعمت‌ زاده با اشاره به همراهی شرکت‌های خودروساز با هیات آلمانی نیز اظهار کرد: از مقامات ارشد شرکت‌های دایملر بنز (Daimler-Benz)، فولکس واگن(Volkswagen) و... در این هیات آلمانی حضور داشتند که با همتایان خود در ایران گفت‌وگوهایی در زمینه همکاری‌های مشترک انجام داده‌اند. وی با تاکید بر اینکه آلمان در بیشتر زمینه‌های صنعتی کشوری پیشرفته است، گفت: آلمان بزرگترین کشور صادرکننده فناوری و ماشین‌ آلات صنعتی است که به کشورهای مختلف از جمله امریکا نیز صادرات انجام می‌دهد. بنابراین زمینه همکاری‌های بسیاری وجود دارد تا واحدهای صنعتی ایران مزیت‌های فناوری و قیمت را بررسی و نسبت به انتخاب بهترین‌ها اقدام کنند. 

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه توان امروز کشور بیشتر از چند سال گذشته است، بیان کرد: این موضوع در نشست با هیات آلمانی مورد تاکید قرار گرفته و با توجه به پیشرفت‌هایی که در صنعت ایران به وجود آمده باید به جای خرید کالا و تجهیزات صنعتی بیشتر در بخش فناوری‌ها مشارکت شود تا با سرمایه‌ گذاری‌های مشترک به دنبال توسعه صادرات باشیم.مهندس نعمت‌زاده درباره زمان آغاز فعالیت مشترک ایران با آلمان نیز تصریح کرد: بخشی از موضوعات در گرو زمان‌بندی توافق است و به طور قطع تا زمان برداشته شدن تحریم‌ها آلمان‌ها نمی‌توانند کار جدی در ایران انجام دهند. البته این شرایط بیشتر از چند ماه طول نخواهد کشید. 

 

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رفع تحریم‌ها آیا می‌توان پیش‌بینی در زمینه کاهش قیمت خودرو انجام داد؟ افزود: از آنجا که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروهای داخلی ساخت داخل هستند، قیمت خودرو بیشتر تابع تورم داخلی است بنابراین بعید می‌دانیم قیمت‌های خودروهای ساخت داخل کاهش داشته باشد. اما در تلاش هستیم با افزایش تولید و کاهش هزینه‌های تولید، قیمت را ثابت نگه داریم. وی اظهار کرد: قیمت خودروهای وارداتی نیز تابع بازار رقابتی و نرخ ارز است که به طور قطع با افزایش رقابت در آینده قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

 


تمایل شرکت‌های کانادایی - استرالیایی به ایران


مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو که وزیر صنعت، معدن و تجارت را در این دیدار همراهی می‌کرد نیز درباره روابط ایران و آلمان در زمینه صنایع معدنی و فولاد گفت: یکی از اهداف دولت به ویژه در بحث اقتصاد مقاومتی توجه به صنایع معدنی است. کشور آلمان نیز تا چندین سال قبل روابط خوبی با ایران در زمینه فناوری داشته و در حوزه فولاد، مس، آلومینیوم و صنایع معدنی نیز همکاری‌های وسیعی با این کشور انجام داد، اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این روابط کاهش یافته است. کرباسیان با تاکید بر اینکه این آغاز روابط خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با دنیاست، گفت: هیات حاضر در ایران بالاترین هیات رسمی آلمانی است که به ایران سفر کرده، البته مقامات آلمانی دیدارهایی در گذشته با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در اجلاس برلین داشته‌اند. 

 

وی با اشاره به سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به اتریش با هدف حضور در اجلاس در آخر هفته جاری نیز اظهار کرد: در چند روز گذشته تماس‌های مختلفی از شرکت‌های معتبر کانادایی - استرالیایی که تاکنون تماسی با ایران نداشته‌اند، انجام‌شده که امیدواریم بتوانیم از این فرصت بهره‌برداری درستی برای ارتقای سطح زندگی مردم داشته باشیم. رییس هیات عامل ایمیدرو درباره بحث‌های انجام شده در نشست مشترک با آلمانی‌ها نیز اظهار کرد: بحث‌های انجام شده با هیات آلمانی تنها برای واردات ماشین‌ آلات و تجهیزات نبوده بلکه تاکید بیشتر بر سرمایه‌ گذاری مشترک و انتقال فناوری به ایران بوده است که این موضوع توسط شرکت‌های آلمانی پذیرفته شده به‌ طوری که این کشور نسبت به همکاری‌های مشترک نیز ابراز علاقه‌ مندی کرده است.

 


شروط ایران برای سرمایه‌ گذاری آلمانی‌ها


مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پس از دیدار با هیات آلمانی در جمع خبرنگاران درباره رایزنی‌های انجام شده در زمینه همکاری‌های مشترک در صنعت خودرو گفت: معاون صدراعظم آلمان تاکید داشت که با شرایط به وجود آمده تنها به دنبال همکاری‌های بازرگانی و فروش کالا با ایران نیستند بلکه به دنبال آن هستند تا در زمینه‌های مختلف با ایران همکاری داشته باشند که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به دنبال گسترش این روابط است به ویژه در بخش خودرو به دنبال سرمایه‌ گذاری مشترک با کشورهای مختلف هستیم. 

 

وی درباره رقم اعلام شده از سوی آلمانی‌ها برای سرمایه‌ گذاری در ایران گفت: آلمانی‌ها در برنامه‌های خود برای حجم روابط صنعتی و اقتصادی با ایران رقم ۱۰ میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده‌اند و این درحالی است که در طول سال‌های قبل از تحریم حجم روابط صنعتی و اقتصادی آلمان با ایران به غیراز حوزه نفت حدود ۶ میلیارد دلار بوده است. خسروتاج افزود: در سال گذشته نیز حجم روابط صنعتی و اقتصادی حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده و آلمانی‌ها در هدف گذاری‌های کمی خود دستیابی به رقم ۱۰ میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده‌اند اما اینکه چه درصدی از این حجم به بخش سرمایه‌ گذاری اختصاص خواهد داشت، بستگی به تایید طرح‌ها و سیاست‌های سرمایه‌ گذاری ایران توسط طرف‌های آلمانی دارد. 

 

خسروتاج با بیان اینکه در سرمایه‌ گذاری‌های مشترک ۳۰ درصد تولیدات باید با نگاه صادراتی انجام شود، افزود: این مسئله، موضوع پرچالشی است اما در هر صورت به عنوان یکی از شرایط ایران به سرمایه‌ گذارها اعلام شده است، از سویی تاکید شده که عمق ساخت داخلی قطعات نسبت به گذشته بیشتر باشد تا قطعات مورد نیاز در داخل کشور تولید شود. بنابراین تمامی این شرایط به شرکت‌های دایملر بنز، فولکس واگن و مرسدس بنز اعلام شده و این شرایط را برای سرمایه‌ گذاری با شرکت‌های فرانسوی و... نیز اجرایی خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه اکنون با وجود شرایط تحریم ۱۲۰۰ واحد قطعه‌ساز در حال فعالیت هستند، گفت: شرایط همکاری باید با تکیه بر این باشد که با سرمایه‌ گذاری خارجی، کمبود منابع که یکی از چالش‌های مهم صنعت است برطرف شود. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: شرکت‌های آلمانی نیز در مقابل شرایط ایران اعلام کرده‌اند که در چند هفته آینده چگونگی و زمان‌ بندی آغاز فعالیت خود را مشخص خواهند کرد. 

البته از آنجا که همه تحریم‌های بانکی بیمه‌ای بر روند سرمایه‌ گذاری موثر است و بدون پوشش بیمه‌ای هرمس سرمایه‌ گذاران آلمانی رغبتی به سرمایه‌ گذاری نخواهند داشت فعالیت‌ها از اواخر سال میلادی جاری و یا اوایل سال میلادی آینده آغاز خواهد شد. خسروتاج درباره احداث خطوط تولید مستقل خودرو توسط آلمانی‌ها نیز تصریح کرد: یکی از نکات مبهم طرف آلمانی این بود که ایران اجازه سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی در خطوط تولید را خواهد داد که از نظر قانونی برای سرمایه‌ گذاری ایران مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما تمرکز اصلی گفت‌وگوها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت روی سرمایه‌ گذاری‌های مشترک است.


وی با اشاره به محورهایی که در مذاکرات با شرکت‌های آلمانی و دیگر کشورهای اروپایی بر آن تاکید می‌شود، اظهار کرد: در گفت‌وگو با طرف آلمانی بر این بخش تاکید کردیم که اقتصاد ایران درحال حذف یارانه‌ها از روی کالاهاست و در بخش انرژی در سال‌های اخیر یارانه‌ها به شکل مرحله‌ای حذف شده است بنابراین موضوع شدت کاهش انرژی و صرفه‌جویی در انرژی یکی از اولویت‌های ایران است. 

 

وی تصریح کرد: آلمان یکی از کشورهایی است که در زمینه صرفه‌جویی آب، برق و گاز به خوبی کار کرده، بنابراین تاکید شد که یکی از محورهای فعالیت در زمینه سیاست‌های اولویت‌دار ایران، صنایع متکی بر صرفه‌جویی انرژی باشد. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه آلمانی‌ها روی تحقیق و توسعه سرمایه‌ گذاری بسیاری انجام داده‌اند افزود: بنابراین این کشور می‌تواند در بخش بهره‌وری و افزایش راند مان چه در بخش صنایع کوچک و چه در صنایع سنگین، ظرفیت‌های خود را وارد ایران کند و این درحالی است که اقتصاد آلمان یک اقتصاد رقابتی بوده و رشد کارفرمایی خوبی را تجربه کرده است به طوری که درحال‌ حاضر ۱۰۰هزار شرکت بین‌المللی با ۸ میلیون نیروی متخصص حرفه‌ای در اختیار دارد. 

 

بنابراین یکی از محورهای همکاری با آلمان رشد کارآفرینی و استفاده از تجربه‌های رقابت‌ پذیر کردن اقتصاد است. وی با بیان اینکه درحال‌ حاضر در بخش ماشین‌ آلات صنعتی حدود ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار در سال واردات انجام می‌شود، تصریح کرد: پیشنهاد ساخت ماشین‌ آلات صنعتی در ایران با رییس کنفدراسیون صنایع آلمان مطرح شده و او شرط همکاری را اطمینان از وجود بازار مناسب در کشورهای دیگر و توجیه اقتصادی اعلام کرده است. خسروتاج با اشاره به محورهای دیگر همکاری با آلمان گفت: با نیم‌ نگاهی به فهرست واردات کشور بخش اعظمی از ماشین‌آلات معدنی، فولاد، نفت و گاز و محصولات و تجهیزات دارویی کشور از آلمان تهیه می‌شود که می‌توان برای سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش‌ها وارد گفت‌وگو شد.


آماده انتقال فناوری‌های نو به ایران هستیم


رییس فدراسیون صنایع آلمان اعلام کرد صنایع این کشور برای سرمایه‌ گذاری در ایران به تصمیم نهایی رسیده‌اند. اولریش گریلو در حاشیه همایش همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان اظهار کرد: همکاری با ایران در زمینه‌های نفت، گاز، آب، ماشین‌آلات، خودرو، تجهیزات پزشکی و صنایع شیمیایی خواهد بود.وی مهم‌ترین انتظار صنایع آلمان از ایران را فراهم کردن سیستم پولی و بانکی، قوانین مشخص و ثابت و پایبندی به تعهدات عنوان و تصریح کرد: اعتماد متقابل، شرط تداوم همکاری‌ها است.

 

گریلو، عضو انستیتو بیزینس یوروپ که یک انجمن پیشرو و مدافع رشد و رقابت در سطح اروپاست، اضافه کرد: پس از حل و فصل کامل مناقشه هسته‌ای ایران، به هر میزان که با ایران به توافق برسیم در این کشور سرمایه‌ گذاری خواهیم کرد و آماده انتقال فناوری‌های نو به ایران هستیم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران