سهامداران سنگ‌ آهنی‌ ها خواستار مداخله نکردن دولت در بازار شدند

سهامداران سنگ‌ آهنی‌ ها خواستار مداخله نکردن دولت در بازار شدند

بیش از 800 سهامدار سنگ‌آهنی در بازار سرمایه روز گذشته به تدوین نامه‌ای خطاب به ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام کردند. به دنبال دستور نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تغییر قیمت گندله از 23 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان به 20 درصد و بسته‌شدن نمادهای گل‌گهر و چادرملو در بازار سرمایه، سهامداران این دو شرکت و علاوه بر آن سهامداران سنگ‌آهن مرکزی طی نامه‌ای خواستار رسیدگی به آثار زیانبار این تصمیم یک باره که بخش معدن را به شدت تهدید می‌کنند، شده‌‌اند.

 

سهامداران با بررسی و تحلیل شرایط موجود و پیش روی شرکت‌های سنگ‌ آهنی معتقدند که تصمیم وزیر علاوه بر اینکه زیان‌ های تحمیلی از بابت مباحث حق انتفاع و بهره مالکانه که اثر منفی بر بودجه این شرکت‌ها داشت، اکنون دوره دیگری از تحمیل زیان ناشی از تغییردستوری قیمت گندله بر سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه را در پی دارد. در این نامه آمده است: افزایش قیمت جهانی سنگ آهن در سال‌های گذشته، توجه دولت و نمایند گان مجلس شورای اسلامی را به شرکت‌های چادرملو و گل‌ گهر به‌عنوان شرکت‌هایی که 75 درصد از سنگ‌آهن کشور را تولید می‌کنند، جلب کرد.

 

بر این اساس بود که در بودجه سال 94، عوارض 30 درصدی ازمحل فروش برای سنگ‌آهنی‌ ها (معادل 47 درصد از سود آنها) تعیین شد تا به این واسطه به زعم آنها از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود. در واقع رفتارهای دولت در برابر این صنعت از جمله بهره مالکانه سنگین معادن و از همه مهم‌تر گرفتن پروانه بهره‌ برداری از شرکت‌های چادرملو و گل‌ گهر به‌ عنوان تهدید های پیش روی این صنعت منجر شد تا این صنعت از سهم 10 درصدی در کاهش ارزش بازار سرمایه از پانزدهم دی ماه سال 92 تا نیمه نخست سال 93، برخوردار شود و در نهایت تلاش‌ها تنها معطوف شد به تغییر نرخ بهره مالکانه به‌ صورت شناور از 23 تا 15 درصد در سال 94؛ اما پیرو آن قرار شد تا این هزینه به‌ صورت قانونی با مشارکت فولاد سازان پرداخت شود.

در این میان شرکت‌های سنگ آهنی در حالی ملزم به پرداخت این عوارض دولتی برای سال 94 شده‌اند که قیمت جهانی سنگ‌ آهن از سال 92 تاکنون با نوسانات شدیدی همراه بوده است؛ به گونه‌ای که افزایش نگرانی‌ها از افزایش هرچه بیشتر عرضه سنگ آهن و کاهش تقاضای آن در چین (به‌عنوان بزرگ‌ ترین مصرف‌ کننده سنگ‌آهن)، در حال حاضر قیمت این ماده خام معدنی را به کمتر از 50 دلار در هر تن رسانده است.

 

سهامداران سنگ‌ آهنی نامه خود را به حسن روحانی این‌ گونه ادامه داده‌اند که نکته نگران‌ کننده‌ تر در مورد سنگ‌آهن آن است که تحلیل گران درخصوص افق بازار این ماده خام به سرمایه‌ گذاران هشدار داده‌اند که قیمت این ماده، طی ماه‌های آینده و تا پایان سال جاری میلادی به 45 دلار در هر تن کاهش خواهد یافت؛ مساله‌ای که شرکت‌های سنگ‌ آهنی فعال در کشور را با کاهش نقدینگی در اجرای طرح‌ های توسعه‌ ای مواجه ساخته است، اما این تنها نگرانی موجود نیست؛ کاهش حاشیه سود شمش فولاد خوزستان در سال 94 نسبت به میانگین سال 93 (با توجه به تعیین نرخ فروش محصولات سنگ‌ آهنی از نرخ فروش شمش فولاد خوزستان) مساله دیگری است که تداوم سود آوری شرکت‌های سنگ آهنی را با تردید مواجه ساخته است.

این گزارش می‌افزاید: سهامداران صنعت سنگ‌ آهن در نامه خود به بالاترین مقام اجرایی کشور از سقوط 50 درصدی قیمت سنگ آهن طی یک سال گذشته، تعیین عوارض بهره مالکانه سنگین، قطع سهم‌الشراکه فولادسازان در حق انتفاع و در نهایت الزام تولید کنندگان سنگ آهن به فروش سنگ آهن ارزان به فولاد سازان به‌عنوان تهدیدات این صنعت یاد کرده و از رئیس‌ جمهوری خواسته شده است تا به شعار اقتصاد رقابتی و عدم مداخله در اقتصاد بازار به خوبی عمل کند.


سهامداران عدم مداخله دولت در فضای کسب و کار شرکت‌های سهامی عام از جمله سنگ‌ آهنی‌ها را به‌عنوان مهم‌ترین خواسته خود مطرح کرده و اینکه دولت، شخص رئیس‌جمهوری و به‌ ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت، مرجع و افرادی هستند که باید پاسخگوی زیان 40 درصدی سهامداران این صنعت در 18 ماه گذشته باشند.


این تعداد از سهامداران در انتهای نامه خود رسیدگی فوری و ویژه حسن روحانی به اتفاقات رخ داده در صنعت سنگ آهن را خواستار شده و نسبت به تعطیلی قریب‌ الوقوع شرکت‌های سنگ‌ آهنی و متوقف شدن طرح‌های توسعه این شرکت‌ها که متغیر اصلی خود کفایی کشور در تولید سنگ آهن و فولاد است و همچنین عدم رغبت سرمایه‌ گذاران جدید برای سرمایه‌ گذاری در این صنعت هشدار داده‌اند.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران