نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن هشدار داد

خطر در کمین صادرات مواد معدنی ایران

خطر در کمین صادرات مواد معدنی ایران

نایب رئیس انجمن صادرکنندگان سنگ‌آهن نسبت به نزول جایگاه صادراتی محصولات معدنی هشدار داد و گفت: تا زمانی که در روند عرضه و تقاضای زنجیره ارزش سنگ‌آهن و فولاد سیاست‌های درستی به‌کار نگرفته شود، رتبه‌بندی صادرات مواد معدنی در معرض تنزل قرار دارد.

 

بهرام شکوری با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح عرضه و تقاضای زنجیره ارزش سنگ‌آهن و فولاد در داخل کشور، اظهار کرد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از کامپوزیت‌ها به جای فولاد در صنعت باعث کاهش مصرف فولاد شده و اگر نتوانیم خود را با جهان تکنولوژی به روز کنیم قطعاً با مازاد تولید فولاد نیز مواجه خواهیم شد.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در این باره افزود: نباید پل‌های ارتباطی صادرات سنگ‌آهن با جهان قطع شود تا بتوان در مواقعی که مازاد بر نیاز داخل سنگ‌آهن تولید شده است صادرات هدفمندی داشته باشیم.

 

او با بیان اینکه ورود به بازارهای جهانی معیارهای مشخصی دارد، گفت: اگر قصد داریم رتبه‌بندی صادرات مواد معدنی ایران کاهش نیابد باید با مدیریت صحیح عرضه و تقاضای زنجیره ارزش سنگ‌آهن و فولاد در ایران به صادرات مواد معدنی مازاد، در راستای رونق بیشتر بخش معدن و مطرح کردن کشور در عرصه بین‌المللی بیشتر از اینها توجه کنیم.

شکوری افزود:متاسفانه روز به روز سهم ایران در تامین سنگ‌آهن چین کاهش یافته، تا جایی که بر اساس آمار منتشر‌‌ شده توسط انجمن آهن و فولاد چین CISA، در سال 2014 از 991 میلیون تن سنگ‌آهن وارداتی چین سهم ایران 20 میلیون و 80 هزار تن بوده که رقمی حدود دو درصد می‌شود.

 

نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن با بیان اینکه میزان صادرات محصولات معدنی در سال 93 بسیار كاهش یافته است، بیان کرد: در سال 2015 با افزایش واردات سنگ‌آهن چین (یک میلیارد و 65 میلیون تن) سهم ایران چیزی حدود 10 تا 12 میلیون تن، حدود یک درصد خواهد شد و این امر بسیار نگران‌ کننده است. زیرا سهم ایران در بازار سنگ‌آهن چین در سال 2013، 2.5 درصد بوده و سال به سال به علت نبود رقابت کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره خانه معدن ایران افزود: میزان صادرات محصولات معدنی در سال 93 كاهش یافته و این امر فاصله چهار میلیارد دلاری تا تحقق اهداف صادراتی دارد. از سویی تعطیلی معادن سنگ‌آهن در کاهش روند صادرات سنگ‌آهن کشور به صورت مستقیم تاثیرگذار بوده است و اگر چاره‌ای در این زمینه نشود تا چند صباحی دیگر دچار وضعیت بحرانی خواهیم شد.

 

شکوری با بیان اینکه با ادامه این روند دیگر هیچ سهمی در تامین سنگ‌آهن چین نخواهیم داشت، گفت: 30 درصد از گردش مالی اقتصاد ایران وابسته به بخش معدن است به معنای اینکه 30 درصد از سرمایه گذاری داخلی و بیش از 32درصد از صادرات غیرنفتی كشور و 5.46 درصد از صادرات صنعتی و معدنی و سهم بیش از 30درصد از ارزش بازار بورس كشور مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی است. از این رو صادرات غیرنفتی ایران باید طبق برنامه از حدود 23 میلیارد دلار فعلی به حدود 50 میلیارد دلار برسد و در این زمینه بخش معدن و صنایع معدنی نقش بزرگی را ایفا خواهند کرد.

 

مدیرعامل شرکت راهسازی و معدنی مبین افزود: میزان صادرات محصولات معدنی در 11 ماهه سال 92 به رقمی حدود هفت میلیارد و 576 میلیون دلار رسید اما این روند در سال 93 روند كاهشی به خود گرفت. با وجود این، در سال 93 نه تنها رشدی در بخش صادرات محصولات بخش معدن دیده نشد بلكه نسبت به كل صادرات محصولات معدنی سال 92 یك هفتم كاهش داشت كه میزان قابل توجهی به شمار می رود. این وضعیت نشان می‌دهد با وجود اینكه ایران یك كشور غنی در حوزه معدن است، به‌دلیل عدم حفظ بازارهای بین المللی خود وضعیت رقابتی خوبی برای صادرات مواد معدنی ندارد و اگر نتواند محصولات معدنی از جمله سنگ‌آهن را به درستی صادر کند هر ساله باید شاهد نزول جایگاه صادراتی کشور در بین رقبای خارجی باشیم.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران