مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب تاکید کرد

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، نرخ بالای بهره تسهیلات بانکی و تولیدکنندگان فولاد

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، نرخ بالای بهره تسهیلات بانکی و تولیدکنندگان فولاد

مالیات بر ارزش افزوده اصولاً بر کالایی تعلق می گیرد که عملیاتی جهت افزایش ارزش آن کالا و یا خدمات صورت گرفته باشد و مصرف کننده نهایی آن محصول یا خدمات باید این مالیات را پرداخت کند. تولید کننده متولی مالیات بر ارزش‌افزوده نیست و این رقم باید از مصرف‌کننده نهایی گرفته شود. امین سعدی، مدیر‌عامل ذوب‌آهن البرز با اشاره به اینکه به ضایعات آهن مالیات تعلق نمی‌گیرد، افزود: این درحالی است که برای ضایعات نیز مالیات بر ارزش‌افزوده باید پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون هر کیلو قراضه ویژه بین 830 تا 850 تومان در بازار داخل و 280 دلار در هر تن در بازار جهانی عرضه می‌شود این درحالی است که باید شمش را به قیمت 1250 تومان بفروشیم. از این رو باید 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده تنها شامل 400 تومان مابه‌التفاوت نرخ قراضه و شمش شود نه تمام آن، بنابراین با ادامه روند کنونی صنعت فولاد به ورطه نابودی خواهد رفت. مدیر‌عامل ذوب‌آهن البرز خاطرنشان کرد: شعار دولت حمایت از تولید است؛ بنابراین باید این شعار در عمل و راهکارهای علمی و منطقی اجرایی شود که تسهیل امور مالیاتی و سادگی قوانین و غیر‌قابل تفسیر بودن آنها ازجمله اساسی‌ترین راهکارها است.

وی تاکید کرد: چنانچه قانونی قابل تفسیر باشد، هر ممیز مالیاتی می‌تواند براساس وابستگی‌های شخصی و سلایق خود نسبت به اعمال قانون و برداشت خود اقدام کند؛ چراکه مشاهده شده گاه برای یک کالای واحد مالیات‌های متفاوتی دریافت می‌شود.

سعدی افزود: مالیات بر ارزش‌افزوده همان‌طور که از اسمش پیداست، باید از کالایی که روی آن عملیاتی صورت می‌گیرد تا ارزش‌افزوده را افزایش دهد (کالای نهایی‌) اخذ شود، این درحالی است که تولید‌کنندگان شمش تا سه برابر مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت می‌کنند.
وی معتقد است: مالیات بر ارزش‌افزوده بزرگ‌ترین مانع بازدارنده برای تولید کشور بوده و همچنین بزرگ‌ترین ترمز برای سرمایه‌گذاران در راستای توسعه و بسط فعالیت‌شان است.
مدیر عامل ذوب‌آهن البرز غرب افزود: در شرایط کنونی رقبای ما در دنیا برای تسهیلات بانکی فقط 3 تا 4 درصد سود پرداخت می‌کنند.این درحالی است که تولید‌کنندگان داخلی 25 تا 26 درصد یعنی 6 برابر تولید‌کنندگان جهانی سود پرداخت می‌کنند. به گفته وی، با تورم 15 درصدی در کشور برای رقابت‌پذیری صنعت فولاد با رقبای خارجی باید سود تسهیلات به 15 تا 16 درصد برسد و همچنین سود سپرده بانک‌ها باید به یک درصد برسد، چراکه در دنیا این نرخ بهره صفر است.
سعدی تصریح کرد: مسوولان درصورتی که واقعا به خروج از اقتصاد تک محصولی تمایل دارند باید نسبت به تسهیل و روان‌سازی قوانین مالیاتی و نرخ سود تسهیلات شبکه بانکی در راستای حمایت از تولید تدابیر اساسی اتخاذ کنند، چراکه همانند پدیده ریزش بهمن تولید دچار تخریب غیر‌‌قابل جبرانی خواهد شد و واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری از عرصه رقابت خارج خواهند شد.

استیل پدیا خبر فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب داده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران