در گردهمایی روسای سازمان‌های نظام مهندسی معدن سراسر کشور مطرح شد

گردهمایی شورای پژوهشی ایمیدرو و نظام مهندسی معدن

گردهمایی شورای پژوهشی ایمیدرو و نظام مهندسی معدن

آخرین گردهمایی روسای سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، در این برنامه، چالش‌ها و مسائل مربوط به بخش مهندسی معدن، درباره راهکارهایی که منجر به افزایش بهره‌وری در این بخش می‌شود مورد بررسی قرار گرفت که یکی از مهم‌ترین آنها توجه به بخش آموزش و پژوهش بود. در این زمینه برنامه‌های بسیاری از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای فعال در سازمان‌های نظام مهندسی معدن پیش‌بینی شده که با همکاری سازمان ایمیدرو به مرحله اجرایی خواهد رسید.

 

همچنین استفاده از نیروهای متخصص سازمان نظام مهندسی معدن برای حضور در پروژه‌های عمرانی مانند ساخت‌وساز برای انجام نمونه‌برداری و تهیه نقشه‌های ژئوتکنیک یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده در این گردهمایی بود.

 

سفر نظام مهندسی معدن به ۱۱ استان

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در آخرین گردهمایی روسای سازمان‌های نظام مهندسی سراسر کشور اظهار کرد: یکی از برنامه‌های تعریف شده در دستور کار سازمان نظام مهندسی معدن ایران، انجام سفرهای استانی بود که تنها برای ۱۱ استان اجرایی شد و امید است تا پایان مجمع بتوانیم باقیمانده سفرها را انجام دهیم.

 
نادعلی اسماعیلی‌دهج در ادامه به اهدافی که در سفرهای استانی مدنظر قرار گرفته می‌شوند، اشاره کرد و گفت: یکی از مباحث مورد نظر در سفرهای استانی، در نظر گرفتن تعرفه مشخص شده برای مسئولان فنی معادن است که نباید تغییری در آن ایجاد شود. با وجود مشکلاتی که در بخش معدن وجود دارد، امید است با خروج از این شرایط و بازگشت رونق به معادن، زمینه برای ادامه فعالیت مسئولان فنی نیز فراهم شود.

 
وی افزود: از دیگر مسائل مطرح شده که در شورای مرکزی نظام مهندسی معدن نیز به تصویب رسید، قرارداد مسئولان فنی است که بر اساس سال شمسی در نظر گرفته شده است بر این اساس مقرر شد حق‌الزحمه مسئولان فنی به حساب سازمان نظام مهندسی معدن هر استان واریز شود که برای اجرایی شدن این موضوع تعدادی از اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی معدن انتخاب شدند. البته اعضای سازمان نظام مهندسی معادن نیز می‌توانند نظرهای خود را درباره چگونگی اجرایی شدن موارد یاد شده به شورای مرکزی نظام مهندسی معدن ارائه دهند.

 

دریافت تسهیلات از صندوق بیمه

 
به گفته اسماعیلی دهج، براساس قانون، مسئولان فنی معادن به طور معمول باید مقیم همان استان باشند. رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران آموزش را از اهداف اساسی سازمان برشمرد و افزود: سازمان نظام مهندسی معدن ایران با کمک سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران همکاری‌های مشترک آموزشی در زمینه برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه‌ مدت برای کارشناسان بخش معدن که متشکل از اعضای سازمان و کارشناسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت هستند را آغاز کرده و امید است نتیجه مطلوب حاصل شود. این دوره‌ها تاکنون در برخی از استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد آغاز شده است. وی همچنین یادآوری کرد: با تفکیک بخش آموزش از پژوهش در سازمان نظام مهندسی معدن، شورای پژوهشی با مشارکت سازمان ایمیدرو در این سازمان تشکیل شده است.

 
وی به یکی دیگر از مصوبه‌های تعیین شده درباره دریافت تسهیلات از صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه‌ای که از سوی رییس هیات عامل ایمیدرو مطرح شده، همکاری صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی با سازمان نظام مهندسی معدن بیشتر می‌شود و بسیاری از خدمات کارشناسی این صندوق از طریق اعضای صاحب صلاحیت سازمان نظام مهندسی معدن انجام می‌شود.

 
اسماعیلی دهج با بیان اینکه اعتبار صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی با افزایش تسهیلات از بانک‌ها رشد خوبی خواهد داشت ابراز امیدواری کرد فعالیت‌های این صندوق به نحو چشمگیری افزایش یابد.

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تاکید کرد: مسئولان فنی علاوه بر رعایت نظم و انضباط، باید درستکاری و اخلاق‌مداری را سرلوحه کار خود قرار دهند. چراکه در غیراین صورت به سازمان نظام مهندسی معدن ضربه خواهد خورد.

 

تهیه گزارش عملکرد از افراد متخصص

 
در ادامه این گردهمایی، عضو شورای مرکزی نظام مهندسی معدن اظهار کرد: تشکیل شورای پژوهشی یکی از تصمیمات مناسب اتخاذ شده است. زیرا فعالان و کارکنان سازمان نظام مهندسی معدن تمایل دارند سطح فعالیت و بهره‌وری خود را افزایش دهند. شیدا سیدی در ادامه گفت: برخلاف سایر رشته‌های صنعتی یا آکادمیک که بیشترین تمرکز آنها در استان تهران است، رشته معدن و صنایع معدنی تمرکز آنچنانی در تهران نداشته و بیشتر در استان‌های قدرتمند در حوزه معدن و صنایع معدنی فعالیت داشته و این استان‌ها حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند.

 
به گفته وی یکی از اقداماتی که سازمان‌های نظام مهندسی معدن در سراسر کشور می‌توانند انجام دهند تهیه گزارش عملکرد از افراد متخصصی است که با انجام فعالیت‌های ارزشمند در عرصه معدن و صنایع معدنی تولیدات جدید و نوآوری داشته و ارزش‌افزوده به همراه آورده‌اند. سیدی بر این باور است که با ارائه این گزارش به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن، می‌توان شورای مرکزی پژوهشی متشکل از برجسته‌ترین افراد از سراسر کشور را تشکیل داد.

 
به گفته عضو شورای مرکزی نظام مهندسی معدن اعضای این کمیته باید تلفیقی از دانش‌ آموختگان دانشگاهی، نیروهای صنعتی و همچنین همکاران دانشگاهی دارای تجربه کار صنعتی و کارگروهی باشد؛ زیرا در این صورت فضای بزرگی برای انتخاب برجسته‌ترین و خبره‌ترین افراد در سطح کشور را برای شورای مرکزی پژوهشی فراهم می‌شود.

 

آموزش مسئولان فنی

 
در ادامه این جلسه، برخی از روسای سازمان‌های نظام مهندسی معدن سراسر کشور گزارش عملکردی درباره روش‌های قانونی رسیدن به خودکفایی و درآمد بیشتر ارائه کردند.

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن تهران نیز در این جلسه ضمن اشاره به برگزاری روز ملی مهندس به دیگر اقدامات انجام شده از سوی سازمان اشاره کرد و گفت: تفاهمنامه‌ای با انجمن شن و ماسه استان تهران که ۱۲۰ عضو دارد، به امضا رسیده است. همچنین برگزاری ۴ جلسه به صورت تخصصی در حوزه استاندارد با اعضای هیات مدیره انجمن شن و ماسه، رییس اداره استاندارد از دیگر اقدامات انجام شده این سازمان است.

 
فرشید طیبی افزود: یکی از معضلات اصلی موجود پرداخت نشدن حقوق مسئولان فنی و بیمه نشدن آنها بود که در قالب تفاهمنامه انجمن شن و ماسه موظف شد تا حداقل پرداختی که در قرارداد آمده را پرداخت کند. به گفته وی نیاز است تا دوره‌های آموزشی برای برخی از مسئولان فنی برگزار شود.

 

مسئولان فنی در فعالیت‌های عمرانی

 
رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران در این نشست درباره روش‌های قانونی برای بهبود شرایط معدنی و افزایش درآمد در حوزه معدن گفت: با توجه به عملکرد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور بهتر است در جلسه با نظام مهندسی ساختمان بحث ناظران فنی ژئوتکنیک مطرح شود. زیرا بنا بر قانون، تمام ساختمان‌هایی که بیش از ۳ طبقه هستند باید نقشه‌های ژئوتکنیک، نمونه‌ برداری حفاری داشته باشند که هم‌اکنون این دست از اقدامات به شرکت‌های متفرقه سپرده می‌شود و آنها نیز دوباره برای انجام موارد یاد شده به سازمان‌های نظام مهندسی معدن مراجعه می‌کنند.

 
به گفته هادی حمیدیان هم‌ اکنون در بیشتر تونل‌هایی که حفر می‌شوند با وجود تسلط بر دانش عمرانی، به دلیل نداشتن دید تخصصی در سنگ، مشکلاتی برای اجرای این امور وجود دارد. البته این موضوع درباره راه‌آهن و خطوط انتقال نیز صدق می‌کند. حال اگر بتوان با وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی تفاهمنامه‌ای منعقد کرد، برای اجرای این دست از فعالیت‌ها، می‌توان از مسئولان فنی کمک گرفت تا علاوه بر رفع مشکل، زمینه برای فعالیت بیشتر متخصصان فراهم شود.

 

برگزاری دوره اچ‌اس‌ای

 
جهانگیر قنبری، رییس سازمان نظام مهندسی استان لرستان نیز درباره اقدامات انجام شده از سوی این استان برای ایجاد ارتباط با سایر تشکل‌های مهندسی و صنفی در معادن و صنایع معدنی اظهار کرد: دوره آموزشی «اچ‌اس‌ای» در این استان برای افراد سازمان نظام مهندسی برگزار شده و مسئولان اچ‌اس‌ای همان مسئولان فنی معادن هستند.

 

همکاری با دانشگاه‌ها

 
محمد بشیر یوسفی رییس سازمان نظام مهندسی استان همدان نیز گفت: تفاهمنامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای همدان به امضا رسیده که آموزش‌های بخش معدن و مهندسی این استان از سوی سازمان نظام مهندسی معدن انجام شود تا در نهایت مدرکی از طرف هر۲ سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان فنی و حرفه‌ای صادر شود.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران