محمد نهاوندیان در همایش فولاد و معدن

برجام 2نگاه جامع هم افزا است

برجام 2نگاه جامع هم افزا است

رییس دفتر رییس جمهور از مشارکت جدی بخش خصوصی در امور تصدی اقتصادی خبرداد و گفت: تاکید دولت بر حضور بخش خصوصی در اقتصاد است.

 

به گزارش استیل پدیا، محمد نهاوندیان در ششمین همایش فولاد و معدن که به همت روزنامه دنیای اقتصاد در سالن همایش های صدا و سیما در جریان است، اظهار کرد: مردمی کردن اقتصاد به معنای اینکه دولت کارهای تصدی را به بخش خصوصی بدهد مد نظر است. اما لازمه حضور بخش خصوصی ایجاد بنگاه های توانمند و اوردن منابع به این بخش است. وی افزود:در حال حاضر برای ورود صنعت فولاد و فعالیت بیشتر بخش خصوصی نیازمند مشارکت در تامین منابع است.

 

نهاوندیان اظهار کرد: در 10 سال اخیر هدفگذاری برای سه برابر شدن تولید فولاد در کشور صورت گرفته است که قرار است تولید فولاد از 17 میلیون تن به 55 میلیون تن برسد.

 
به گفته رییس دفتر رییس جمهور، این امیدواری وجود دارد که جایگاه ایران در فولاد جهانی برجسته تر خواهد شد. از این رو این کنفرانس نیز در شرایط خاص پس از لغو تحریم ها و مقاومت منطقی مردم همراه شده است که فعالیت ای ان در زمینه صنعت و فولاد می تواند همچون نقطه عطف و روشن جلوه کند.

 

نهاوندیان با اشاره به صحبت های رییس جهور مبنی بر اجرای برجام 2 اظهار کرد: برجام 2 ، برنامه جامع اقدام مشترک ملی است که تاکید میشود باید برای اجرای برجام 2 همه دست به دست یکدیگر دهند.

 

به گفته وی، تجهیز منابع برای برجام 2 نیز لازم است اما انچه مورد توجه است، نگاه جامع هم افزا است و برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در کشور نیز باید همواری های خارجی نیز ایجاد شود.

 

نهاوندیان توضیح داد: در برخی کشورها که اقتصادشان به نفت وابسته بوده است شاهد تورم بیش از 200 درصدی هستیم که برخی به فروش نفت روی آوردند اما در ایران طی یکسال و نیم اخیر تورم از حدود 45 درصد و با وجود تحریم ها به 13 درصد رسید.

 

رییس دفتر رییس جمهور افزود: در سرمایه گذری های اقتصادی ترجیح دولت تولید داخلی است و اجازه نمی‌دهیم که بخش صنعت مورد آسیب قرار گیرد.

 

او افزود:سیاست های تعرفه های لازم برای حمایت از تولید اعمال خواهد شد. از این رو برای رقابت با سایر کشورها و تکیه بر تولید صادرات باید به دنبال افزایش بهره وری بود و همچنین در قیمت های فروش داخلی و خارجی باید مهندسی صورت گیرد. به گفته وی، باید از سیاست های غلط تعرفه ای جلوگیری شود و تسهیل تجاری گمرک بیش از گذشته صورت گیرد.

 
او با اشاره به رکود بخش ساخت و ساز و رکود در فولاد گفت: پیش بینی بر اوج گیری رونق در اقتصاد کشور در بخش‌های عمرانی و ساخت و ساز است که تقاضای مصرف فولاد افزایش داشته باشد.

 

تجربه 24 ساله اس ام گروپ در ایران

 
«دامن» نماینده شرکت اس ام اس گروپ در ادامه همایش اظهار کرد: از سال 1370 در پروژه های ایران بوده ایم و برای شرکت در بسیاری از پروژه ها با ایمیدرو در ارتباط بوده ایم. ما در کشورهای مختلفی فعالیت کرده ایم.

 

او با اشاره به اقدامات اخیر شرکت در دهه اخیر گفت: فرصتی برای بازار فولاد ایران به وجود آمده که می توان با بهره مندی از ظرفیت ها ایران بازارهای صادراتی خود را در منطقه افزایش دهد. محصولات جدیدی را برای صادرات تولید کند و تقاضا هم به نوعی تحریک کند. ما مدل های مختلف را در صنعت تعریف کرده ایم و کارخانه هایمان ویژگی منحصر به فرد خود را دارند توانسته ایم بازیگر موفقی در بازار باشیم.

 

فناوری های اتوماسیون را افزایش داده ایم و ملاحظات زیست محیطی مان را رعایت کرده این و افزایش داده ایم . ایران هم باید با توجه به منابع آبی محدودش و محیط زیست حساسش به این ملاحظات بپردازد و ما می توانیم در این امر مشاوره دهیم.

 

نماینده اسن شرکت متذکر شد: یکی از بارزترین مصداق ها تولید ورق سرد است که در کوره قوس الکتریکی با کیفیت بالا به تولید می رسانیم و برای صنایع فولادسازی اتوماسیون های مناسبی طراحی کرده ایم. پیشرفته ترین تجهیزات فولاد را در ایالات متحده بهخ وجود آورده ایم. یکی از کارهای خوبی که انجام داده ایم، پروژه سی آی اس است که این کار جدیدی است و بر اساس آن محصولاتمان را به تولید رسانده ایم. مصرف انرژی مان را کاهش داده ایم. در صدد هستیم عملکردمان را ارتقا دهیم و چالش های پیش رو را برطرف کنیم. در حال حاضر مشغول ساخت گریدهای باکیفیت برای صنایع خودروسازی هستیم و برنامه ریزی برای تولید 2 میلیون تن داریم.

 

او ادامه داد: ما کوره های جدیدی را احداث کرده ایم تا پاسخگوی نیازمان باشندو حتی قطر کوره هایمان را کاهش داده ایم تا بتوانیم از مزیت های موجود به بهترین شکل استفاده کنیم. تجهیزات مان را نو کرده ایم و در حوزه خودروسازی ورق های گالوانیزه با کیفیت بالا به تولید رسانده ایم. تلاش کرده ایم یکدست و یکنواخت کیفیتمان را ارتقا دهیم. صرفه جویی در انرژی را آغاز کرده ایم و در صنایع کک سازی برای تولید ورق این ملاحظات را رعایت کرده ایم. باید ایران هم میزان بهره وری در کوره های کارخانه را بالا ببرد و همانند ما با استفاده از اندازه گیری کیفیت هامشکلات تولید خود را برطرف کند.

 

دامن گفت: هدفم از توصیف این وضعیت این بود که در حال حاضر بسیاری در کشورهای مختلف پروژه ها را عملیاتی کرده ایم و اینها به هیچ وجه در مرحله احداث و راه اندازی نیستند. می توانیم با ایران همکاری های مان را توسعه دهیم و آمادگی این را داریم به فولادسازان ایرانی مشاوره بدهیم زیرا 250 نیروی ما کارشناسان سن بالا و با تجربه ای هستند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران