جوابیه ای بر یک ادعا !

دپوی سه میلیون تنی فولاد دروغ نیست

دپوی سه میلیون تنی فولاد دروغ نیست

دپوی 3 میلیون تنی سال گذشته مربوط به شمش و محصولات فولادی بوده است نه صرفا ورق و آن هم زیر 3 میلیمتر.

 

 یکی از اعضای محترم انجمن تولید کنندگان فولاد با عنوان محفوظ نزد استیل پدیا جوابیه ای به برخی از ابهامات ایجاد شده در این مدت از سوی سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل به این پایگاه خبری ارائه دادند که متن کامل آن به شرح ذیل است:


 

در خصوص اظهارات جناب آقای کاوه و جناب آقای ابویی لازم است جهت تنویر افکار دوستان گرامی نکاتی را به عرض برسانم:

1_ افزایش تعرفه واردات محصولات فولادی سرفصل 72 پس از حدود 2 سال کار کارشناسی و رعایت قاعده پلکانی صورت پذیرفته است. در این فرآیند هم دفتر صنایع معدنی وزارتخانه که مسئولیت فصل 72 را دارد و هم دفتر صنایع فلزی که مسئولیت صنایع پایین دست فولاد را دارد چندین جلسه مشترک بعضا 4 ساعته برگزار کردند که در تعدادی از آنها انجمن فولاد نیز حضور داشته است. حتما تصدیق می فرمایید که برای نظرخواهی در هنگام افزایش تعرفه واردات میوه، باغداران را صدا می زنند نه میوه خورها را!!!! بنابراین اینگونه صحبت ها که دولت از تشکل ها نطرخواهی نکرده یا افزایش تعرفه به خاطر نفوذ مبارکه و ذوب آهن بوده بیشتر به درد رسانه های زرد می خورد تا کارشناسان و تصمیم گیران.

 

2- دپوی 3 میلیون تنی سال گذشته مربوط به شمش و محصولات فولادی بوده است نه صرفا ورق و آن هم زیر 3 میلیمتر. هم اکنون هم این دپو وجود دارد اما مقدار آن کاهش یافته و بر اساس بررسی های انجمن فولاد تا تاریخ 15 اردیبهشت به حدود 2/2  میلیون تن رسیده است. بنابراین این موضوع هم بیشتر در قالب عملیات رسانه ای و انحراف افکار عمومی می گنجد.

 

3_ حذف فصل های 7208و 7209 از ذیل یادداشت مندرجات سرفصل 72، طی صورتجلسه ای بین معاونین وزیر صنعت تصمیم گیری شده و همانگونه که آقای دکتر سرقینی در جلسه کمیته ماده 76 هم فرمودند، امضای معاون صنایع وزارتخانه که متولی صنعت لوله و پروفیل است، زیر صورتجلسه موجود می باشد. بنابراین بحث واگذاری مسئولیت تعرفه و جزئیات آن به معاونت معدن و صنایع معدنی وزارتخانه کمی عجیب به نظر می رسد. احتمالا دوستان این جمله صحبتهای آقای سرقینی در جلسه را نشنیده اند و یا احساس کرده اند ایشان وزیر شده اند که معاونتهای دیگر در مقابل اقدامتشان سکوت کرده اند.

 

4_ دقیقا تعداد کارخانجات لوله و پروفیل چقدر است؟ در جلسه ای 120 عنوان می.شود، در جلسه دیگری 200 و در مصاحبه با تسنیم 300!!! آیا حدود نیمی از کارخانجات.لوله و پروفیل در حال حاضر از مبارکه و نورد و لوله اهواز خرید نمی کنند؟میزان نیاز کارخانجات لوله و پروفیل به ورق زیر 3 میلیمتر چقدر است؟ در نامه ای 3/5 میلیون تن عنوان می.شود و در مصاحبه ای 1/8 میلیون تن و در جلسه کمیته ماده 76 هم عنوان می شود که.3 ماه زمان برای اعلام این نیاز لازم است!!! میزان تولید ورق زیر 3 میلیمتر نیز در اینجا 150 هزارتن عنوان می شود در حالی که در جلسه کمیته ماده 76 توسط خود دوستان 600 هزار تن فقط برای مبارکه اعلام می شود.

 حال آنکه انجمن و وزارت صنعت 1/5 میلیون تن را اعلام کرده اند. افزایش تعرفه ورق زیر 3 میلیمتر هم 500 درصد اعلام می شود در صورتی که افزایش از 10 به 20، اگر اشتباه نکنم 100 درصد افزایش می شود!!! حال آنکه دوستان مبنا را سال93 قرار می دهند که تعرفه 4 درصد بوده و این در نوع خود جالب است.

 

دوستان، بازی با اعداد کار جالبی است، اما فکر می کنم این هم بیشتر به درد انحراف افکار عمومی بخورد تا اقناع کارشناسان و تصمیم گیران. همانگونه که تصمیم گیران کمیته ماده 76 هم این بازی را دوست نداشتند و حکم به ارائه آمار مستند 5 سال گذشته به تفکیک کارخانجات دادند.

 

5- دوستان نسبت به افزایش قیمت ورق گلایه دارند اما آیا قیمت لوله و پروفیل را هم اعلام می کنند؟ اگر افزایش قیمت ورق را نامناسب می دانید، پس دلیل اعتراضتان به کاهش ناگهانی 200 تومانی قیمت ورق مبارکه در سال گذشته چه بود؟ آیا کاهش قیمت ورق هم منافع کارخانجات لوله و پروفیل را به خطر انداخته بود یا مسئله چیز دیگری است؟ اصلا دلیل مخالفت شما با اعطای سهمیه واردات بر اساس میزان تولید و حجم غیر قابل تامین در داخل به تک تک کارخانجات لوله و پروفیل چیست؟ چرا اصرار دارید اگر قرار است سهمیه واردات با حداقل تعرفه در نظر گرفته شود، آن را به سندیکا بدهند نه تک تک کارخانجات لوله و پروفیل؟

 

6- دوران غوغاسالاری دیگر گذشته است. هم فولادی ها تولیدکننده اند و هم کارخانجات لوله و پروفیل. آیا بهتر نیست همچون صنایع دیگر مثل پیچ و مهره یا مفتول سازان و نبشی سازان مسائل بین فولاد و پروفیل هم در فضایی تعاملی، کارشناسی، دوستانه و به دور از جنجال و دعوای رسانه ای و پای دیگران غیر کارشناس را به میان آوردن حل شود؟ آیا واقعا فکر می کنید تخریب مبارکه و انجمن فولاد و وزارت صنعت راه بهتری است و اساسا به هدف می رسد؟

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران