مشاور طرح جامع فولاد مطرح کرد

رونق داخلی بازار فولاد و سنگ‌آهن مشروط به افزایش مصرف داخلی بازار است

رونق داخلی بازار فولاد و سنگ‌آهن مشروط به افزایش مصرف داخلی بازار است

مشاور طرح جامع فولاد با بیان اینکه در حال حاضر فولادسازان تولیداتشان در بازار فروشی ندارد، گفت: شرایطی که در بازار فولاد حاکم شده است، به تدریج فولادسازان را وادار به کاهش قیمت تمام شده تولید خواهد کرد. محمد ابکا درباره وضعیت بازار فولاد اظهار کرد: در حال حاضر چین معادلات بازار فولاد را برای کشورهای دیگر تعیین می‌کند. این کشور در حال حاضر مقداری کاهش تولید داده و روند تولید فولاد خود را کند کرده است. از طرفی خریدهای سنگ‌آهن خود را محدود کرده در حالی که این کشور بزرگ‌ترین واردکننده سنگ‌آهن است.

مدیرعامل فولادتکنیک با بیان اینکه وجود مصرف فولاد مهم به شمار می‌رود و احتمال اینکه تولیدکنندگان سنگ‌آهن و معدنی‌ها به لحاظ بازار قیمت را در همین حدود نگه دارند، بسیار است، گفت: احتمال برگشت قیمت سنگ‌آهن به قیمت سابق خود بسیار ضعیف است. مضاف بر اینکه حمل و نقل بین‌المللی در صنعت فولاد و مواد اولیه تاثیر بسزایی دارد، قیمت نفت هزینه حمل و نقل را افزایش نخواهد داد. بنابراین احتمال اینکه قیمت سنگ‌آهن را معدنکاران افزایش دهند و به قیمت سابق برگردانند، بعید به نظر می‌رسد.
مشاور طرح جامع فولاد همچنین افزود: در شرایطی صادرات سنگ‌آهن رونق داشت که چین خواهان سنگ آهن ایران بود و از تولیدکنندگان خرید می‌کرد اما الان روند کند تولید چین به بازار سنگ‌آهن مسیر جدیدی داده است. این در حالی است که اگر صادرات سنگ‌آهن را هم آزاد کنند، بعید می‌دانم تولیدکنندگان این محصول با این قیمت بین‌المللی تولید خود را صادر کنند.
او افزود: مشخص نیست با توجه به هزینه حمل و نقلی که در بنادر برای صادرات سنگ‌آهن وجود دارد، سنگ‌آهنی‌ها زیر بار چنین صادراتی بروند. اما مساله اصلی این است که در حال حاضر فولادسازان تولیداتشان در بازار فروشی ندارد و نمی‌توانند با چنین رکودی حیات صنعتگری خود را حفظ کنند.
ابکا تصریح کرد: در پایان سال گذشته مشخص شد فولادسازان و معدنکاران نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند. زیرا نقطه انتهایی بازار در وضعیت مطلوبی قرار نداشت و تولیدکنندگان نمی‌توانستند محصولات خود را به نحو مطلوبی بفروشند. قیمت تولیدات فولادی سال گذشته بسیار کاهش پیدا کرد و به خصوص در پایان سال گذشته قیمت‌ها به مرز زیر قیمت تمام‌شده تولید رسید. این به معنای آن است که فولادسازان باید قیمت تمام‌شده خود را هم کاهش دهند. اما رونق داخلی بازار فولاد و سنگ‌آهن مشروط به افزایش مصرف داخلی بازار است که به موازات آن باید حجم تولید افزایش یابد و تولیدات داخلی در انبار به فروش برسد.

استیل پدیا خبر فوق را از پایگاه خبری اقتصاد نیوز بازتاب داده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران