یک کارشناس بازار فلزات

«توافق هسته‌ای» گره بازار فولاد را باز نمی‌کند

«توافق هسته‌ای» گره بازار فولاد را باز نمی‌کند

بازار فولاد از معدود بازارهایی است که حصول توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها نمی‌تواند اثر مستقیمی بر بهبود اوضاع آن داشته باشد، چراکه مشکل و رکود فعلی این بازار به مولفه‌های دیگری مربوط می‌شود. یکی از کارشناسان بازار فولاد با بیان مطلب فوق به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: وضع بازار فولاد در صورت توافق نهایی ایران و گروه 1+5 هم تغییر نخواهد کرد، زیرا بزرگ‌ترین‌ گره بازار فولاد در حال حاضر رکود در پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازهاست.

 


علی‌اصغر بهرامی معتقد است، تنها درصورتی‌ که فعالیت‌های عمرانی مانند ۴ سال گذشته فعال شود، می‌توان به رونق پایدار بازار فولاد امیدوار بود. بهرامی افزود: اگرچه دلیل عمده رکود در بازار فولاد، توقف ساخت‌ و‌ سازها است، اما افزایش حجم واردات فولاد از کشورهایی مانند چین و روسیه هم عامل مهمی در افت بیشتر قیمت‌ها و ادامه رکود فعلی بازار به‌ شمار می‌رود.


به گفته این کارشناس، نبود تقاضا در بازار برای محصولات فولادی سبب شده از حجم دپوی تولید کنندگان کاسته نشود و انبار کارخانه‌ های فولاد از محصولات تولیدی انباشته شود؛ با توجه به این موضوع انتظاری برای بهبود قابل‌ توجه روند معاملات فولاد تا پایان سال وجود ندارد، بنابراین بهتر است دولت با گذاشتن تعرفه واردات فولاد، از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند و با برنامه‌ ریزی پیش برود؛ چرا‌که ادامه روند فعلی موجب سستی تولید‌ کنندگان خواهد شد و دیگر امکان رقابت تولیدات داخلی با سایر کشورها وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه به ثبات قیمت‌ها تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: شاید توافق هسته‌ای به‌صورت روانی و زنجیروار برای مدت کوتاهی سکوت بازار فولاد را بشکند، اما این تغییر موقتی خواهد بود و انتظار نمی‌رود تا پایان امسال بازار محصولات فولادی تغییراتی را از نظر قیمتی شاهد باشد.

 

بهرامی در پایان تاکید کرد: رکود عمیق بازار فولاد در سال جاری، کاهش بی‌سابقه قیمت سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه تولید فولاد، ثبات نرخ ارز و افزایش میزان عرضه‌ها در بورس کالا از عواملی هستند که ثبات قیمت‌ها را به همراه دارد اما با توجه به برنامه‌های دولت برای خروج از رکود، معامله‌گران بازار اميد دارند با اختصاص بودجه‌های عمرانی، تحرک در بازار ساخت‌وساز بیشتر شود اما به هر حال نباید انتظار رشد یکباره قیمت‌ها و بازگشت سریع رونق به بازار فولاد را داشت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران