واکنش انجمن سنگ‌آهن نسبت به حذف مشوق صادراتی

واکنش انجمن سنگ‌آهن نسبت به حذف مشوق صادراتی

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن نسبت به اقدام اخیر سازمان توسعه و تجارت در خصوص حذف مشوق‌ برای صادرات مواد خام معدنی واکنش نشان داد و گفت: دولت نباید دردوران رکود معدنی انگیزه فعالان این حوزه را برای صادرات مواد معدنی از بین ببرند.

 

به گزارش استیل پدیا، قدیر قیافه با بیان اینکه برخی درباره مواد خام معدنی تصور اشتباهی دارند، اظهار کرد: متاسفانه امسال سازمان توسعه و تجارت صادرکنندگان مواد معدنی را از لیست صادرکنندگان نمونه حذف کرده و حذف گروه معدنی از صادرکنندگان نمونه کشور به این معناست که این سازمان هنوز آگاهی لازم را نسبت به مواد معدنی کشور ندارد.

 

او افزود: دو نگاه نسبت به مواد خام معدنی وجود دارد که برخی کلوخه‌‌های معدنی را که هیچ تغییرات فرآوری و شیمیایی در آنها انجام نشده را خام می‌دانند و عده‌ای مواد معدنی که حتی دانه‌ بندی شده یا از کلوخه به مرحله پودر رسیده را همچنان خام می‌دانند در حالی که نباید به مواد معدنی که حتی یک مرحله فرآوری در آنها صورت گرفته، خام اطلاق شود.

 

رئیس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با بیان اینکه نباید سنگ‌آهن دانه‌ بندی و کنسانتره را خام تلقی کرد، گفت: دولت نزدیک به هزار میلیارد تومان برای تشویق صادرات اختصاص داده و به نظر می‌رسد سازمان توسعه تجارت بخش عمده آن را بابت مطالبات صادرکنندگان بپردازد و باقی آن را برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان تا پایان سال 94 و سال 95 خواهد گذاشت.

 

او افزود: می‌تواند بخشی از این رقم به اختصاص یارانه سود تسهیلات و مابه‌التفاوت نرخ ارز که متعهد شده بپردازد. چرا که در این میان باید ایجاد خطوط کشتیرانی مسافری در دریای خزر و خطوط منظم کشتیرانی مقاصد صادراتی راه‌اندازی شود. طی این چند سال سود و تسهیلات به شکل مستقیم به دست صادرکنندگان نمی‌رسید و امیدواریم سال آینده از این هزار میلیارد به شکل مطلوبی صادرات را رونق داد.

 

قیافه با بیان اینکه نباید دولت چتر حمایتی خود را از صادرکنندگان مواد معدنی به بهانه خام بودن تولیدات‌شان ببندد، گفت: معدنکاران در محروم‌ترین نقاط کشور از دل کوه مواد معدنی ارزشمند استخراج می‌کنند به همین دلیل باعث تاسف است که دولت و سازمان توسعه و تجارت بخش معدن و فعالان آن را به جای تشویق، تهدید می‌کند. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران