کمبود سرمایه واحدهای فرآوری معادن آذربایجان‌غربی

کمبود سرمایه واحدهای فرآوری معادن آذربایجان‌غربی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از وجود 15 فقره معدن سنگ آهن دارای پروانه بهره‌برداری در استان خبر داد.

 

به گزارش استیل پدیا، منطقه آذربایجان غربی، اکبر طاهری درباره آخرین وضعیت صنعت سنگ آهن استان اظهار کرد: بر اساس آمار، تعداد معادن سنگ آهن دارای پروانه بهره‌برداری در استان 15 فقره است که ذخایر شناسایی شده قطعی این تعداد حدود هفت میلیون و 630 هزار تن بوده و ذخایر احتمالی آن حدود 14 میلیون تن است.

 

وی با بیان این که نوع ماده معدنی سنگ آهن استان هماتیت و منیتیت است، افزود: نوع عیار در ماده معدنی هماتیت 40 تا 45 درصد و در ماده معدنی منیتیت بالای 40 تا 60 درصد است. معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: علاوه بر 15 فقره معدن دارای پروانه بهره برداری، حدود 20 فقره دیگه در حال عملیات اکتشافی بوده و با مشخص شدن کمیت، کیفیت و ذخایره معادن اقدام به صدور پروانه بهره برداری خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی و نداشتن فروش مناسب در بازارهای داخلی بسیاری از تولید کنندگان نسبت به کاهش و تولیدها اقدام کردند، افزود: از این رو سازمان به منظور جلوگیری از تعطیلی معادن و بیکاری نیروی انسانی فعال در معادن به تشکیل جلسات متعدد با حضور صاحبان صنایع معدنی، اکتشاف کنندگان و دارندگان پروانه بهره‌برداری و جلوگیری از رکود حاکم بر اقتصاد صنعت سنگ آهن، ایجاد ارتباط بین بهره‌برداران و صاحبان صنایع معدنی جهت ارائه راهکار مشخص، توازن اطلاعات فیمابین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و استفاده بهینه از پتانسیل استان جهت فعال کردن معادن اقدام کرده است.

 

طاهری ادامه داد: ایجاد واحدها، تامین نیاز واحد های مصرفی با احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی و تشکیل زنجیره تولید از اکتشاف تا مرحله فرآوری عملی برای جلوگیری از تعطیلی معادن و بیکاری معدن کاران به صورت منسجم دنبال شده است. وی گفت: به تشکیل کنسرسیوم برای معادن سنگ آهن اقدام شده که هدف از آن رفع مشکلات بهره‌برداران و صاحبان صنایع معدنی و فعال کردن معادن راکد سنگ آهن و نیز احداث واحد تولید کنسانتره سنگ آهن بوده که باتوجه به ذخائر محدوده هر معدن و نیز نیاز به سرمایه‌گذاری فراوان از عهده تک تک معدن‌داران خارج بوده که متاسفانه با وجود تلاش فراوان سازمان، راه‌اندازی کنسرسیوم در استان محقق نشد چراکه بیشتر صنایع به لحاظ بنیه ملی و سرمایه در گردش با مشکل مواجه بوده‌اند.

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: با وجود پتانسیل معدنی در استان واحدهای فرآوری همچنان با کمبود سرمایه مواجه‌اند که دراین راستا تلاش‌های فراوانی از جمله اخذ اعتباراتی در حدود 200 میلیارد ریال جهت ایجاد زیرساخت‌های بخش معدن استان در جهت احداث و آسفالت راه‌های ارتباطی معادن استان در مناطقی که دارای مجتمع‌های معدنی هستند، انجام شده است.

 

وی تصریح کرد: هماهنگی با شرکت شهرک‌های صنعتی استان و اداره کل منابع طبیعی جهت احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی در سر معادن انجام گرفته که جهت حمایت از ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی پیشنهاداتی نیز به‌ منظور تسهیل در امور وزارت متبوعه منعکس شده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران