بازار داخلی سنگ‌آهن در سال 95 چطور می شود؟

بازار داخلی سنگ‌آهن در سال 95 چطور می شود؟

در حالی بوی بهبود به مشام بازار سنگ‌آهن ‌رسیده که برخی خوشبینانه سال 95 را موعد رونق بازار داخلی آن می‌دانند و عده‌ای همچنان نسبت به تداوم روند افزایش قیمت سنگ‌آهن و ثبات آن خوشبین نیستند.

 

به گزارش استیل پدیا، چهارمین هفته‌ای است که قیمت‌ سنگ‌آهن ایران پس از یکسال نزول قیمت، صعود را تجربه می‌کند و حال با رسیدن به قیمت 47 دلار در آستانه 50 دلار قرار گرفته است. این در حالی است که با صعود قیمت سنگ‌آهن چین پس از عید شکوفه‌ها امیدواری به عرصه کسب و کار برگشته و برخی‌ها بر این باورند سنگ‌آهن در آینده‌ای نزدیک به 50 دلار هم خواهد رسید. چرا که بازار این مواد معدنی مدت‌ها در انتظار رشد قیمت به سر می‌برد.

 

به تازگی رئیس هیات عامل ایمیدرو گفته است با وجود تداوم مشکلات فعلی بازار جهانی، بازار داخلی سنگ آهن در سال 95 رونق خواهد گرفت. در حالی چنین پیش‌ بینی از سوی مهدی کرباسیان سکان دار ایمیدرو مطرح شده که از نگاه وی به رغم پیش بینی تداوم رکود بازار سنگ‌آهن جهانی در سال جدید، با توجه به فعال شدن کارخانجات داخلی تولید کنسانتره در سال 95، معادن داخلی سنگ‌آهن قابل استفاده در این کارخانجات، تولید بالای خود را از سر خواهند گرفت.

 

این در حالی است گفته شده که مدت‌هاست رکود بازار جهانی سنگ‌آهن به دلیل پایین آمدن میزان خرید چین و کاهش شدید قیمت از سال‌های گذشته شروع شده و در سال 2015 شدت پیدا کرد به طوری که این روند قیمتی، طی سال های اخیر به کمتر از یک سوم تقلیل پیدا کرده است.

 

با این حال رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن نیز معتقد است که نمی‌توان به رشد قیمتی سنگ‌آهن ایران زیاد خوشبین بود. او اظهار کرد: روند قیمتی سنگ‌آهن در بازار جهانی تغییر کرده اما این تغییرات بنیادی به نظر نمی‌رسد و تنها شرایط در بازار جهانی نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده است. قدیر قیافه بر این باور است که وضعیت سنگ‌آهن با توجه به تجربه این دو سال اخیر بسیار پیچیده شده پیش‌ بینی آن در آینده سخت است.

 

زیرا تداوم این روند قطعی نخواهد بود و تنها می‌توان به این امیدوار بود که قیمت سنگ‌‌آهن در سال 95 زیر 42 یا 43 دلار نخواهد آمد. این در شرایطی است که به رونق بازار داخلی سنگ‌آهن طی سال آینده کاملا امیدوارم زیرا اغلب واحدهای مصرف‌ کننده سنگ‌آهن در سال آینده وارد مدار تولید و بازار خواهند شد.

 

او افزود: اما تا زمانی که تقاضا برای سنگ‌آهن تحریک نشود و در بخش ساخت و ساز رونقی احساس نشود و پیرو آن در بازار فولاد تقاضایی ایجاد نشود، نمی‌توان به روند مثبت بازار سنگ‌آهن خوشبین بود. بانک جهانی در جدیدترین پیش‌بینی خود مدعی شده رشد اقتصادی ایران در سال 2016، افزایش 5.8 درصدی خواهد داشت و همین سبب می‌شود بخش ساختمان و عمران کشور با رونق روبه‌رو شوند. از این رو می‌توان بازار داخلی سنگ‌آهن را در سال آینده تحول‌یافته‌ پیش‌بینی کرد.

 

قیافه با بیان اینکه سنگ‌آهن در بازارهای جهانی نیز روبه بهبود است، گفت: در حال حاضر سنگ آن در محدوده 60 دلاری است اما مهم این است که چنین شرایطی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. حال اگر پیش‌ بینی می‌شود سال آینده بازار سنگ‌آهن متحول می‌شود بر این اساس است که بیشتر واحدهای وابسته به سنگ‌آهن برای تکمیل زنجیره تولیدشان باید مواد اولیه خود را تامین کنند و از این طریق خرید و فروش داخلی سنگ آهن تکان می‌خورد اما روند آن در بازار جهانی همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

 

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد چین برنامه کاهش150 میلیون تنی صادرات را در دستور کار قرار داده و استرالیا و برزیل نیز به عنوان بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن جهان، با راه‌اندازی طرح های جدید، درصدد افزایش تولید سنگ‌آهن هستند. در حالی که کارشناسان معتقدند از آنجا که برزیل قیمت تمام شده تولید هر تن سنگ‌آهن را 13 دلار اعلام کرده به نظر نمی‌رسد که طی سال جدید میلادی، تغییر محسوسی در افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن رخ دهد. با وجود این باید دید سرنوشت بازار سنگ‌آهن در سال آینده چه خواهد شد؟


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران