نیاز کشور به ۵ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ حرارتی و کک‌شو

نیاز کشور به ۵ میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ حرارتی و کک‌شو

به گفته مجری طرح اکتشافی زغال‌سنگ طبس و البرز عملیات اکتشاف زغال‌سنگ در ۲ حوزه ایران مرکزی و البرز مرکزی که از اواخر سال ۹۲ آغاز شده تاکنون بیش از ۶۳ هزار متر عملیات حفاری، ۵۳ هزار متر چاه‌پیمایی، ۶۲ هزار مترمکعب ترانشه و اکلون و ۵ هزار نمونه‌برداری انجام شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، زهرا محمد ابراهیمی افزود: نتایج اولیه به‌ دست آمده بیانگر دسترسی به ۳۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی و احتمالی در محدوده‌های زیر افق ۶۰۰+ پروده ۴، بلوک ۲ کوچکعلی جنوبی، مزینو، آبدوغی، استل کنار، گردنه سر و سفیدریز است که البته عملیات اکتشاف تا سال ۹۵ ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

 
وی با بیان اینکه سرمایه‌ گذاری در بخش زغال‌ سنگ نیاز مبرم کشور است، اظهارکرد: با توجه به اینکه در حال حاضر میزان مصرف این ماده معدنی از تولید آن پیشی گرفته، ضرورت سرمایه‌ گذاری در این بخش به شدت احساس می‌شود و باید اکتشاف و بهره‌ برداری از منابع زغال‌ سنگ، ساماندهی شود.

 
وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال آینده کشور به بیش از ۵میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ حرارتی و کک‌شو نیاز دارد، تصریح کرد: در چنین شرایط لازم است عملیات اکتشاف زغال‌ سنگ به‌صورت منسجم از سوی دولت انجام‌ شده و پس از مشخص شدن بلوک‌های معدنی نسبت به واگذاری به بخش خصوصی اقدام شود.

 

وی ادامه داد: اقداماتی چون ساماندهی زغال‌ سنگ و شناسنامه‌دار کردن تمام ذخایر برای اطلاع کافی از تمام پارامترهای کمی و کیفی، تاکید بر توسعه فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی با تمرکز روی توسعه فناوری، تحقیق همسو با زنجیره ارزش و تاسیس انستیتوی زغال‌ سنگ و استفاده از باطله‌ها در اولویت قرار گیرد.

 
مجری طرح اکتشافی زغال‌ سنگ در ادامه با بیان اینکه سوخت‌های فسیلی ازجمله نفت و زغال‌ سنگ به‌ عنوان حامل‌های انرژی در پیشبرد اهداف پروژه‌های صنعتی و پایه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، افزود: از این‌رو مدیریت و تدوین اساسنامه با چشم‌ انداز کوتاه‌ مدت و بلند مدت و در نظر گرفتن محدودیت این منابع، بسیار ضروری است.

 
محمد ابراهیمی تاکید کرد: با بالا رفتن تولید ناخالص ملی (جی‌دی‌پی) میزان مصرف مواد معدنی افزایش می‌یابد، بنابراین کاربردهای نوین زغال‌ سنگ باید در دستور کار قرار گیرد زیرا امروزه اهمیت منابع زغال‌ سنگ در کشورهای صنعتی با توجه به فناوری‌های نوین در بخش زغال‌سنگ مانند فناوری‌های گازسازی از زغال‌ سنگ و تبدیل آن به سوخت مایع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

 
وی افزود: در حال حاضر ۳۸درصد برق جهان با نیروگاه‌های زغال‌ سنگی و حدود ۲۳درصد انرژی مورد نیاز بشر از زغال‌سنگ تولید می‌شود، این در حالی است که کل ذخایر زغال‌سنگ ایران حدود ۱۰میلیارد تن برآورد شده و ایران از نظر ذخایر قطعی و احتمالی در رده ۱۲ جهان قرار دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران