ثبت توافق و تمديد انتظار براي رونق بازار فولاد

ثبت توافق و تمديد انتظار براي رونق بازار فولاد

روز گذشته مذاكرات هسته‌اي ايران و پنج قدرت جهاني در حالي در نهايت با توافق جامع همراه شد كه فعالان بازار فولاد در عمق ركود اين بازار خبر توافق هسته‌اي را پيگيري كردند. توافق هسته‌اي كه از مدت‌ها قبل چشم‌انداز رفع تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران و تغيير فضا را پيش روي فعالان بازار فولاد قرار داده بود، در حالي به نتيجه رسيد كه به عقيده كارشناسان و فعالان بازار فولاد هنوز تا مشاهده آثار اين توافق بر شرايط فولاد راهي چند ماهه باقي مانده است.

 

به اين ترتيب اگرچه قيمت‌ ميلگرد و تيرآهن با اندكي كاهش در روز گذشته همراه بود،‌ اما فعالان بازار اميدوار هستند تا پايان امسال شرايط با تغييرات رو به بهبود همراه باشد. يك فعال بازار فولاد با اشاره به اينكه طي روز گذشته بازار واكنش خاصي به خبر اعلام توافق جامع نداشت، در حال حاضر قيمت‌ها در بازار فولاد در كف خود قرار دارند و بعيد است با كاهش شدیدی همراه شوند، زيرا به دلیل مسائل فنی و اقتصادی عملا چنین احتمالی وجود ندارد.

 

از طرفي با توجه به عدم كاهش قيمت ارز به زير 3 هزار تومان، احتمال مقاومت بازار بیشتر خواهد شد. از نظر اين فعال بازار احتمالا قيمت‌ها تا 3 ماه آينده نيز به همين منوال کج دار و مریز ادامه خواهند داد، يعني تا زماني كه توافق قطعي روند تصویب در مجالس کشورها و ثبت در كشورهاي مذاكره‌ كننده را طي كند.

 

اما به عقيده مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در كوتاه‌ مدت ممكن است بازار فولاد تحت تاثير اثر رواني مثبت حاصل از توافق قرار بگيرد و اندكي با رونق همراه شود؛ اين در حالي است كه براي مشاهده تاثيرات واقعي بايد دست‌ كم تا ابتداي سال آينده صبر كرد. به عقيده علي‌اصغر بهرامي سال آينده با توجه به گشايش پول‌ هاي بلوكه شده ايران در خارج از مرزها، حركت سرمايه‌ گذاران خارجي به سمت ايران و همچنين تحرك پروژه‌هاي عظيم عمراني، مي‌تواند سالي خوب به همراه تغييرات مثبت چشم‌ گير براي فولاد كشور باشد.

 

در نهایت این که مشکل اصلی در بازار فولاد ضعف تقاضا و عقب نشینی خریداران است و در صورت تقویت حجم معاملات، می‌توان به بهبود بنیادین بازار امیدوار بود هر چند که قیمت‌ها رشد چندانی از خود نشان ندهد.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران