گزارش هفتگی بازار فولاد

بازارهای جهانی و داخلی فولاد در هفته‌ای که گذشت

بازارهای جهانی و داخلی فولاد در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین در ابتدا روندی رو‌به بالا به خود گرفت، ولی با نزولی شدن قیمت بیلت و میلگرد در چین بازار سنگ‌آهن نیز نزولی شد و از 61 دلار هر تن سی‌اف‌آر هفته گذشته به 60 دلار بازگشت.

 

به گزارش استیل پدیا، در هفته‌ای که گذشت قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین در ابتدا روندی رو‌به بالا به خود گرفت، ولی با نزولی شدن قیمت بیلت و میلگرد در چین بازار سنگ‌آهن نیز نزولی شد و از 61 دلار هر تن سی‌اف‌آر هفته گذشته به 60 دلار بازگشت. در بورس دالیان چین نیز سنگ‌آهن تا 3 دلار ارزان شد. بازار مسکن چین فعالیت زیادی ندارد. حباب بازار فولاد نیز ترکیده است از این رو بر بازار سنگ‌آهن اثر منفی گذاشته است. انتظار می‌رود افت قیمت سنگ‌آهن مدتی ادامه داشته باشد.

قراضه

بازار واردات قراضه در ترکیه هفته آرامی را پشت سر گذاشت. معامله چندانی صورت نگرفت و همه در حال بررسی بازار پس از افزایش قیمت‌های اخیر و افزایش خرید‌ها بودند. قراضه سنگین کلاس 1 و 2 آمریکا 5/ 312 دلار هر تن سی‌اف‌آر ترکیه و ثابت بود. عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس نیز در تعطیلات اوایل ماه مه ‌بودند. ولی خرید ترکیه از بازار داخلی قراضه فعال تر شده بود. قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن 279 تا 284 دلار هر تن فوب و ثابت بود. البته معامله‌ای نشد چون ژاپنی‌ها در تعطیلات یک هفته‌ای گلدن ویک بودند. کره‌ای‌ها که با کاهش عرضه وارداتی روبه‌رو‌ شدند از بازار داخلی خرید بیشتری کردند و قیمت قراضه در بازار داخلی آن تا 13 دلار رشد داشت. قراضه کانتینری سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 آمریکا در تایوان 295 تا 298 دلار هر تن سی‌اف‌آر بود. قراضه سنگین کلاس 1 آمریکا نیز در کره 325 دلار هر تن سی‌اف‌آر و بدون خریدار بود.

بیلت

هفته گذشته بیلت در بازار داخلی چین 25 دلار ارزان شد و به 360 دلار رسید. افت قیمت بازار چین موجب رکود بازار بیلت سی‌آی‌اس نیز شد و قیمت بیلت صادراتی تا 415 دلار هر تن فوب نیز کاهش داشت. البته اغلب عرضه‌کننده‌ها به دلیل تعطیلات در بازار نبودند.

در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت 20 دلار دیگر بالا رفته و به 445 تا 475 دلار هر تن درب کارخانه رسید. بیلت چین در ترکیه خریداری نداشت و قیمت اسمی آن 415 تا 420 دلار هر تن سی‌اف‌آر بود. بیلت سی‌آی‌اس نیز تا 465 دلار هر تن سی‌اف‌آر بود ولی خریداری نداشت. اما قیمت بیلت در سه روز اول هفته در بازار داخلی نزولی بود. قیمت سایز 120 میلی‌متر داخلی طول 6 متر تا 1280 تومان رسید و سایز 150 میلی‌متر بعضی کارخانه‌ها به کف 1350 تومان هر کیلو کاهش یافت. این در حالی بود که محصول کارخانه‌های بزرگ مثل فولاد خوزستان، ارفع یا نیشابور در بازار نبود. روز دوشنبه فولاد خوزستان با حفظ قیمت پایه 1450 تومان به بازار آمد همین امر باعث تقویت بازار شد؛ چرا‌که نگرانی دست اندرکاران از افت قیمت برطرف شد و روحیه بازار به مثبت تغییر کرد از روز سه شنبه گذشته با بهبود قیمت میلگرد و دیگر مقاطع، تقاضای بیلت بهبود پیدا کرد؛ در حالی‌که عرضه بسیار محدود بود و همین امر نیز باعث شد تا قیمت بیلت با ارزش افزوده به 1460 تا 1480 تومان هر کیلو برسد. در بازار پیشنهادهای 400 دلاری محصول چین با 7 درصد نرخ یوزانس شنیده شده است که این قیمت برای واردکننده با هزینه‌های گمرکی حدود 1800 تومان (به همراه مالیات بر ارزش افزوده) است که فاصله زیادی با قیمت شمش داخلی دارد. کارخانه‌های تولید شمش داخلی قراضه مورد نیازشان را خریده‌اند و همین امر باعث کاهش قیمت قراضه شده است به همین دلیل عده‌ای انتظار دارند قیمت شمش نیز کاهش یابد اما هدایت بازار به عهده فولاد خوزستان است. با ادامه صادرات توسط فولاد خوزستان از یک طرف بازار باید با سیاست تعادل عرضه و تقاضا بسازد و از طرف دیگر خود را با نوسان قیمت مقاطع هماهنگ کند.

آنچه مسلم است، سیاست صادرات فولاد به‌خصوص شمش ادامه پیدا خواهد کرد. در ایران هم مازاد ظرفیت تولید شمش وجود دارد و هم مواد اولیه، بنابراین سیاست صادرات فولاد اعم از آهن اسفنجی یا شمش مانند صادرات نفت ادامه خواهد یافت. بنابراین اگر قیمت شمش در بازارهای جهانی کاهش یابد و مثل سال گذشته میلادی به 300 دلار در هر تن هم برسد، باز هم صادرات آن برای ایران واجب است، چرا که الزامات اقتصادی سیاسی، تداوم این سیاست را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. تنها در شرایط فعلی بازار جهانی فولاد این صادرات چشمگیرتر شده است. نباید فراموش کرد که تنها در یک ماه گذشته بیش از 5/ 1 میلیون تن سنگ‌آهن از ایران صادر شده است. از دیگر سو شاید تا یک یا دو سال آینده با توجه به افزایش ظرفیت و تنوع تولید، فولاد دومین کالای صادراتی ایران شود. نباید فراموش کرد که صادرات شمش تنها توسط فولاد خوزستان صورت نمی‌گیرد، در سال‌های پیش رو سیاست همه کارخانه‌ها اختصاص قسمتی از تولید به صادرات خواهد بود که احتمال رکود در بازار فولاد جهانی رقابت کارخانه‌های ایرانی برای صادرات را بیشتر خواهد کرد.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران