افزایش واردات، مشکل بزرگ فولاد سازان ترکیه

افزایش واردات، مشکل بزرگ فولاد سازان ترکیه

تولید فولاد خام ترکیه در سه ماه نخست سال 2015 به 7.74 میلیون تن رسید که 8.8 درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل کاهش نشان می دهد. تولید کوره های قوس الکتریک در سه ماه نخست سال 2015 به 5.21 میلیون تن رسید که 12.2 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل نشان می دهد. تولید کوره های بلند در همین دوره 2.53 میلیون تن بود که 0.9 درصد کاهش نسبت به سال قبل داشت.

  
در رابطه با بازارهای کلی فولاد باید گفت که مشکل فولاد سازان ترکیه افزایش واردات فولاد است. مصرف فولاد ترکیه در سه ماه نخست امسال 9 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت اما واردات فولاد در همین دوره 33.4 درصد افزایش داشت در حالی که صادرات فولاد کشور هنوز ضعیف بود. بنابر این تولید فولاد این کشور همچنان رو به کاهش است.

 
تحلیلگران می گویند افزایش واردات و صادرات در باقی مانده طول سال برای عملکرد این صنعت مهم خواهد بود. امروز آینده روشنی برای صادرات فولاد ترکیه وجود ندارد و افزایش مصرف داخلی هنوز از طریق واردات تامین می شود. فولاد سازان ترک امیدوارند که واردات در روزهای آینده نسبتا کاهش پیدا کرده و کوره های قوس الکتریک داخلی بتدریج بتوانند این کمبود را پوشش دهند. کاهش 11.3 درصدی تولید فولاد خام در دو ماه نخست امسال در دوره ژانویه – آوریل به 6.5 درصد بهبود یافت.

 

به موازات آن بهبود در ماه های آینده ادامه خواهد داشت و میزان تولید در پایان سال به سطح تولید 2014 خواهد رسید که برای صنعت فولاد این کشور یک موفقیت خواهد بود.
تولید فولاد خام ترکیه در سال 2014 به 34.04 میلیون تن رسید که 1.8 درصد کمتر از حجم تولید سال 2013 است. به دلیل تقاضای ضعیف در بازارهای صادراتی ترکیه تاکنون در این سال از سود فولاد سازان این کشور کاسته شده است.

 

تفاوت قیمت بین قراضه وارداتی و قیمت های میلگرد صادراتی در ابتدای سال حدود 190 دلار در هر تن بود که در اواسط ماه مه به 170 دلار در هر تن کاهش یافت. در ضمن کارخانه های فولاد سازی ترکیه شرایط بهتری در بازار داخلی خود دارند. این تفاوت قیمت بین میلگرد داخلی ترکیه و قیمت قراضه وارداتی تا کنون در سال جاری 200 دلار در هر تن بوده است.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران