فولاد مبارکه اصفهان موفق به دریافت جایزه جهانی «میک» شد

فولاد مبارکه اصفهان موفق به دریافت جایزه جهانی «میک» شد

شرکت فولادمبارکه اصفهان در کنفرانس بین‌المللی مدیریت ارزش‌آفرین دانش، نوآوری و سرمایه فکری موفق به دریافت جایزه سی‌کی‌او (cko)‌ یا جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران شد.

 

به گزارش استیل پدیا، از این شرکت به‌ عنوان سازمان فینالیست جایزه جهانی «میک» در ایران قدردانی شد و علاوه بر آن نیز شرکت فولادمبارکه اصفهان به‌ عنوان سازمان دانشی برتر کشور راه یافته به جایزه جهانی میک در سطح قاره آسیا شناخته شد.

 
کنفرانس بین‌المللی مدیریت ارزش‌آفرین دانش، نوآوری و سرمایه فکری با حضور سعید سهراب‌پور، رییس شورای عالی راهبری جایزه جهانی میک در ایران، محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مهدی شفیعی‌زاده دبیر جایزه جهانی میک در ایران و نماینده بنیاد جهانی میک در ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما تشکیل و از شرکت فولاد مبارکه اصفهان قدردانی شد.

 

بزرگترین مرجع ارزیابی و هدایت سازمان‌های دنیا

 
رییس شورای‌عالی راهبری جایزه جهانی میک در ایران در این مراسم اظهار کرد: کشور ما دارای منابع غنی طبیعی و نیروی‌ انسانی ارزشمند است و از این رو مدیریت نیروی انسانی، یک مسئله مهم و استراتژیک برای کشور ما به شمار می‌رود.

 
سعید سهراب‌ پور تصریح کرد: از مباحث مهم مدیریت، مدیریت دانش، نوآوری و سرمایه فکری است که سایر کشورها در این زمینه فعالیت می‌کنند و کشور ما به نسبت در این امر عقب‌تر است.

 
به گفته سهراب‌ پور دانشگاه صنعتی شریف برای تسهیل در این امور، نمایندگی جایزه جهانی میک در جهان را گرفته و در امسال پنجمین دوره برگزاری این جایزه را برگزار کرده و تمامی سازمان‌های شرکت‌ کننده سال جاری و تمامی سازمان‌ها مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته‌اند و در نتیجه امروز ۳ سازمان دانشی برتر که باید در رقابت‌های آسیا شرکت کنند، اعلام می‌شود.

 
وی گفت: پس از عصر تمرکز و بهره‌وری بر کیفیت، اکنون ارزش‌آفرینی دانش محور جدیدترین رویکرد به مدیریت سازمانی است که مورد استقبال چندین سازمان در جهان قرار گرفته است. در این بین «میک» بزرگترین مرجع ارزیابی و هدایت سازمان‌های دنیا در ارزش‌آفرینی دانش محور است و در حقیفت میک تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها را با نگاه دانشی مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اطمنیان حاصل پیدا می‌کند که در تمامی جنبه‌ها موفق عمل کرده است.

 

رییس شورای‌عالی راهبری جایزه جهانی میک عنوان کرد: در امسال جایزه میک در ۴ قاره دنیا برگزار شد. در سال ۲۰۱۵م شرکت گوگل برای سومین بار در تاریخ برگزاری جایزه جهانی میک برترین سازمان جهانی دنیا شد اما در سال ۲۰۱۳م سامسونگ این موفقیت را به‌دست آورد.

 
به گفته سهراب‌پور یکی از نکات بسیار مثبت در سازمان‌های ایرانی حضور قابل توجه سازمان‌های دفاعی کشور در این سنجش است که نشان از عزم جدی برای حرکت در مسیر ارتقای دانش محوری در سازمان می‌دهد.

 
وی افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارزیابی میک نگاه دقیق به سازمان‌هاست؛ به همین دلیل امسال رقابت نزدیک‌تری را بین سازمان‌های شرکت‌ کننده در جایزه میک شاهد بودیم که نشان از حضور جدی‌تر سازمان‌های دانش‌محور در فعالیت‌های سازمانی دارد.

 
سهراب‌پور معتقد است ورود باورهای نادرست و نگاه‌های کوتاه‌مدت ازجمله مواردی است که مدیریت دانش محور را در تعدادی از سازمان‌های دانش‌محور با تهدید مواجه کرده و توصیه می‌شود که تمامی سازمان‌ها اعتقاد راسخی به مدیریت دانش محور داشته باشند.

 
وی بیان کرد: نمره بالای ارزیابی میک به معنای بالاتر بودن دانش انجام امور به‌طور نظام‌مند در سازمان دارد و همچنین نشان‌دهنده قدرت بالاتر سازمان در مواجهه با پیچیدگی‌های کسب‌وکار است. امیدواریم تمامی سازمان‌های ایرانی نگاه دانشی را در خود تقویت کنند.

 

ارتباط دانشگاه با صنعت

 
در ادامه رییس دانشگاه صنعتی شریف در مراسم اهدای جایزه میک به سازمان‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: دانشگاه صنعتی شریف ۵۰ سال پیش تاسیس شد و درحال‌حاضر ۱۳ دانشکده و حدود ۱۲هزار دانشجو دارد، این دانشگاه از معتبرترین دانشگاه‌های کشور در حوزه فنی و مهندسی است و یکی از افتخارات دانشگاه صنعتی شریف این است که از بدو تاسیس فعالیت‌های گسترده‌ای را داشته و همواره درجایگاه بهترین‌ها بوده است.

 
محمود فتوحی تصریح کرد: دانشگاه به‌دنبال این است که در ۵۰سال آینده چه راهبردی را باید داشته باشد و لازم است سیاست‌ گذاری‌هایی به‌منظور هدایت پژوهش‌ها انجام شود، از این‌رو تصمیم داریم در حوزه‌هایی که مورد نیاز کشور است فعالیت‌های پژوهشی انجام دهیم.

 
فتوحی بیان کرد: افزایش نقش دانشگاه در توسعه صنعت و فناوری با تاکید بر حوزه‌های استراتژیک، ارتقای سطح کمی و کیفی تعاملات صنعت با دانشگاه و زمنیه‌سازی برای تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌های کاربردی و توسعه درآمدهای پایدار دانش‌بنیان دانشگاه و ایجاد زمینه مناسب برای جذب فارغ‌التحصیلان در صنعت ازجمله مواردی است که باید عملی شود.

 
وی عنوان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در دانشگاه باید انجام شود این است که پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا به میزان زیادی با فعالیت‌هایی که موردنیاز صنعت است، همراه شود و تلاش می‌شود بیشتر پروژه‌های در مقاطع تحصیلات تکمیلی با محوریت نیاز صنعت کشور باشند.

 
رییس دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها به نحوی به بودجه‌های دولتی وابسته هستند و باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور امکان پیشبرد فعالیت‌های دانشگاه برمبنای بودجه‌های دولتی نیست از این‌رو دانشگاه به‌دنبال این است که درآمد پایداری برای خود ایجاد کند و این درآمد پایدار باید از طریق تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود.

 
وی افزود: یکی از فعالیت‌هایی که دانشگاه باید انجام دهد تاسیس مراکز پژوهشی مشترک با صنعت است؛ علاوه بر آن ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع و آزمون‌های استاندارد مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی صنعت و فناوری و همچنین برنامه بازدید از صنایع تابع، نمایشگاه دستاوردهای آموزش و پژوهشی دانشگاه و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی نیز باید موردتوجه قرار بگیرد.

 
فتوحی گفت: دانشگاه آماده هر نوع همکاری با سازمان‌های مختلف کشور است و یکی از وظایف مهم دانشگاه این است که با صنعت همکاری کند و در غیر این صورت قادر نخواهد بود وظیفه مهمی را که برعهده دارد انجام دهد. درواقع دانشگاه باید بتواند فعالیت خود را با سازمان‌های مختلف درمیان گذاشته و سازمان‌های مختلف نیز نیاز دارند که از آموزش‌های دانشگاه‌ها و پژوهش‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود، استفاده کنند.

 

توجه به دانش، نوآوری و سرمایه فکری

 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز اظهار کرد: کشور ما در عرصه دانش تحول بزرگی از منظر حضور در کسب‌وکار بین‌المللی قرار دارد. باز شدن درهای تجارت بین‌المللی به روی کشور همزمان با فرصت‌های آشکاری که با خود به همراه دارد در صورت برنامه‌ریزی در جهت نادرست می‌تواند خطرات بالقوه‌ای برای کشور به همراه داشته باشد.

 
محمد فرهادی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در ورود به کسب‌وکار نوین جهانی مدنظر سازمان‌های کشور قرار گیرد آن است که امروزه شاخص‌های سنتی تولید و ایجاد ارزش تغییر یافته و از زمین و سرمایه و ماشین‌آلات تغییر مسیر داده و جای خود را به دانش، نوآوری و سرمایه‌های فکری بدهند.

 
فرهادی عنوان کرد: امروزه شاهد آن هستیم که برتری کشورها و سازمان‌ها در پیشرو بودن آنها در عرصه سرمایه‌های دانشی و فروش و واگذاری امتیاز آن به سازمان‌ها و کشورهای دیگر است.

 
وی افزود: سازمان‌های ایرانی به‌منظور ایجاد ارزش‌افزوده پایدار برای سهامداران خود که درنهایت به ارزش‌آفرینی برای مردم کشور منجر خواهد شد باید از فرصت تبادل بین‌المللی بیش از هرچیزی به منظور ارتقای دانش کسب‌وکار خود و همزمان با آن با بهره‌گیری درست از تجربیات داخلی و نوآوری برای ورود به بازارهای بین‌المللی فروش و درآمدزایی از سرمایه‌های دانشی خود استفاده کنند.

 

فرهادی ادامه داد: تجربه برخی از کشورهای آسیایی و امریکای لاتین که تا چند سال گذشته نشان چندانی از آنها در عرصه بین‌المللی کسب‌وکار به‌عنوان کشورهای پیشرو دیده نمی‌شد، نشان می‌دهد آنچه درحال‌حاضر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی را به سرمایه‌گذاری گسترده در این شر کت‌ها ترغیب می‌کند دیگر نه نیروی‌انسانی ارزان و نه ورود به بازارهای جدید بلکه توسعه دانش و نوآوری با تکیه بر سرمایه‌های انسانی آموزش‌دیده و خلاق این کشورهاست که باعث شده شاهد حضور بزرگترین مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌های پیشرو بین‌المللی را در این کشورها باشیم.

 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جایگاه ارزیابی جهانی سازمان دانشی برتر میک به‌عنوان معتبرترین مرجع ارزیابی و هدایت سازمان‌های دانشی در دنیا بسیار برجسته است؛ در سال‌های اخیر دانشگاه صنعتی شریف با برنامه‌های مختلف ارزیابی، آموزشی و نظارتی برای سازمان‌های کشور در قالب الگوی «جانی میک» نقشی پیشرو در ایجاد تحولی بزرگ در نگاه به مدیریت دانش محور و ایجاد سازمان دانشی در بین سازمان‌های ایرانی ایفا می‌کند.

 
فرهادی بیان کرد: برگزاری جایزه جهانی میک در ایران فرصت بسیار ارزنده‌ای برای سازمان‌های مختلف کشور اعم از حاکمیتی، تولیدی، خدماتی، پروژه محور، مشاوره‌ای و سازمان‌های فعال در سایر حوزه‌های کسب‌وکار است تا با نسخه‌ای معتبر و بین‌المللی فاصله خود را با معیارهای جهانی دانش محوری در کسب‌وکار سنجیده و از نتایج و تحلیل‌های آن به‌عنوان مرجعی در راستای هدایت اقدامات خود در جهت ارزش‌آفرینی از سرمایه‌های دانشی استفاده کند.

 
در این برنامه در بخش اهدای جوایز نگاه ویژه، جایزه برترین «سی‌کی‌او» به شرکت فولاد مبارکه اصفهان تعلق گرفت علاوه بر آن در بخش تقدیر از سازمان‌های فینالیست جایزه جهانی میک از شرکت فولادمبارکه اصفهان نیز قدردانی شد و در بین ۳ سازمان دانشی برتر کشور راه یافته به جایزه جهانی میک در سطح قاره آسیا نیز شرکت فولادمبارکه اصفهان درخشید.

 

رشد فولاد مبارکه اصفهان در بستر آموزشی

 
معاون پژوهش و فناوری فولاد مبارکه اصفهان درباره موفقیت فولاد مبارکه در اخذ جایزه بزرگ میک به عنوان یک شرکت برتر دانشی، اظهار کرد: فولاد مبارکه اصفهان در زمینه مدیریت فناوری به منظور دستیابی به هدف تولید ۵۵میلیون تن فولاد تا سال۱۴۰۴ حرکت می‌کند و در این زمینه برنامه‌ریزی کرده است. در همین‌باره تصمیم داریم موفق به تولید حداقل ۲۵میلیون تن از تولید ۵۵میلیون تنی فولاد در کشور شویم.

 
فرزاد ارزانی تصریح کرد: فولادمبارکه در سال ۱۳۷۱ راه‌اندازی شد و از طریق قراردادی که بایک شرکت ایتالیایی منعقد کرد دانش‌های مدیریتی و بهره‌برداری را به صورت اتوماتیک و دستی از این شرکت خریداری کرد و تعداد زیادی از کارکنان فولاد مبارکه نیز آموزش‌های لازم را کسب کردند از این‌رو می‌توان گفت که شرکت فولادمبارکه اصفهان در یک بستر دانشی متولد شد و در این بستر نیز رشد کرد.

 
به گفته ارزانی زیرساخت‌های قوی که در فولادمبارکه اصفهان وجود داشته باعث پیشرفت این شرکت شده است، در اوایل دهه ۸۰ به بحث سیستم‌های مدیریت یکپارچه دست پیدا کردیم و در این برهه نیز از یک نگاه توسعه‌ای برخوردار بودیم. در دهه ۸۰ فولاد مبارکه بزرگ شد و درحال‌حاضر یک شرکت هلدینگی در سطح کشور است. در دهه ۹۰ نیز نگاه خود را از شرکت فولادمبارکه فراتر بردیم تا در مجامع بین‌المللی خارج از کشور مطرح شویم.

 
وی گفت: بحث مدیریت دانش بستر خوبی برای ارتقای ساختار شرکت‌ها فراهم می‌کند و فولاد مبارکه اصفهان در این بخش موفق عمل کرده است، امیدواریم این الگو توسعه پیدا کند و شرکت‌های دیگر نیز در سطح کشور بتوانند از این الگو استفاده کنند.

 
معاون پژوهش و فناوری فولاد مبارکه اصفهان عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان حداقل با ۱۱۵ موسسه پژوهشی و دانشگاهی همکاری دارد و حدود ۹۵۰ پروژه پژوهشی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام شده که فعالیت‌های این شرکت با موسسه‌های پژوهشی بیش از ۲۵میلیارد تومان ارزش مالی را به خود اختصاص داده است.

 
فرزاد ارزانی تصریح کرد: فولاد مبارکه ۵۰درصد فولاد کشور را تولید می‌کند بنابراین این شرکت به‌عنوان شرکتی پیشتاز در تولید محصولات فولادی همکاری‌های زیادی با مراکز تحقیق و توسعه انجام می‌دهد.

 
وی افزود: همواره روی همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کردیم و بودجه مناسبی را برای تحقیق و توسعه درنظر گرفته‌ایم و در پروژه‌های مختلف هزینه کرده‌ایم و در نظر داریم برای سال ۹۵ نیز این فعالیت‌ها را ادامه دهیم.

- مینا ایزدی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران