ساز ناكوك قيمت‌ها در بازار آهن

ساز ناكوك قيمت‌ها در بازار آهن

بازار تيرآهن هفته گذشته را در حالي پشت سر گذاشت كه قيمت‌ها در بازار آزاد سیر نزولی را تجربه کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که برخی عقب‌نشینی‌ها نیز در بورس كالا مشاهده شد تا جایی که طي هفته‌اي كه گذشت در مجموع 13 عرضه از سوي كارخانه‌هاي توليدكننده صورت گرفت كه البته تمام اين عرضه‌ها با معامله همراه نشدند. ركود در بازار آهن در حالي مانند هفته‌هاي قبل پررنگ‌ترين اتفاق بازار بود كه این رکود با توجه به عواملي مانند ماه رمضان، نبود تقاضا برای ساخت‌وساز، بازار مسکن یا پروژه‌های عمرانی، ادامه انتظار براي مشخص‌شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي و نبود نقدينگي ادامه یافته است.

 

اما كالاهايي كه در هفته گذشته در بورس كالا عرضه شدند شامل سبد ميلگرد، انواع ورق، سبد تيرآهن و شمش بودند كه به‌صورت نقدي و سلف عرضه شدند. اين تعداد عرضه در حالي در بورس كالا انجام شد كه به عقيده فعالان اين بازار به دليل ضعيف بودن عرضه‌ها و معاملات، عملا نمي‌توان از آن به‌عنوان معاملاتی قدرتمند نام برد.

 

شمش 1212 توماني براي يك مشتري خاص

 

فولاد خوزستان يكي از توليدكنندگاني بود كه در هفته گذشته دو عرضه شمش بلوم به صورت سلف و نقدي داشت. اين عرضه‌ها به ترتيب 75 هزار و 49 هزار تن بودند. به اين ترتيب عرضه سلف فولاد خوزستان با قيمت 1202 تومان در حجم 13 هزار تن معامله شد و عرضه نقدي آن كه 1212 تومان قيمت داشت با حجم 48 هزار و 700 تن معامله شد.

 

آن‌طور كه فعالان بورس كالا مي‌گويند، نخستین عرضه که به صورت سلف بوده به دو طلبكار فولاد خوزستان تحويل شده است و دومي كه قيمت بالاتري دارد توسط يك شركت دولتي از فولاد خريداري شده است. به اين ترتيب مشتري دولتي فولاد خوزستان (فولاد آذربايجان كه در حال حاضر بانك ملي متولي آن است) 48 هزار و 700 تن از 49 هزار تن فولاد عرضه شده از سوي فولاد خوزستان را با قيمت 1212 تومان خريداري كرده است كه براي بازار فعلي قيمتي بسيار بالا به‌شمار مي‌رود.

 
تعيين قيمت 1212 تومان براي شمش از سوي فولاد خوزستان براي مشتري خاص خود در حالي است كه به گفته كارشناسان بازار حتي براي قيمت 1202 تومان (كه به صورت سلف عرضه شده است) نيز كشش ندارد. به عقيده فعالان بازار چنانچه 9 درصد ارزش افزوده، كارمزد و هزينه حمل‌ونقل به قيمت 1202 تومان اضافه شود، قيمت شمش از قيمت تمام شده ميلگرد بالاتر تمام خواهد شد.

 

در چنين شرايطي چشم بازار به فولاد خوزستان است تا قيمت شمش را كمي متعادل‌تر كند. فولاد خوزستان در حالي از قيمت‌هاي خود براي شمش كوتاه نيامده است كه كارخانه‌هايي كه امكانات ذوب دارند به دليل قيمت پايين‌تر به استفاده از قراضه روي آورده‌اند و برخي توليدكنندگان نيز از شمش‌هاي متفرقه استفاده مي‌كنند. درنهايت به عقيده فعالان بورس كالا نه بر عرضه‌هايي كه صورت مي‌گيرند مي‌توان نام عرضه نهاد و نه فروش‌هايي كه رقم مي‌خورند فروش واقعي به‌شمار مي‌روند؛ چراكه برخي از عرضه‌ها صرفا براي تحويل به طلبكاران است و باقي‌مانده نيز منجر به تزريق چشمگير نقدينگي به كارخانه‌هاي توليدكننده نمي‌شوند.

 

معاملات افتان و خيزان ميلگرد

 

ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع فولاد خراسان دو كارخانه‌اي هستند كه در هفته گذشته سبد ميلگرد در بورس كالا عرضه كرده‌اند. به اين ترتيب كه ذوب‌آهن اصفهان 220 تن سبد ميلگرد مخلوط را به صورت سلف عرضه كرد كه تمام اين عرضه با قيمت 1450 تومان معامله شد. مجتمع فولاد خراسان نيز دو عرضه نقدي سبد میلگرد 28تا14-A3 در حجم‌هاي 110 تن و 1100 تن با قيمت 1370 تومان داشت كه اولي بدون معامله باقي ماند و دومين عرضه نيز در حجم 110 تن با معامله همراه شد.

 
ديگر عرضه ميلگرد مخلوط مربوط به كارخانه نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد با قيمت 1460 تومان بود كه تمام عرضه 1100 تني آن بدون معامله باقي ماند.

 
ذوب‌آهن اصفهان در هفته گذشته تنها شركتي بود كه سبد تيرآهن 22 تا 27 عرضه كرد. اين عرضه كه در واقع از سوي سازمان امور مالياتي كشور و با قيمت 2525 تومان انجام شد، در نهايت به دليل قيمت بالاي آن معامله نشد.

 
فولاد مباركه اصفهان نيز شركتي بود كه در هفته گذشته ورق گرم، سرد، گالوانیزه و قلع‌اندود را در بورس كالا عرضه كرد. ورق گرم ‌B با قيمت 1620 تومان، ورق گرمC با قيمت 1635 تومان، ورق سرد B با قيمت 1980 تومان، ورق گالوانیزه G با قيمت 2195 تومان و ورق قلع‌اندود با قيمت 2915 تومان محصولاتي بودند که تمام عرضه‌هاي آن با معامله همراه شد. نگاهي به بازار آزاد نيز نشان مي‌دهد كه اگرچه قيمت تيرآهن در مقايسه با ميلگرد از ثبات بيشتري برخوردار بود، اما تيرآهن نيز از ركود بازار در امان نماند و چهارشنبه گذشته در سايزهاي كوچك با افت قيمت همراه شد.

 -سارا مالکی-


استیل پدیا - مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران