تلاش گسترده فولادسازان برای افزایش تعرفه واردات

تلاش گسترده فولادسازان برای افزایش تعرفه واردات

طی هفته گذشته در بازار فولاد قیمت اغلب آهن‌آلات متاثر از تداوم رکود تقاضا با نوسانات کاهشی همراه شد. در این هفته میلگرد به طور متوسط بین 5 تا 10 تومان در هر کیلو کاهش یافت تا به این ترتیب بهای این محصول در سایزهای نرمال در محدوده قیمتی 1487 تومان به ازای هر کیلو قرار گیرد ...

 

در همین حال تیرآهن ذوبی در شاخه‌های سبک (14،16 و 18) نیز پس از مدت‌ها تجربه افزایش دست ساخته قیمت‌ها با افت نرخی در بازه یک تا 3 هزار تومان روبه‌رو شد تا به این شکلاندکی از التهاب بازار این محصول متاثر از خرید و فروش‌های انحصاری در طول‌ ماه‌های اخیر کاهش یابد. ضمن اینکه شاخه‌های سنگین این محصول هم برخلاف هفته‌های قبل که بر مدار صعودی حرکت می‌کرد در این هفته با ثبات نرخ همراه شد.

 

طی هفته قبل محصولات دیگری نیز که روند کاهشی آرامی را در قیمت‌های پیشنهادی تجربه کردند، شامل ورق، شمش، محصولات فولادی، نبشی و ناودانی بودند.

 
در این میان در بورس کالای ایران و در تالار صنعتی نیز بالغ بر 156 هزار و 230 تن انواع فولاد عرضه شد و در مقابل حجم مبادله این محصولات 110 هزار و 316 تن به ثبت رسید.

 

از نکات قابل توجه عرضه‌های فولادی هفته گذشته بورس کالا، می‌توان به حضور شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد در مبادلات روز چهارشنبه تالار صنعتی اشاره کرد که بعد از حدود 10 ماه صورت می‌گرفت.

 

آخرین عرضه این شرکت به شهریور ماه سال 93 بازمی‌گشت و پس از آن تا روز چهارشنبه هفته قبل هیچ عرضه‌ای از جانب این شرکت در بورس صورت نگرفته بود. به هر طریق به دلیل قیمت پایه به نسبت بالای سبدمیلگرد مخلوط ارائه شده از سوی این شرکت،معامله‌ای نیز روی محصول ارائه شده انجام نشد.

 

از سوی دیگر در حالی که گمانه‌زنی‌های فعالان بازار حکایت از کاهش نرخ شمش فولاد خوزستان در عرضه‌های بعدی این شرکت در بورس کالا داشت، اما هفته قبل در عمل شاهد افزایش 10 تومانی قیمت پایه این محصول در عرضه نقدی روز سه‌شنبه بودیم که تعجب معامله‌گران را برانگیخت.

 

به گفته یکی از کارگزاران با آنکه به طور معمول قیمت عرضه نقدی از سلف بالاتر است، اما با توجه به کشش مصرفی پایین بازار افزایش نرخ این محصول در شرایط رکود بازار منطقی نبود.

 

در کنار رخدادهای بازار فولاد، طی هفته قبل اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد نیزکماکان بر خواسته خود که افزایش تعرفه واردات فولاد و حمایت وزارت صنعت از فولادسازان است تاکید کردند. رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در این خصوص گفت: بخش فولاد کشور برای جلوگیری از آثار زیانبار واردات نیاز به یک نظام منسجم تعرفه ای دارد و انتظار می رود وزارت صنعت، معدن و تجارت نرخ تعرفه پایه بطور متوسط 30 درصد را به مورد اجرا گذارد.

 

سیدرضا شهرستانی، عضو دیگر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیزبا بیان آنکه سیاست دامپینگ رقبا، تولیدکنندگان فولادی را در شرایط بحرانی قرار داده، اظهار کرد:اگر برای خروج از شرایط بحرانی امروز در صنعت فولاد کشور تدابیر لازم شامل افزایش تعرفه های آنتی دامپینگی اتخاذ نشود نه تنها پیامد تعطیلی واحدهای بخش خصوصی را که اغلب کوچک و متوسط هستند، دربر خواهد داشت بلکه راه اندازی مجدد آنها نیاز به صرف مقادیر زیاد ارز و در کنار آن واردات اجناس خارجی دارد.

 

معاون فروش مجتمع فولاد مبارکه و در عین حال مدیر عامل شرکت فولاد غرب آسیا نیز از جمله اشخاصی بودند که طی روزهای قبل خواستار توجه و رسیدگی هرچه سریعتر وزارت صنعت برای سامان دادن به مشکلات حال حاضر واحدهای فولادی و خطرات مترتب بر دامینگ فولاد به کشور شدند.

 

اینکه استراتژی وزارت صنعت در قبال چالش‌های فعلی فولادسازان در شرایط رکود چیست و این وزارتخانه چه زمانی اقدام به ارائه تسهیلات و مشوق‌های تولیدی و صادراتی لازم به فعالان این صنعت پایه و استراتژیک خواهد کرد؛ امری است که به درستی زمان آن مشخص نیست؛ چرا که در زمان افزایش تعرفه واردات فولاد از 4 درصد به 10 تا 20 درصد نیز وزارت صنعت -برخلاف سایر کشورها که سریعا اقدام به افزایش تعرفه کردند- پس از چندین ماه صرف زمان و بررسی زوایای این رخداد اقدام به این امر کرد.

 -حدیث موسوی-


استیل پدیا - مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران