تکنولوژی باعث آسایش ریوتینتو شد

تکنولوژی باعث آسایش ریوتینتو شد

در ادامه تکنولوژی هایی که جهان را دگرگون خواهد کرد، شرکت های معدنی مشغول به سرمایه گذاری بر روی شکل دهی عملیات هایی هستند که بیشتر به صورت اتومات انجام شوند و کمتر به نیروی انسانی متکی باشند.

 

به گزارش استیل پدیا، ریوتینتو نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ معادن Nammuldi و Yandicoogina نخستین معادن جهان خواهند بود که حمل و نقل سنگ آهن خود را با دامپ تراک های بدون راننده انجام خواهند داد.

 

ربات ها به طور گسترده جایگزین نقش های سنتی ای خواهند شد که توسط انسان ها در بخش های بسیاری انجام می شوند. ریوتینتو این غول معدن در دو معدن سنگ آهن خود در غرب استرالیا، برای نخستین بار شروع به جابجایی سنگ آهن با استفاده از تکنولوژی بدون راننده تمام اتومات کرده است. این دو معدن دارای 69 وسیله حمل و نقل بدون راننده هستند که توسط کارمندان از فاصله 1200 کیلومتری در پرت استرالیا با استفاده از کنترل از راه دور هدایت می شوند.

 
بیش از 20 میلیون تن در ماه سنگ آهن عیار بالا در این معادن بوسیله این دامپ تراک های بدون راننده حمل می شود. این ماشین ها، برای اولین بار در سال 2012، میان 14 معدن شرکت ریوتینتو، 3 بندر و 2 مسیرریلی آغاز به کار کردند و از ان زمان تاکنون، 3.9 میلیون کیلومتر مسیر را طی کرده اند. اکنون، سنگ آهن در سایت های Yandicoogina و Nammuldi تنها از طریق کامیون های بدون راننده انتقال داده می شود.

 
مدیر بهره برداری یکی از این معادن، آنچه که با چشم غیر مسلح دیده می شود همانند معدن کاری سنتی است. به گمان این مسئول، تنها تغییر کلیدی برای آنها کاری است که کارمندان و اعضای تیم او در حال انجام آن هستند. تمام معدن به صورت یک نقشه درآمده و وارد یک سیستم شده است، پس از این مرحله سیستم چگونگی جابجایی و مانور این دامپ تراک ها رو انجام می دهد.

 
چرا بایستی به سمت این تکنولوژی بدون راننده رفت؟

 
مزیت اصلی استفاده از این دامپ تراک ها این است که آنها می توانند 24 ساعت روز و در 365 روز از سال را کار کنند. در تئوری، امکان دسترسی از راه دور این دامپ تراک ها ممکن است به این معنی باشد که عملیات را می توان از هر نقطه جهان کنترل کرد.

 
علاوه بر این بدون نیروی انسانی، تغذیه و حمام نیز دیگر ضروری نیستند و زمانیکه تمام این ساعت ها جمع می شوند، خرابی ها به طور شگفت انگیزی کاهش می یابند. تخمین زده می شود که این تکنولوژی 500 ساعت کار در طول یکسال را ذخیره می کند. مقدار زیادی از پول برای معادن در معرض افت قیمت مواد معدنی خام است و به طور فزاینده حاشیه سود تنگتر شده است.

 
یکی از بیشترین هزینه ها صرف نگهداری دارایی های سیار این شرکت می شود، بنابراین ساعت های زیادی بایستی برای آموزش و تعلیم اپراتورها صرف شود. بنابراین به گزارش اطلس معدن، واضح است که به علت عدم نیاز به فرستادن افراد به سایت و ساختن کمپ ها، هزینه ها به علت کاهش افراد کم شده و متعاقب آن هزینه های عملیاتی نیز پایین می آیند، اما مقداری از هزینه ها وجود دارند که بایستی خرج اجرای سیستم و تعمیر و نگهداری آن شوند.علاوه بر هزینه های عملیاتی، خطراتی که کارگران نیز با آن مواجه هستند به شدت کاهش می یابد.
در این روش از یک نقش پر خطر در زمانیکه کارگران در معرض خستگی هستند، دوری می شود. اینکه مسولیت را از انسان بخواهیم، تا حدودی دشوار است؛ یکی از مزایای استفاده از ترابری اتوماتیک، این است که با ثبات چشمگیر در نتایج و عملکرد آن ها مواجهیم.

 
ریوتینتو همچنین مشغول آزمایش قطارهای بدون راننده و معدنکاری با ربات های حفار با استفاده از ماشین آلات خود در بسیاری از معادنش است. چشم انداز بلند مدت این شرکت این است که تمام عملیات های آن از مرکز عملیات کنترل از راه دور آن در پرث هدایت شوند.

 
تاثیر این تکنولوژی بر روی کارگران

 
هزینه های کارگران در حال بالا رفتن است، بنابراین برای جبران این موضوع بایستی با افزایش اتوماسیون برای سلامتی اقتصادی صنعت معدن اهمیت قائل شد. در مقابل، کارگرانی که مشغول کار در معادن هستند، با این تحول خوشحال نخواهند شد.

 
به طور کل، اتوماسیون نظر مثبت بسیاری از اتحادیه های معدنی و نمایندگان آن ها را بدست آورده است. از دیدگاه آنها، انتقال به کنترل از راه دور دامپ تراک ها سبب خلق فرصت های جدید، موقعیت های کاری با توانایی بالا می گردد و پتانسیل بزرگی را برای بهبود ایمنی در معادن شکل می دهد.

 
برای کارهایی که به طور معمول پر خطر هستند، استفاده از این روش مزایای زیادی را خواهد داشت. بر اساس اعلام اولیه ریوتینتو در سال 2011 این شرکت اظهار کرد که ناوگان دامپ تراک های خود را افزایش خواهد داد، دقیقا در همان زمانی که تعداد بالایی از مرگ و میرها را شاهد بودیم.

 
با این حال گذار به افزایش سیستم های اتوماسیون ساعت های کاری را برای معدن داران کاهش خواهد داد و بسیاری از آنها شغل هایشان را از دست خواهند داد.دامپ تراک های ریوتینتو کیلومترها دورتر از گوگل و تسلا می باشد که مشغول به تحقیق بر روی ماشین های بدون راننده هستند. با این تفاوت که در معادن، دامپ تراک ها نیاز است که بدون راننده و توسط خودشان به وظایفشان بپردازند.، اما هنوز هم کسی باید آنها را از راه دور کنترل کند.

 

آینده اتوماسیون

 
این برنامه ها تنها شروعی از آینده معدنکاری هستند که به سمت درصد بیشتری از تجهیزات اتومات و با کنترل از راه دور خواهد رفت. در سال 2011 ریوتینتو قراردادی را با کوماتسو به امضا رساند که بر اساس آن 150 دامپ تراک در طول 4 سال خریداری کند. ریو همچنین برای آینده برنامه ای دارد که در آن قطار به طور کامل به صورت اتومات آزمایش می شود. در حال حاضر یکی دیگر از برنامه های آتی ریوتینتو پروژه قطارهای اتومات است که در حال آزمایش کردن آنها است و برای این پروژه مبلغ 518 میلیون دلار به منظور آمادگی برای تولید 360 میلیون تن سنگ آهن در یکسال از معادن خود است. به گزارش اطلس معدن این شرکت انتظار دارد تا اواسط 2016 خطوط قطار خود را به طور کامل اتومات کند.

 
ریوتینتو برای اجرای این برنامه تنها نیست. در سال 2014، بی اچ پی بیلیتون به طور کامل یک دامپ تراک بدون راننده را به طور آزمایشی با کمک کترپیلار (بزرگترین سازنده ماشین آلات سنگین معدنی) برای معدن زغال خود در نیومکزیکو ساخت. به گزارش اطلس معدن، گروه فلزات فورتیسکیو نیز اعلام کرده است که برنامه هایی را برای اتوماسیون دامپ تراک ها در یکی از معادن خود در غرب استرالیا دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران