ساخت کارخانه 3 میلیارد دلاری آلومینیوم توسط هند در ایران

ساخت کارخانه 3 میلیارد دلاری آلومینیوم توسط هند در ایران

اکنون که توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی منعقد شده، هند قصد دارد یک مجتمع 3 میلیارد دلاری گداخت آلومینیوم در ایران ایجاد کند.

 

این ایده در سال 2014 مطرح شد، اما هند از آن زمان تاکنون منتظر لغو تحریم‌های غرب علیه ایران بوده است. شرکت ملی آلومینیوم هند اکنون به صورت جدی در حال بررسی اجرایی کردن این پروژه پس از نهایی شدن مذاکرات ایران و 1+5 در روز سه شنبه گذشته است.

 

این طرح شامل ساخت یک مجتمع گداخت برای تولید 500 هزار تن آلومینیوم در سال و یک نیروگاه تولید برق 1000 مگاواتی است. ذخایر زغال‌سنگ هند برای تامین انرژی مورد نیاز آلومنیوم این کشور کافی نیست و از آنجایی که واردات زغال‌سنگ به صرفه نیست، این کشور به دنبال تولید آلومنیوم در خارج از خاک خود و در کشورهای غنی از نظر انرژی است. ایران دارای منابع غنی انرژی هیدروکربنی از جمله نفت و گاز است.

 

در حالی که خشکسالی موجب کاهش آب سدها شده و فرآورده‌های نفتی محیط زیست را آلوده می‌کند ایران در حال حرکت به سمت تولید برق از طریق مصرف گاز است. سال گذشته، ایران 50 میلیارد متر مکعب گاز صرف تولید برق کرد، در حالی که این رقم یک سال قبل از آن 35 میلیارد متر مکعب بود.

 

با توجه به اینکه هزینه برق 40 درصد هزینه تولید آلومنیوم را تشکیل می‌دهد، ایران به دلیل داشتن ظرفیت بالای تولید برق، محلی ایده‌آل برای تولید این فلز استراتژیک به شمار می‌رود.

 

ایران سالانه 340 هزار تن آلومنیوم تولید می‌کند و قصد دارد با سرمایه‌گذاری حدودا 12 میلیارد دلاری، این رقم را تا سال 2025 به 1.5میلیون تن برساند. از دیگر شرکت‌های هندی که به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران هستند می‌توان به شرکت‌های لارسن اند توربو، تاتا پاور و آدانی انترپرایز اشاره کرد که قصد دارند در پروژه‌های نفت و گاز، برق و بندری ایران حضور داشته باشند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران