بهترین روزهای سنگ آهن

بهترین روزهای سنگ آهن

شاخص قیمت سنگ آهن ایران 9 مارس با افزایش حدود 10 دلاری نسبت به هفته پیش از آن به 57 دلار و دو سنت رسید.

 

به گزارش استیل پدیا، پس از آن که سنگ آهن وارد دوره رکود شدیدی شد که تقاضا در بازار کاهش و عرضه به شدت افزایش یافت، کمتر کسی فکر می‌کرد که بار دیگر قیمت سنگ آهن به بالای 40 دلار برسد.

 

همین امر سبب شد تا برخی از تولید کنندگان سنگ آهن تولید خود را متوقف کنند یا میزان آن را کاهش دهند، اما از سوی دیگر برخی تولید کنندگان بزرگ سنگ آهن نیز تولید خود را افزایش دادند تا بتوانند تولید کنندگان کوچک را از میدان این رقابت به در کنند.

 

پس از این روند قیمت سنگ آهن به کمتر از 40 دلار رسید و در این شرایط کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که اوضاع سنگ آهن تا دو سال آینده تغییر چندانی نکند و حتی گفته می‌شد که ممکن است قیمت این ماده معدنی با توجه به کاهش تقاضا در بازار به کمتر از 30 دلار هم برسد.

 

دلیل اصلی کاهش تقاضا و قیمت سنگ آهن در بازار جهانی، کاهش رشد اقتصادی چین و رکود در بازار جهانی فولاد بود و با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین مصرف‌ کننده سنگ آهن در دنیا به شمار می‌رود، تقاضا برای این ماده معدنی کم شده و قیمت آن کاهش یافت.

 

هفته‌های پایانی سال 2015 میلادی در حال سپری شد که امید چندانی به افزایش قیمت سنگ آهن تا دو سال آینده نبود، اما از دو هفته پایانی این سال رشد قیمت سنگ آهن آغاز شد و در دو ماه ابتدایی 2016 نیز با اندکی نوسان ادامه یافت.

 

اما رشد قیمت سنگ آهن در دوهفته اخیر سرعت بیشتری به خود گرفت و از مرز 60 دلار هم عبور کرد تا خود کارشناسان هم نتوانند دلیل منطقی برای این افزایش قیمت پیدا کنند.

 

پیش‌تر تصور می‌شد با اقدامات چین برای کاهش ظرفیت تولید فولاد،‌ در ماه‌ها یا سال‌های آتی،‌ بازار مصرف فولاد شاهد رشد قیمت شود، اما این رشد قیمت و تاثیر آن بر سنگ آهن زمان‌بر به نظر می‌رسید اما در هفته گذشته در بازارهای اصلی سنگ آهن شامل چین و استرالیا،‌ نرخ این ماده معدنی با عیار 62 درصد از 63 دلار در هر تن نیز عبور کرد.

 

این پدیده ناگهانی،‌ بزرگ‌ترین رقم رشد یک روزه قیمت سنگ آهن از سال 2009 است که پایش قیمت روزانه آن توسط متال بولتن آغاز شده است. از سوی دیگر روزنامه گاردین دلیل این امر را اقدام سیاست‌ گذاران دولت چین برای مهار تولید فولاد عنوان کرده است.

 

قیمت سنگ آهن ایران نیز در پی قیمت جهانی در هفته‌های اخیر روند افزایشی به خود گرفت و در هفته گذشته به اوج خود رسید که بر اساس اخرین اعلام متال بولتن از قیمت هفته‌ای سنگ آهن ایران، شاخص قیمت این ماده معدنی با درجه خلوص 60 درصد در 9 مارس 2016 برابر 57 دلار و دو سنت بوده است.

 

این در حالی است که شاخص قیمت سنگ آهن ایران افزایش 9 دلار و 71 سنتی را تجربه کرد، به طوریکه در دوم مارس این شاخص برابر 47 دلار و 31 سنت اعلام شده بود.

 

البته برخی کارشناسان هنوز معتقدند که این افزایش قیمت‌ها مقطعی است و تاثیر کامل آن روی بازار و خرید و فروش‌ها مشاهده نشده است، اما عده دیگری آن را در پی افزایش قیمت فولاد چین می‌دانند که در صورتی که قیمت فولاد در بازار جهانی با افزایش بیشتری همراه باشد، قیمت سنگ آهن نیز افزایش خواهد یافت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران