تولید فولاد صعودی می‌ماند

اشتهای چین برای سنگ‌آهن همچنان ادامه دارد

اشتهای چین برای سنگ‌آهن همچنان ادامه دارد

آمارهای ماه آوریل نشان می‌دهد با توجه به تقویت واردات سنگ‌آهن، رشد تولید فولاد چین دست کم برای یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش استیل پدیا، به نقل از رویترز، بررسی گروه تحقیقات کالای رویترز از آمار ردیابی کشتی نشان می‌دهد در ماه آوریل در مجموع 83.19 میلیون تن سنگ‌آهن از بنادر چین ترخیص شده است. این میزان بیشتر از تخلیه 81.76 میلیونی ماه مارس بوده که نشان می‌دهد حجم واردات سنگ‌آهن چین در آمار رسمی گمرک که قرار است در روزهای آینده منتشر شود افزایش داشته است.

آمار ردیابی کشتی دقیقا منطبق بر آمار گمرک نیست و معمولا اندکی کمتر از آمار رسمی خواهد بود، اما میزان خطا در سه‌ماهه نخست 2016 در حدود 2.7 درصد بوده است. اگر این الگو در ماه آوریل تکرار شود، نشان می‌دهد که واردات رسمی دست کم 85.77 میلیون تن خواهد بود.

این موضوع باعث خواهد شد تا روند صعودی واردات مواد اولیه کارخانه‌های فولاد در سه‌ماهه نخست سال جاری با رشدی 6.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2015 به 241.6 میلیون تن برسد.

آمار ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد استرالیا با تخلیه 54.89 میلیون تن سنگ‌آهن در ماه آوریل، بار دیگر بیشترین سهم را در واردات چین داشته است. پس از استرالیا برزیل با 15.88 میلیون تن و آفریقای جنوبی با 2.67 میلیون تن رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند. همچنین آمار مرکز تحقیقات کالای رویترز نشان می‌دهد در ماه آوریل 2.39 میلیون تن سنگ‌آهن از مالزی به چین وارد شده است.

اگر آمار گمرک در ماه آوریل روند رو به رشد واردات سنگ‌آهن را تایید کند، به بهبود چشم‌انداز بخش فولاد چین کمک خواهد کرد. در پاسخ به قیمت‌های بالای فولاد، تولید فولاد کارخانه‌های چین در ماه مارس به 70.65 میلیون تن افزایش داشته است که موجب بهبود جو حاکم بر بازار و افزایش تقاضای فولاد شده است. این در حالی که موجب افزایش هزینه‌های زیرساختی در چین به عنوان بخشی از تلاش‌های پکن برای تحریک اقتصاد شده است.

قراردهای میلگرد اصلی در بورس آتی شانگهای از انتهای سال 2015 تا کنون رشدی 57 درصدی داشته و در 21 آوریل به اوج خود رسید. در معاملات روز سه‌شنبه هر تن میل‌گرد 379 دلار (2456 یوآن) معامله شد که نسبت به قیمت اوج خود افتی 9.3 درصدی را نشان می‌دهد.

عاملی که ممکن است رشد واردات سنگ‌آهن را در ماه‌های آینده محدود کند این است که موجودی ذخایر نیز در هفته منتهی به 22 آوریل افزایش یافته است.

 


 استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران